چرا سرباز ماهر آدرس غلط است؟!

کدخبر: 2362406

مدتی است که مسئولین نظام وظیفه قصد دارند تمام انتقادات وارد به مسئله سربازی را با «قرارگاه مهارت آموزی» و «سرباز ماهر» پاسخ دهند.

نسیم آنلاین؛ آرش خلیلی: مدتی‌است که مسئولین نظام وظیفه قصد دارند تمام انتقادات وارد به مسئله سربازی را با "قرارگاه مهارت آموزی" و "سرباز ماهر" پاسخ دهند. بر اساس ادعای مسئولین آن، قرار است سربازان در پادگان‌ها با کارگاه‌هایی مانند تعمیرگاه، تاسیسات، نانوایی، آرایشگری و ... مهارتی بیاموزند.

اما چرا مسیر سرباز ماهر از اساس اشتباه است؟

1. دلیلی که روزگاری منجر به سربازگیری شد، تامین امنیت کشور به ازای دریافت مالیات انسانی یا همان سرباز بود، فارغ از این سوال که امروز چقدر سربازان در تحقق امنیت تاثیر گذارند، امر بدیهی آن است هیچ نسبتی با یادگیری مهارت‌آموزی غیرنظامی نخواهد داشت.

2. قرارگاه ادعا می‌کند که اگر سربازان مهارتی داشته باشند از آن‌ها استفاده بهینه خواهد کرد. بیش از 30 سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد و در این سال‌ها مجموعا بیش از 24 میلیون جوان 2 سال خدمت کرده‌اند، فقط در یک نمونه اگر برای محرومیت زدایی و کار جهادی از سربازان استفاده کرده بودند محرومیت ریشه‌کن میشد.

3. البته نباید فراموش کرد ، هدفی که قرارگاه از مهارت‌آموزی سربازان عنوان کرده امنیت نیست! بلکه اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان است. بازهم فارغ از اینکه چه آماری از جوانان صرفا بخاطر سربازی شغلشان یا موقعیت استخدامی را از دست می‌دهند، باید پرسید آیا جایگاه نیروهای مسلح آموزش مهارت برای اشتغال زاییست؟ پس وظیفه آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و ... چیست؟ اینکه آیا این نهادها چقدر کارامد بوده‌اند بحث دیگریست، اما آنچه واضح است نیروهای مسلح به آموزش و پرورش هرگز اجازه نخواهند داد تا مدرسه را به میدان تیر و رزمایش پرتاب موشک تبدیل کنند اما در طرف مقابل خودشان در امر آموزش و مهارت‌افزایی وارد می‌شوند.

4. فرضا که بپذیریم می‌توان جایگاهی برای نیروهای مسلح در امر آموزش در نظر گرفت، انتظار می‌رود به عنوان امری مشوق و اختیاری برای سربازی استفاده نشود، نه آنطور که برنامه ریزی کرده‌اند تا 1401 مهارت‌آموزی اجباری شود! گویا نیروهای مسلح تمام نقش تربیتی را با توسل به زور و اجبار می‌بینند؛ سربازی اجباری، مهارت‌آموزی اجباری و ....

5. حال اگر که شخصی از قبل دارای مهارت بود، چرا هیچ مشوقی با عنوان کسری خدمت وجود ندارد و شخص باید دوباره همین فرایند را طی کند؟ گر اینقدر سرباز وقت خالی دارد که ادعا می‌شود در آن مدت به او مهارتی آموخته می‌شود بهتر نیست که بدون اجبار به او اجازه داده شود تا در جامعه به فعالیتی که علاقه دارد بپردازد؟

6. مهارتی که ادعا می‌شود سربازان در تناسب با حداقل 6000 ساعت در اختیار نیروهای مسلح هستند می‌اموزند بسیار ناچیز است. با 6000 ساعت می‌توان 3 لیسانس مهندسی، 1 پزشکی عمومی و تخصصی، 10 مدرک خلبانی و هزاران مهارت دیگر آموخت.

بنظر می‌رسد مهارت آموزی و سرباز ماهر تنها روکشی برای پوشاندن آسیب‌های فراوان فرهنگی - اجتماعی ، اقتصادی و امنیتی ، و راه فراری در مقابل پاسخ به انتقادات مهمی است که به خدمت وظیفه عمومی وارد است.

ارسال نظر: