کرملین: زمان مقصرشناسی در قضیه قره‌ باغ نیست

کدخبر: 2362326

سخنگوی کرملین ضمن تأکید بر اینکه در حال حاضر زمان مناسبی برای تعیین مقصر در قضیه «قره باغ» نیست، گفت که اگر لازم باشد، رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور آذربایجان گفت‌وگوی تلفنی برقرار می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود ضمن از طرفین آذربایجانی و ارمنی درخواست کرد که از هرگونه اقدامی که به صورت ناخواسته به دامن زدن به تنش‌ها منتهی می‌شود، خودداری کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی تاس، پسکوف با اشاره به تنش‌های اخیر ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه «قره باغ کوهستانی» گفت: «در حال حاضر ما از تمامی طرفین، بخصوص طرفین درگیر خواهان خویشتنداری حداکثری هستیم و می‌خواهیم از هرگونه اقدامات نظامی و هرگامی که به تشدید ناخواسته اوضاع منجر شود، بپرهیزند».

بنا به گفته پسکوف، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با رهبری آذربایجان گفت‌وگوی تلفنی برقرار می‌کنند و در این خصوص توضح داد: «اگر لازم باشد، این تماس تلفنی (میان پوتین و رئیس‌جمهور آذربایجان) قطعاً برقرار می‌شود».

سخنگوی کرملین در حالی درباره احتمال تماس تلفنی پوتین با رئیس‌جمهور آذربایجان صحبت کرد که پیش از این اوایل روز یکشنبه، با «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان درباره تحولات اخیر میان آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرده بود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در حال حاضر زمان مناسب برای مقصرشناسی در درگیری‌های قره‌ باغ نیست، گفت که «از همان ساعات اولیه ازسرگیری درگیری‌ها (میان آذربایجان و ارمنستان)، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به طور مداوم با شرکا و همتایان خود ارتباط برقرار کرد».

از سرگیری درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

«نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست اضطراری با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی(جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد.

دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

وزارت دفاع حکومت منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که تحت حمایت ارمنستان قرار دارد، می‌گوید در درگیری‌های روز یکشنبه با جمهوری آذربایجان، ۴ بالگرد، ۱۵ پهپاد و ۱۰ تانک این کشور نابود شدند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: