سیدحسن نصرالله: آمریکا در تلاش برای احیای دوباره داعش است

کدخبر: 2362429

دبیرکل حزب‌الله در ابتدای سخنرانی امشب خود درگذشت امیر کویت را تسلیت گفت و در اشاره به تحولات منطقه‌ای از تلاش آمریکا برای احیای دوباره داعش خبر داد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله گفت: درگذشت شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت را به ملت این کشور و ولیعهد و مجلس امت آن تسلیت عرض می‌کنیم.

وی افزود: شیخ صباح امیر فقید کویت در برابر فشارها بر کشورهای حوزه خلیج فارس برای ملحق شدن به تحرکات عادی سازی ایستادگی کرد و موضع منسجمی داشت. ما نقش امیر کویت در پایان جنگ داخلی لبنان را فراموش نمی‌کنیم. لبنانی‌ها موضع متمایز کویت در جنگ ۳۳ روزه و موضع قاطع و روشن آن و نیز در بازسازی آنچه دشمن صهیونیست ویران کرده بود، فراموش نمی‌کنند. همچنین کویت در برابر همه فشارها برای حرکت به سوی عادی سازی ایستادگی کرد و کویت این موضع بزرگ را اتخاذ کرد و به مواضع عرب و امت اسلامی پایبند ماند. موضع کویت در حمایت از قدس و فلسطین بر عکس قطار عادی سازی است.

تمجید از تلاش های ارتش لبنان

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه از جانفشانی ارتش این کشور تمجید کرد و گفت: ما تلاش‌های ارتش لبنان را ارج می نهیم و به ارتش و خانواده‌های شهیدان تسلیت می‌گوئیم و از موضع مردمی در شمال و گردآمدن آنها حول ارتش و نیروهای امنیتی تمجید می‌کنیم.

وی افزود: میزان سلاح کشف شده از گروههای مسلح در شمال لبنان خطرناک است. گروههای مسلح در شمال لبنان آماده تحرکات نظامی گسترده بودند. ما قبلاً درباره احیای مجدد داعش در عراق و سوریه هشدار دادیم و طبیعی است که شروع در لبنان باشد تا حضور نظامیان آمریکایی در منطقه توجیه شود.

آمریکا به دنبال احیای داعش در منطقه است

نصرالله گفت: آمریکا به دنبال توجیه حضورش در منطقه تحت عنوان ائتلاف بین المللی برای مقابله با داعش، است همان داعشی که به دنبال احیای آن در منطقه است.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه بیان کرد: ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در بالاترین درجه آماده باش و پنهان شدن است و این طولانی‌ترین دوره‌ای است که ارتش اشغالگر در آن به سر می‌برد و نظامیانش حرکتی نمی‌کنند. نظامیان صهیونیست جرأت حرکت ندارند و احیاناً تانکی می‌بینیم که مشخص نیست نظامیان در داخل آن هستند یا خیر. ما مراقب مرزها هستیم

وی گفت: ما آنها را زیر نظر داریم و صبر می‌کنیم و مهم این است که هدف محقق شود و خواهیم دید که روزها و هفته‌های آتی چه پیش خواهد آمد. نتانیاهو مدعی است که حزب الله موشک‌هایی در نزدیکی ایستگاه گاز انبار کرده است؛ روابط عمومی حزب الله از رسانه‌ها خواهد خواست که به مکانی که نتانیاهو مدعی است بیایند تا دروغ نخست وزیر رژیم صهیونیستی روی آنتن زنده فاش شود.

نصرالله تاکید کرد: ما موشک‌ها را در بندر بیروت و نزدیک ایستگاه گاز قرار نمی‌دهیم و خوب می‌دانیم که موشک‌هایمان را کجا قرار دهیم. روابط عمومی حزب الله ساعت ۱۰ شب به وقت محلی در منطقه الجناح-الووزاعی برای اطلاع از واقعیت وضع آنجا و کشف دروغ نتانیاهو برنامه رسانه‌ای دارد.

وی افزود: اقدامات ما با هدف آگاهی بخشی به لبنانی هاست و اینکه ما موشک‌هایمان را در میانه خانه‌ها قرار نمی‌دهیم.

تحولات تشکیل دولت لبنان

دبیر کل حزب الله لبنان درباره طرح فرانسه درباره لبنان بیان کرد: طرح فرانسه منتشر شده است و همه ما از این طرح حمایت کردیم و گفتیم که حامی آن هستیم و گام اول این است که نخست وزیر معرفی شود. کار شروع شده است و گروههای پارلمانی رایزنی‌ها را شروع کرده اند تا نام نخست وزیر را اعلام کنند.

نصرالله تاکید کرد: ما با معرفی مصطفی ادیب بدون هیچ مشکلی موافقت کردیم بر این اساس این دولت مورد توافق همه است. ادیب با رئیس جمهور مشورتی نکرد و پرونده‌ای که برایش آماده شده بود را تحویل داد. ادیب با گروههای پارلمانی مشورت نکرد و همچنین با رئیس جمهور هم مشورتی نکرد. فرانسوی‌ها به دنبال روند سیاسی هستند که مهمترین اختیارات رئیس جمهور که مشارکت در تشکیل دولت است، را سلب می‌کند.

وی افزود: آنکه با ما درباره دولت گفتگو می‌کرد ادیب نبود بلکه سعد حریری بود. باشگاه نخست وزیران سابق به دنبال توزیع پستها بودند. آنچه به ما اعلام شد تعداد وزیران دولت و چرخشی بودن پستها و توزیع آن و اسامی وزیران بود. آنچه به ما عرضه شده بود را رد کردیم زیرا خطری برای کشور بود و قابل بحث و تبادل نظر نبود. از سال ۲۰۰۵ تاکنون عرف معمول توافق میان نخست وزیر و گروههای پارلمانی برای پستها بوده است. این نخست وزیر مأمور تشکیل بوده که همواره از سال ۲۰۰۵ به گفتگو پرداخته و درباره تعداد و توزیع پستها رایزنی می کرده است. در مذاکرات درباره دولت ما درباره حزبی نبودن وزیران و امور دیگر موافقت کردیم تا روند امور آسان شود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: آنچه در موضوع دولت برای ما مطرح شد با عرف سال های گذشته در لبنان مغایرت دارد. وقتی ما سوال کردیم آیا طرح فرانسه شامل طرحی که باشگاه نخست وزیران سابق مطرح کردند، است یا نه به ما گفته شد که اینطور نیست. طرح فرانسه شامل تعداد وزرا و چرخشی بودن و طرفی که پست های وزارتی را تقسیم می کند، نیست.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: آنچه طی یکماه گذشته به ما گفته شد این بود که فراکسیون های پارلمانی و سیاسی کشور را به باشگاه نخست وزیران سابق تحویل دهند. یا دولت آنها را می‌پذیرند یا اینکه با تحریمها و فشارهای فرانسه روبرو خواهند بود. آنچه عرضه شد دولت نجات نبود بلکه دولتی بود که باشگاه نخست وزیران سابق در خصوص آن تصمیم می گیرند و تصمیم هم دست یک گروه است.

سید حسن نصرالله افزود: مسیری که در خصوص دولت لبنان در پیش گرفته شد پذیرفتنی نیست حال می خواهد تنظیم کننده یا حامی آن هرکسی باشد. ما همواره گفتیم که علت حضور ما در دولت ها حمایت از مقاومت است. ما باید برای حمایت از مقاومت در دولت حاضر باشیم تا آنچه در دولت ۵ می ۲۰۰۸ روی داد دوباره تکرار نشود. علت دوم حضور ما در دولت به بیم از آنچه در تمام سطوح در عرصه های اقتصادی و ملی از لبنان باقی مانده است، بازمی گردد. آیا با دولتی که ممکن است بدون هیچ بررسی تمام شرط های صندوق بین الملی پول را امضا کند، موافقت کنیم؟ با دولتی که مالیات شهروندان را افزایش می دهد، موافقت کنیم؟ ما نگران دارایی های دولت و مردم هستیم.

دبیرکل حزب الله خطاب به ماکرون گفت: آیا طرح فرانسه می گوید که باشگاه نخست وزیران سابق باید نسبت به تشکیل دولت و نامگذاری وزیران اقدام کند؟ دنبال طرفی باش که می خواست بر کشور سیطره بیفکند و گروه های سیاسی را تحت پوشش شما حذف کند. ما مانع بدتر شدن اوضاع لبنان شدیم و امیدواریم که لبنانی ها برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع کشور همکاری کنند.

نصرالله ادامه داد: حاج محمد رعد (رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان) به ماکرون گفت که ما با ۹۰ درصد مفاد طرح فرانسه موافقیم و اینجا سوال می کنیم چه چیزی بود که روی آن توافق کردیم و محترم شمرده نشد؟ ما متعهد نشدیم کشور را به هر دولتی تسلیم کنیم. ما به پایبندی به قول خود و اینکه برای پایبند ماندن به آن ایثار می کنیم، شناخته شده هستیم.

دبیرکل حزب الله افزود: ما دموکراسی را انتخاب کردیم و آنچه شما از ما می خواهید با دموکراسی منافات دارد. اگر دموکراسی نتایج انتخابات که اکثریت را مشخص می کند، نیست پس دموکراسی چیست؟ آیا گردن نهادن به اقلیت، دموکراسی است؟

سید حسن نصرالله در بخشی دیگر از سخنانش خطاب به ماکرون تاکید کرد: ما آغازگر جنگ نبودیم بلکه این اسرائیل بود که به ما تجاوز کرد و منابعمان را به سرقت برد. ما با موافقت دولت سوریه و برای مبارزه با گروه هایی که خود شما هم آنها را تروریستی می دانید به این کشور رفتیم و این حضور شماست که غیرقانونی است. ما نمی پذیریم کسی با ما با این لحن سخن بگوید.

ایران دخالتی در لبنان ندارد

سید حسن نصرالله با بیان اینکه ایران در لبنان دخالت نمی کند و حزب الله و جنبش امل تصمیم می گیرند که چه کاری انجام خواهند داد، خطاب به ماکرون گفت: ما دست به ارعاب و تهدید نمی زنیم اما کشورهای عربی که دوست و تحت حمایت شما هستند کسی در آنها جرات ندارد یک توئیت بنویسد. اگر دنبال کسی هستید که طرح شما را به شکست کشاند دنبال آمریکایی ها باشید که دست به تحریم زدند و اوضاع را پیچیده کردند.

دبیرکل حزب الله در ادامه رو به ماکرون گفت: ما رفتار سلطه مآبانه و اینکه کسی ما و دیگر لبنانی ها را به ارتکاب خیانت متهم کند، نمی پذیریم. ما از نقش رئیس جمهور ماکرون و طرح فرانسه برای کمک به لبنان استقبال کردیم اما اجازه نمی دهیم فرانسه قیم لبنان باشد. ما همچنان طرح فرانسه را تایید می کنیم اما باید در اظهارات و گفتمان تجدیدنظر شود زیرا آنچه دو روز قبل خدشه دار شد عزت ملی بود.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: همچنان آماده بررسی طرح فرانسه در راستای منافع کشور هستیم و بر همکاری جهت عبور از اوضاع بد به سمت وضعیت مناسب پافشاری داریم.

اشتباه محاسباتی رژیم های عربی برای عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی

دبیرکل حزب الله درباره عادی سازی روابط برخی حکام عربی با رژیم صهیونیستی گفت: از ملت سودان که تاریخ و مبارزات آن برای ما شناخته شده است می خواهیم اجازه ندهند به بهانه فهرست تروریسم و مسائل اقتصادی مورد سلطه قرار بگیرند.

سید حسن نصرالله افزود: ما برای مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی؛ روی ملت ها حساب می کنیم. کسانی که عادی سازی کردند خواهند فهمید که محاسباتشان اشتباه بود و آینده نزدیک این امر را ثابت خواهد کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: