استقبال سیاهپوستان آمریکا از سخنان روحانی

کدخبر: 2362223

استاد تاریخ دانشگاه هیستون تگزاس با تجلیل از اشاره رئیس جمهوری ایران به «جورج فلوید» در سخنرانی سازمان ملل، گفت این سخنان مورد توجه سیاهپوستان آمریکا قرار گرفت.

"ژرالد هورن" استاد "دانشکده مطالعات تاریخ آمریکا و آفریقا" دانشگاه هیوستون گفت: نمی توان تاثیرگذاری و اهمیت جامعه سیاهپوستان آمریکا را در معادلات این کشور نادیده گرفت و اکنون بسیاری از دولت‌ها در حال افزایش ارتباط با نخبگان سیاهپوست این کشور هستند.

وی تصریح کرد: اشاره رئیس جمهوری ایران به "جورج فلوید" و مرگ وی در سخنرانی مجازی مجمع عمومی سازمان ملل دارای اهمیت و خوشحال کننده بود. این اشاره و مواضع، برای ما دلگرم کننده است که از سوی دیگر ملت‌ها پشتیبانی می‌شویم.

این استاد دانشگاه آمریکایی ادامه داد: همین پشتیبانی از سوی دیگر کشورها هم صورت می گیرد. دولت ترکیه سطح روابط خود را افزایش داده و هرگاه اردوغان به واشنگتن سفر می کند، دیدار با رهبران سیاهپوست را در دستور کار دارد. آنها خیابان منتهی به سفارت آمریکا در آنکارا را "مالکوم اکس" نام گذاری کرده‌اند. به تازگی ترکیه خانه "محمد علی کلی" را در شیکاگو خریداری کرده است.

هورن خاطرنشان کرد: برای همین سخنان روحانی، مورد توجه سیاهپوستان ایالات متحده قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که جنبش مبارزه علیه تبعیض نژادی تا چه اندازه با جنبش‌های بین‌المللی ارتباط دارد، گفت: جنبش "زندگی سیاهپوستان مهم است" با گروه‌هایی چون همبستگی با فلسطین ارتباط داشته است. همچنین برخی از فعالان آن در شورای حقوق بشر در ژنو حضور یافته و با اتحادیه آفریقا همکاری دارند تا قطعنامه‌ای علیه ایالات متحده تصویب کنند.

استاد تاریخ دانشگاه هیستون تاکید کرد: آنها برای اهداف خود در ژنو لابی می‌کنند، زیرا همه می‌دانیم که آمریکا در حال حرکت به سمت خطرناکی در سیاست داخلی و خارجی است و صدای پای فاشیسم از همیشه بلندتر شنیده می‌شود.

هورن در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر ادامه اعتراض‌های نژادپرستی بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: به نظرم میزان تاثیر آن روشن نیست. ترامپ که گفته است زیر بار باخت نخواهد رفت و برنده خواهد بود.

وی افزود: با این وجود، سیاهپوستان انگیزه بالاتری نسبت به سال ۲۰۱۶ برای مشارکت در انتخابات و نه گفتن به ترامپ دارند. در سال ۲۰۱۶، سیاهپوستان زیادی در ایالت های مهم همچون میشیگان در روز انتخابات در خانه ماندند و رای ندادند. به همین دلیل هم هیلاری کلینتون باخت. فکر می کنم در انتخابات امسال وضع فرق کند و مشارکت آنها جدی تر باشد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: