موافقین و مخالفین رزم‌حسینی در مجلس چه گفتند

کدخبر: 2362359

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دومین نشست مطالبه گری تخصصی « راهبرد» که به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، درباره سوالی پیرامون کارنامه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت گفت: چیزی که برای من عیان است این است که آقای رزم حسینی سابقه سیاست گذاری و مدیریت کلان در حوزه صنعت و تجارت نداشته و صرفاً ۴ شرکت داشته که وارد کننده محصولات چینی است.

مخالف: ایزدخواه: رزم حسینی چیزی برای ارائه در وزارت صمت ندارد/ صنعت نیاز به جراحی فوری دارد

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دومین نشست مطالبه گری تخصصی « راهبرد» که به همت اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، درباره سوالی پیرامون کارنامه علیرضا رزم حسینی وزیر پیشنهادی صمت گفت: چیزی که برای من عیان است این است که آقای رزم حسینی سابقه سیاست گذاری و مدیریت کلان در حوزه صنعت و تجارت نداشته و صرفاً ۴ شرکت داشته که وارد کننده محصولات چینی است.

وی افزود: آقای رزم حسینی به عنوان استاندار فعالیت کرده است که البته قضیه استانداری بحث دیگری است و نمی توان گفت چون استاندار بوده و حال فرض کنیم استاندار موفقی هم بوده؛ وزیر موفقی هم باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صنعت ما نیاز به جراحی فوری دارد، تصریح کرد: الان اگر کسی اشراف کامل در بحث جزئیات صنعت و بازار نداشته باشد نمی تواند جراحی را انجام دهد.

وی افزود: الان مسئله فولاد در کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، همه را هم گفتیم آمدند و از کلی نیروی متخصص هم کمک گرفتیم با این حال تازه داریم به نتیجه می رسیم، لذی وضعیت صنعت اینگونه نیست که یک وزیر الان بیاید و تازه برود تحقیق کند و.....

ایزدخواه تصریح کرد: آقای رزم حسینی چیزی برای ارائه در وزارت صمت ندارد، باز آقای مدرس چند ماه سرپرست وزارت صمت بود و حدود یک سال و خورده ای هم قبل از آن در وزارت خانه فعالیت داشت و عملکردش جلوی چشم ما بود.

مخالف: سلیمی: برگزاری جلسه رای اعتماد وزرا بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف قانون است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه8 مهر 99) در تذکری شفاهی با اشاره به عدم حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس جهت دفاع از برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزرات صمت اظهار داشت: طبق اصل قانون اساسی اگر رئیس‌جمهور بیش از دو ماه غیبت کند یا بیمار باشد مسئولیت بر عهده معاون وی است. البته این کار با اذن مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

وی افزود: ‌از روز افتتاح مجلس رئیس‌جمهور در ملاء عام ظاهر نشده است. این در حالی است که طبق اصل 113 قانون اساسی تصریح دارد که مسئول اجرای قانون اساسی رئیس‌جمهور است. همچنین اصل 121 هم می‌گوید که رئیس‌جمهور قسم می‌خورد که قانون اساسی را اجرا کند.

عضو هیأت رئیس مجلس اظهار داشت:طبق اصل مذکور رئیس‌جمهور قسم می‌خورد همه توان خود را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است را به کار گرفته و خود را وقف خدمت مردم کند.

سلیمی گفت: ‌اصل 123 قانون هم می‌گوید رئیس‌جمهور موظف است که مصوبات مجلس را عمل کند.

وی تصریح کرد: طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در روز رای اعتماد به وزیر رئیس‌جمهور باید در جلسه مجلس حضور پیدا کند. این در حالی است که وی قسم خورده است به قانون اساسی وفادار باشد؛ قانون اساسی هم رئیس‌جمهور را موظف کرده که مصوبات مجلس پایبند باشد و این عملا الزام آور است.

عضو هیأت رئیس مجلس تصریح کرد:‌رئیس‌جمهور می‌باید در جلسه رای اعتماد حضور پیدا می‌کرد و رئیس‌جمهور از عمل به قانون استنکاف کرده است.

سلیمی گفت: بر اساس سازوکاری که در ماده 202 و204 آئین‌نامه داخلی مجلس است رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس حضور پیدا نکرده که در این مورد آئین‌نامه خلا دارد و مشخص نکرده که ما می‌توانیم جلسه را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد:‌ برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور به نظرم خلاف قانون است.

عضو هیأت رئیس مجلس با بیان اینکه اعلام کردند ستاد کرونا مصوب کرده رئیس‌جمهور به صحن علنی مجلس نیاید؛ این ستاد چرا برای سایر سران قوا مصوبه‌ای نداشته است در حالی که آقایان قالیباف و رئیسی به سفر رفته و جلسه برگزار می‌کنند و چرا این ستاد برای حضور یک نفر تشکیل جلسه می‌دهد.

سلیمی گفت:‌بهتر است این اخطار را در مجلس به رای بگذاریم چرا که رئیس‌جمهور به صحن علنی نیامد ه و خلاف کرده و این خلاف محرز و آشکار است در حالی که او اعلام کرده من حقوقدانم و ای کاش او یک بار قانون اساسی را بخواند و به وظایف آشنا شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر سلیمی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسه رای اعتماد بدون حضور رئیس‌جمهور خلاف آئین‌نامه نیست واجازه دهید بحث ما ادامه پیداکند ضمن اینکه عدم حضور رئیس‌جمهور هم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کروناست.

مخالف: دلخوش:دولت حداقل حرمت وزرا را نگه دارد

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 8 مهر 9) در تذکری خطاب به محمدباقر قالیباف گفت:‌ اخطار من مستند به ماده‌های 202؛‌203، 204،‌205 و 206 است.

وی تصریح کرد: در مواد آئین‌نامه مذکور نیامده است که مجلس می‌تواند جلسه رای اعتماد وزرا را بدون حضور رئیس‌جمهور یا معاون اول برگزار کند، این در حالی است که رئیس‌جمهور یا معاون اول بر اساس اصل 131 قانون اساسی باید در صحن علنی مجلس حضور داشته باشند.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس گفت:‌ دولت اگر حرمت مجلس را نگه نمی‌دارد بهتر است حرمت وزرا را حفظ کند.

دلخوش افزود: گزارشی که کمیسیون صنایع در باره برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت ارائه شد تحلیلی داشت. این در حالی است که در ماده 202 مشخص کرده که اگر نماینده‌ای در جریان روند کارهای کمیسیون نبوده است باید اطلاعات لازم را به دست آورد. این در حالی است که در گزارش کمیسیون صنایع فقط صرفا گزارش تحلیلی داده شد و هیچ نظر مثبت و منفی نداشت.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر دلخوش گفت: کمیسیون صنایع در گزارش خود به صراحت اعلام کرد که نظرش در مورد گزینه پیشنهادی وزارت صمت مثبت است.

مخالف: رزم حسینی که دو دهه در کانادا زندگی کرده نمی‌تواند دم از مردمداری و نظام بزند

اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 8 مهر 99) در مخالفت با رزم‌حسینی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزرات صمت اظهار داشت: مجلس انقلابی که مقام معظم رهبری در باره این دوره فرمودند صفتی نیست که به هر دوره از مجلس داده باشند بلکه این صفت مسئولیت ما را در قبال حاکمیت و مردم دو چندان کرده است.

وی افزود:‌امروز وزیر پیشنهادی صمت توسط رئیس‌جمهوری که خودش را مخفی کرده و به هیچ وجه در انظار عمومی حاضر نمی‌شود و حتی برای دومین بار در مجلس یازدهم برای تعیین تکلیف وزارت صمت که وزیر پیشنهادی خودش است حضور پیدا نمی‌کند که جای تاسف دارد.

نماینده گرمسار در مجلس گفت: مردم امروز در کوچه و خیابان می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؛ مردم دیگر به روحانی سر سوزنی اعتماد ندارد چه برسد به وزیر پیشنهادی او که در دو دهه خارج از کشور بوده است.

مطهری گفت:‌ برخی افراد پشت پرده انتصاب رزم‌حسینی در جایگاه وزیر صمت هستند که اگر من بخواهم آن را بیان کنم تعجب می‌کنید. این در حالی است که ملاقات‌هایی از سوی افراد فاسد کنار رزم‌حسینی با برخی مسئولین و نمایندگان مجلس که به تعداد انگشتان است صورت گرفته که جای تعجب دارد.

وی افزود:‌آقای رزم‌حسینی شما چگونه می‌خواهید مسئولیت بگیرید در حالی که ادعا کرده‌اید که محل زندگی‌تان در کانادا بوده و حتی دو دهه در کانادا بوده‌اید و خانواده‌تان در این کشور زندگی می‌کنند؛ شما چرا به ایران آمده و دم از نظام و مردم می‌زنید؟

مخالف: فعالیت‌های اقتصادی «رزم‌حسینی» مشکوک است

محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: هیچ ایرادی به رزم‌حسینی درباره حضورش در جبهه وارد نیست اما تقاضای بنده از موافقان وی آن است که لطفاً از نام سردار سلیمانی در این زمینه استفاده نکنند.

وی افزود: سوال ما از رزم‌حسینی آن است که چرا از کشور خارج شده و طی سالیان متوالی، کار واردات را انجام داده است؟ درواقع کار وی وارد کردن دستگاه‌های دست‌دوم به کشور بوده و از این جهت لطمه‌های زیادی به کشور زده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: رزم‌حسینی تنها سابقه خود را بیزینس بودن مطرح کرده که دیدیم چه آسیب‌هایی را به تولید کشور زده اما وی سابقه‌ای در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ندارد.

فرهنگی تأکید کرد: رزم‌حسینی مهارت‌هایی که مربوط به مدیران عالی است، ندارد. هر آنچه از او دیدیم در حد یک مدیر میانی یا استاندار است و وی صلاحیت پذیرش وزارت صمت را ندارد.

وی متذکر شد: زمانی که درباره خرید تضمینی یا ذخایر استراتژیک از رزم‌حسینی سوال می‌شود، وی راهکار روشنی ارائه نمی‌کند و قطعاً نمی‌تواند تحولی را در این وزارتخانه ایجاد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رزم‌حسینی فعالیت‌های مشکوک زیادی در زمینه اقتصادی دارد به گونه‌ای که برای یک شرکت صوری وام‌های چند میلیون یورویی و دهها میلیاردی گرفته و سپس این شرکت‌های صوری را با قیمتی گزاف به یک شرکت دولتی فروخته است.

فرهنگی با بیان اینکه ما در سوابق رزم‌حسینی اقدامات قابل توجهی را مشاهده نکردیم، گفت: تمام سوابق وی مربوط به واردات به کشور بوده، عملاً وی تولید داخلی را به خاک سیاه کشانده و با این شرایط جای تأسف دارد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است که اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم، باید تائید کنند درحالی‌که این‌چنین نیست و نمایندگان حق رأی دارند.

مخالف: رزم حسینی برنامه‌ای برای احیای بخش معدن ندارد

مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت اظهارداشت: رزم حسینی برنامه‌ای برای احیای بخش معدن ندارد و بحث صنعت، معدن و تجارت یک علم پیچیده و پیشرفته است اما تحصیلات رزم حسینی در حد لیسانس است و برای کشوری با این همه تحصیلکرده برازنده نیست که فردی با این تحصیلات وزیر صمت شود.

وی بیان کرد: رزم حسینی به بخش خصوصی و واردات ماشین سنگین دلبستگی دارد و با این شرایط سوال ما این است که آیا وی می‌تواند با واردات بی رویه مقابله کند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تصریح کرد: عدم تجربه کاری رزم حسینی در بخش‌های دولتی ما را نسبت به کشیده شدن امکانات به نقاط معناداری از کشور نگران می‌کند و وی باید بداند که همه ایران در یک یا چند استان خلاصه نمی‌شود.

ویس کرمی تصریح کرد: آقای رزم حسینی آیا صحت دارد که دختر شما در هیئت مدیره برخی از شرکت‌های اقماری فعال و شهروند کانادا است؟

وی افزود: عدم حضور رئیس جمهور را حمل بر شرمندگی از مردم و مجلس می‌دانیم و کسانی که مجلس را به کوتاه آمدن در مقابل شرکت‌های خودروساز متهم می‌کنند، این مجلس را نشناخته اند.

موافق: دوتابعیتی بودن رزم حسینی احراز نشده است

احسان ارکانی نماینده نیشابور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: آقای رزم‌حسینی کارشناس، آزاده، مستقل، غیرسیاسی و دارای روحیه جهادی و نگاه توسعه‌گراست. او منتقد بروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود.

وی افزود: رزم حسینی جانشین و معاون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است؛ برخی عنوان می کنند وی ضعیف است از این رو باید پاسخ دهند چطور زمانی که نشان فتح از رهبر انقلاب دریافت کرده ضعیف نبوده است؟ چطور زمانی که جانباز شده و حتی استاندار استان های خراسان رضوی و کرمان بوده ضعیف نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بدون شک دو تابعیتی رزم حسینی تائید نشده است و هیئت تحقیق از مدیران دو تابعیتی نیز این موضوع را تائید نکرده است، انقلابی ها از دروغ بیزار هستند و هیچگاه حاضر نیستند آبروی دیگران را لکه دار کنند از این رو نباید تهمت دوتابعیتی به رزم حسینی زده شود.

وی ادامه داد: گزینه پیشنهادی تصدی وزارت صمت قوانین مزاحم تولید را می شناسد زیرا فعالیت اقتصادی در بخش خصوصی داشته است، متاسفانه برخی عنوان می کنند چون رئیس جمهور در جلسه رأی اعتماد حاضر نشده نباید به رزم حسینی رأی دهیم چون توهین به مجلس است در حالی که رأی ندادن در شرایط کنونی تنبیه کردن بازار، کشور و مردم است؛ همچنین نباید از یاد برد وقتی ابزار نظارتی کمرنگ شود چنین وضعیتی مانند عدم حضور رئیس جمهور ایجاد می شود.

ارکانی تصریح کرد: با رأی دادن به رزم حسینی در روزهای باقی مانده از عمر دولت بازار، صنعت و معدن از رهاشدگی خلاص می شود و به سامان می رسد. لقب شهید زنده و خط شکن از سوی سردار شهید سلیمانی به رزم حسینی داده شده و در گفت وگویی با آیت الله علم الهدی؛ وی نقل کرد حاج قاسم گفت رزم حسینی هدیه بنده به شماست. استانداری که به خراسان رضوی می آید عادی و معمولی به عنوان نماینده دولت نیست بلکه یک عنصر پرورش یافته در دفاع مقدس است که مجموعه ای از تجربیات و دانش ها را کسب کرده است.

موافق: «رزم حسینی» برای برون رفت از مشکلات کنونی وزارت صمت برنامه دارد

حسین نوش آبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: با توجه به وضعیت آشفته بازار و نابسامانی در بخش های صنعت، معدن و تجارت باید وزیری با تجربه و توانمند برای تصدی وزارت صمت انتخاب شود.

وی بیان کرد: مردم انتظار دارند که بازار مدیریت شود و در توزیع کالاهای اساسی، عدالت وجود داشته باشد که این مسئله مستلزم حذف انحصار در واردات کالا و مبارزه با رانت خواران است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احیای واحدهای صنعتی و تولیدی و تأمین مواد اولیه برای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل تولیدی باید در اولویت وزیر جدید صمت قرار گیرد و همچنین وزیر صمت باید از ظرفیت کشور برای جهش تولید استفاده کند.

نوش آبادی با بیان اینکه وزیر آینده صمت باید بازار خودرو را ساماندهی کند، گفت: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، توسعه صادرات و مبادلات مرزی، جلوگیری از فساد اداری و حذف رانت خواری و همچنین استفاده از نیروهای انقلاب و جوانی باید جز برنامه های اصلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در آینده باشد.

وی گفت: رزم حسینی در بخش های مختلف اجرایی و اقتصادی، فعالیت داشته و نقش برجسته ای در حوزه دفاعی و عملیاتی در دوره دفاع مقدس ایفا کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: رزم حسینی برای برون رفت وزارت صمت از مشکلات کنونی برنامه های مناسبی دارد و تقاضای بنده از نمایندگان آن است که وزارت صمت را از بلاتکلیفی نجات دهند.

ارسال نظر: