حریرچی: ظرفیت تخت‌‌های برخی بیمارستان‌‌ها تکمیل است

کدخبر: 2362339

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تکمیل ظرفیت تخت‌‌های برخی بیمارستان‌‌ها اظهار داشت ۵۰ درصد بستری‌های کرونایی مراقبت ویژه فوت می‌کنند.

دکتر ایرج حریرچی در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با تاکید بر مسئولیت اجتماعی، اخلاقی، دینی و ملی همه مردم برای مقابله با ویروس کرونا گفت: کرونا به‌صورت روزانه 19 تا 20 درصد از کل آمار مرگ و میر ما را تشکیل می‌دهد که این آمار را نباید در بین 80 میلیون نفر، بلکه باید در آمار کل روزانه مرگ و میر که حدود هزار نفر است، در نظر گرفت و حتی فوت یک نفر برای ما ناراحت کننده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل و برای کاهش این آمار از مردم خواهش می‌کنیم که با رعایت دستورالعمل‌ها که مساله اصلی در آن به حداقل رساندن تماس‌های ضروری و به صفر رساندن تماس‌های غیرضروری است، به کاهش شیوع ویروس که در هر شرایطی قابل انتقال است، توجه کنند. توجه به اصل «شفا» که به شستشوی دست، فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از تردد و تجمع اشاره دارد، مهم‌ترین دستور برای مقابله با این ویروس است.

راه مقابله با کرونا: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به حداکثر رساندن تعطیلی‌ها

حریرچی در پاسخ به جهش یافتن ویروس کووید 19 و درگیری بیشتر آن با مبتلایان نیز بیان کرد: اگر همه افراد از ماسک استفاده کنند، تا میزان 95درصد از انتقال ویروس جلوگیری می‌کنند اما این میزان به صفر نمی‌رسد. این مساله از ابتدای ظهور این ویروس وجود داشته و به جهش یافتن ویروس ارتباطی ندارد.

حریرچی افزود: دومین عامل انتقال به غیر از راه تنفسی، حضور در اماکنی مثل رستوران‌ها و کافی شاپ‌هاست که به کووید 19 این فرصت را می‌دهد که از هر روزنه ورود و در بدن میزبان زندگی خودش را آغاز کند. تنها راه مقابله با آن نیز هماهنگی دولت‌ها و ملت‌ها برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به حداکثر رساندن تعطیلی‌ها تا جایی است که به معیشت مردم آسیبی نرسد.

لزوم اجباری کردن ماسک در همه فضاها

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اعمال محدودیت‌ها به خصوص در کلانشهر تهران ضمن بیان این مساله که در زمان حاضر اختیار تصمیم‌گیری تماما به عهده استانداری‌هاست، گفت: استان تهران به منظور مقابله با این ویروس به صورت پایلوت برای الزامی کردن ماسک و عدم ارائه خدمت به کسانی که ماسک ندارند، قدم برداشته است. این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که در بعضی از کشورهای موفق که استفاده از ماسک در همه اماکن اجباری است، این اجبار برای کشور ما هنوز مصوب نشده و صرفا به فضاهای داخلی از جمله ادارات و اماکن سربسته ختم می‌شود که باید نسبت به این مسئله هم بازنگری شود.

حریرچی همچنین خاطرنشان کرد: به استان تهران اختیار ویژه‌ای برای تعطیلی بعضی مشاغل داده شده است.

50 درصد بستری‌های کرونایی مراقبت ویژه فوت می‌کنند

حریرچی در ادامه گفتگو با اشاره به مسئله کمبود تخت در مراکز درمانی از جمله بیمارستان‌های امام حسین(ع)، بیمارستان دکتر شریعتی و بیمارستان امام خمینی (ره) بیان کرد: ظرفیتی که در این مراکز درمانی و بسیاری از مراکز درمانی دیگر به بیماران کووید 19 اختصاص یافته، تکمیل شده و در این مراکز از ظرفیت سایر بخش‌ها برای بستری بیماران کرونایی استفاده شده است. باید این را بدانیم که این بیمارستان‌ها پیش از این با اشغال تخت بالای 80 درصد مواجه بوده‌اند و هر بیمار کرونایی که باید بستری شود، بیمار بخش دیگر مرخص نمی‌شود.

وی ادامه داد: آمادگی بیمارستان‌ها دلیل بر بی احتیاطی مردم نیست. راه مقابله با ویروس هم پیش از ورود پیدا کردن به مراکز درمانی و پیش از ابتلاست. مردم باید به کاهش میزان ابتلا کمک کنند. از هر تعدادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، تعدادی در بیمارستان بستری شده که از این تعداد بستری‌ها حدود 10 درصد فوت می‌کنند. 50درصد از کسانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، فوت می‌کنند. از هر 10 نفر که کادر درمان مجبور به استفاده از لوله تنفسی برای آن‌ها می‌شوند، 9 نفر فوت می‌کنند. پیشگیری باید پیش از مراجعه به مرکز درمانی آغاز شود.

ابتلای یک درصد از جمعیت دانش‌آموزان به کووید 19

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص برخی اخبار مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان مدارس به کرونا هم تشریح کرد: در موج اول و دوم کرونا، ابتلای درون جامعه‌ای داشتیم؛ افراد در جامعه مبتلا می‌شدند و تعدا ابتلاهای خانوادگی کم بود اما در موج سوم ابتلای درون خانوادگی داریم به این معنی که ویروس وارد هر خانه‌ای که می‌شود، مابقی اعضای خانواده را نیز مبتلا می‌کند. دانش آموزان هم 18 درصد از کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که خوشبختانه آمار ابتلای دانش آموزان به کووید 19 یک درصد و کمتر از آن نیز بوده است.

وی در همین خصوص افزود: این خطر بالقوه وجود دارد که دانش آموزان هم مثل مابقی گروه‌های جامعه مبتلا شوند اما در حال حاضر با فراهم شدن سیستم مجازی مدارس، زیرساخت‌های لازم برای غیرحضوری شدن مدارس و عدم حضور فیزیکی دانش آموزان وجود دارد.

کادر درمان، بیماران خاص و زنان باردار در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا

حریرچی دراین گفت‌‌وگوی رادیویی در خصوص واکسن آنفلوانزا نیز بیان کرد: کل دنیا جمعیت 7 میلیارد و 800 میلیونی دارد. این در حالی است که میزان واکسن تولیدی در جهان تنها 800 میلیون است. در کل دنیا تنها 10 درصد از جمعیت جهان واکسن را تزریق و 90 درصد واکسن را تزریق نمی‌کنند. خوشبختانه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها در نیمکره جنوبی که فصل پاییز و زمستان را به تازگی پشت سر گذشته است، موارد ابتلا به آنفلوانزا حدود 90 درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین نکته در مسائل بهداشتی این است که همه چیز باید مبتنی بر عدالت باشد و تنها افراد نیازمند به این واکسن باید آن را دریافت کنند. به همین منظور دستورالعملی برای گروه‌های نیازمند به واکسن طراحی شده که اولویت‌ها در آن کاملا تعریف شده است. سه گروه اول نیازمند به واکسن، پرسنل بهداشتی درمانی در خط مقدم، بیماران صعب العلاج یا بیماران دارای بیماری خاص و زنان باردار هستند که تزریق واکسن از روز گذشته برای این گروه‌ها آغاز شده است. بیماران صعب العلاج و خاص نیز می‌توانند با مراجعه مرکز درمانی یا تماس مراکز درمانی با آن‌ها می‌توانند مراجعه و از تزریق رایگان واکسن برخوردار شوند.

وی در خصوص گروه‌های بعدی در اولویت برای دریافت واکسن در صورت موجود بودن واکسن نیز عنوان کرد: سالمندان بالای 65 سال نیز با مراجعه به داروخانه همراه با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی و با نرخ ارز دولتی می‌توانند نسبت به تهیه واکسن اقدام کنند. گروه‌های بعدی نیز کودکان شش ماه تا پنج سال هستند که اگر بتوانیم برای آن‌ها نیز واکسن تهیه می‌کنیم.

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت و گو ضمن اعلام تلاش‌ها در بعضی نقاط دنیا برای تهیه واکسن ضدکرونا نیز گفت: بعضی از این تلاش‌ها برای تهیه واکسن به بار نشسته و واکسن به مرحله عرضه رسیده است اما خبر بد این واکسن‌ها این است که متاسفانه این واکسن‌ها تنها 50 تا 70 درصد افراد را ایمن می‌کند و این ایمنی برای مدت کوتاه 2 ماه و نیم تا یک سال باقی خواهد ماند.

وی در همین خصوص ادامه داد: معیار مردم باید تولید واکسن در بازه زمانی هفت سال باشد، در حالیکه از تولد این ویروس تنها هشت ماه می‌گذرد. به همه مردم هشدار می‌هیم که تا اطلاع ثانوی حتی با وجود کشف واکسن نباید رفتارشان تغییر کند و کماکان باید رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست و استفاده از ماسک را در اولویت خود قرار دهند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: