صندلی مجلس را داغ کنید

کدخبر: 2362257

نه تنها امتیازات و رانت های قانونی که به موجب شان نمایندگی به آنها اختصاص می یابد بایستی حذف گردد بلکه بسیاری از مواهب عادی جایگاه نمایندگی نیز باید سلب گردد. در این صورت است که دیگر فردی برای جمع آوری قدرت و ثروت به سمت نمایندگی مجلس نمی آید.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: این روزها حواشی مجلس را متن غلبه کرده و مدام در رسانه های اخباری منتشر می شود که موجب ناامیدی و سردرگمی افکار عمومی و از دست رفتن اعتماد عمومی به مجلس یازدهم شده است. حاشیه های متعددی از ودیعه مسکن به نمایندگان، ماجرای تحویل خودروی دناپلاس با شرایط خاص توسط بعضی نمایندگان، توزیع واکسن آنفولانزا در درمانگاه مجلس پیش از توزیع و در دسترس قرار گرفتن عموم مردم و بیماران با شرایط خاص و... از جمله مواردی است که موجبات حاشیه های فراوانی شده است.

از این دست موارد متاسفانه در مجالس قبلی نیز به کرات مشاهده شده، مزایا و یا به تعبیر دقیق تر رانت های قانونی که به موجب آنها نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امتیازها و انحصارات خاص برخوردار می شوند. که البته بعضی را مردم مطلع می شوند و بسیاری از آنها را تا سالها از مردم پنهان می ماند. ماجرا فقط به رانت های قانونی و تبعیض هایی که خلاف حق و عدل تبدیل به رویه و قانون شده اند ختم نمی شود و سفارش های خاص، امتیازها، پارتی بازی هایی هم که خارج از چارچوب قانون اما تبدیل به عرف شده اند هم وجود دارد.

در تمامی مصادیق موجود که در طی ادوار مجلس که خبر آنها به رسانه ها درزکرده تا مدتی موجب اعتراض فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته و بعد از مدتی این موج انتقادی فروکش کرده و تا افشای رانت بعدی موج اعتراض خوابیده است.

از سویی موارد متعددی حاکی از آن است که نمایندگان پاکدستی هم بوده اند که وقتی وارد مجلس شده اند به مرور زمان به رانت ها و تبعیض های قانونی عادت کرده و طی زمان خوی اشرافیگری و توجیه گری پیدا کرده اند. گواینکه ساختار موجود مجلس، تولید کننده نماینده هایی بی درد و آلوده به رانت و تبعیض شده است.

تنها راه اساسی که به نظر می رسد تا حدود زیادی مانع از این رویه تولید فساد می کند و دیگر هرکسی هم به طمع امتیازات فراوان جایگاه نمایندگی کاندیدای نخواهد کرد این است که باید صندلی مجلس شورای اسلامی را داغ کرد. به این معنا که نه تنها امتیازات و رانت های قانونی که به موجب شان نمایندگی به آنها اختصاص می یابد بایستی حذف گردد بلکه بسیاری از مواهب عادی جایگاه نمایندگی نیز باید سلب گردد. در این صورت است که دیگر فردی برای جمع آوری قدرت و ثروت به سمت نمایندگی مجلس نمی آید، دیگر نه تنها خبری از توزیع رانت و انحصار میان نمایندگان نخواهد بود بلکه ایثار، قناعت و سطح زندگی در حد متوسط به پایین جامعه که سفارش حضرت امیر ع به حاکمان خود است تبدیل به عرف نمایندگی خواهد شد.

باید آنقدر صندلی مجلس داغ شود، که از منظر مواهب مادی برای افراد سودجو ارزش افزوده ای نسبت به مشاغل خود نداشته باشد. بلکه با شفافیت حداکثری از اموال، هدایا، آراء، سفرها، حقوق و مزایا و ...و همچنین حذف کامل هر امتیاز ویژه نمایندگی، هرکسی حتی جرات نکند به سمت مجلس شورای اسلامی بیاید. آنگاه است که می توان ریلی بنا کرد که ارزش های اصیل اسلامی و انقلابی عمومیت یافته و ویژه خواری و رانت های قانونی تا حد زیادی مرتفع گردد. وگرنه افتادن در تسلسل مصادیق بدون پرداختن به ریشه ها چیزی جز یک سرگرمی رسانه ای بدون نتیجه نخواهد بود.

مجلس یازدهم اگر مدعای انقلابی گری دارد ابتدا باید طرح شفافیت حداکثری را به تصویب برساند و سپس با حذف تمامی امتیازها و رانت ها تا می تواند صندلی نمایندگی مجلس را داغ کند و بجای آن ارزش های اصیل اسلامی را چون ایثار و قناعت را جایگزین کند وگرنه شعار انقلابیگری در ظاهر انتها ندارد اما در عمل است که می توان مجلس را ارزیابی کرد.

ارسال نظر: