کنکور نظام قدیم به هیچ وجه تمدید نمی‌شود

کدخبر: 2362330

غلامی گفت: صمیم به برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ کاملا قطعی است و تغییر نخواهد کرد.

منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره آخرین تصمیمات برای تمدید کنکور نظام قدیم، گفت: سال گذشته قرار بود که نظام قدیمی‌ها را از کنکور حذف کنیم، ولی به دلیل اینکه تعداد داوطلبان نظام قدیم قابل توجه بود فرصت فراهم شد تا نظام قدیمی‌ها در کنکور سراسری ۱۳۹۹ شرکت کنند.

او افزود: آمار که به تازگی توسط سازمان سنجش به ما ارائه شده نشان می‌دهد تعداد داوطلبان نظام قدیم به میزانی نیست که بتوان برای آن‌ها آزمون جداگانه‌ای برگزار کرد.

وزیر علوم ادامه داد: اگر توجه شود، وقتی چند سال از یک نظام می‌گذرد کسانی که برای ورود به دانشگاه به موقع اقدام کرده اند و برای ورود به دانشگاه تلاش کرده اند عموما پشت کنکور نمانده اند و موفق به ورود به دانشگاه شده اند.

غلامی تصریح کرد: هر چه قدر این روند را طولانی‌تر و کش دار‌تر کنیم ممکن است تا سال‌های متمادی با نظام قدیمی‌ها رو به رو باشیم.

وزیر علوم گفت: تصمیم برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ مصوب شورای سنجش و پذیرش است.

او درباره میزان قطعی بودن تصمیم به برگزار نشدن کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد: این تصمیم کاملا قطعی است و تغییر نخواهد کرد.

تعداد داوطلبان کنکور نظام قدیم در ۱۴۰۰ کمتر از ۸ درصد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره تعداد داوطلبان کنکور نظام قدیم در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت نام کردند، از این میزان ۹۷۰ هزار داوطلب یعنی حدود ۸۴ درصد داوطلبان در کنکور نظام جدید شرکت کردند و ۱۹۶ هزار نفر داوطلب کنکور نظام قدیم بودند؛ یعنی فقط ۱۶ درصد داوطلبان نوع نظام آموزشی قدیم را انتخاب کرده بودند. پیش بینی می شود تعداد این گروه در سال بعد به ۸ درصد و یا حتی کمتر کاهش پیدا کند.

زرین آمیزی اضافه کرد: با توجه به جمعیت کم داوطلبان نظام قدیم از نظر تاثیر محتوای دروس، این موضوع با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور تطابق ندارد. به این دلیل و همچنین تعداد داوطلب محدود این نظام، برگزاری آزمون نظام قدیم قابلیت اجرایی شدن در ۱۴۰۰ را ندارد. جمعیت داوطلبان نظام قدیم آن قدر قابل توجه نیست که قسمت اعظم کنکور را تحت تاثیر خود قرار دهد.

با تغییر نظام آموزشی از ۵-۳-۴ به ۶-۳-۳، آخرین گروه از نظام آموزش ۵-۳-۴ در سال ۹۸ به کنکور رسیدند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: