افشای جزئیات مکالمه محرمانه پوتین و مکرون؟!

کدخبر: 2362193

دولت فرانسه اعلام کرد تحقیقات درباره افشای محتوای تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با همتای روسی خود را آغاز کرده است.

بنابر اعلام دولت فرانسه تحقیقات درباره افشاگران جزئیات مکالمه محرمانه تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «ولادیمیر پوتین» آغاز شده است.

پیش‌تر روزنامه فرانسوی زبانِ «لوموند» جزئیاتی از محتوای تماس تلفنی محرمانه مکرون و پوتین را منتشر کرد که در آن درباره مسمومیتِ «الکساندر ناوالنی» فعال سیاسی دولت روسیه صحبت‌هایی به میان آمد.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، این مکالمه تلفنی در تاریخ ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) صورت گرفته و پوتین در آن تاکید داشته که باید درباره مداخله کشور لیتوانی در این مسمومیت تحقیقاتی انجام شود، زیرا این کشور از تولیدکنندگان اصلی ماده سمی «نوویچوک» عامل مسمومیت ناوالنی است.

اما به نوشته این وبگاه، به تازگی در بخش پرسش و پاسخ سایت وزارت خارجه فرانسه، روزنامه‌نگاری از این وزارت‌خانه خواسته تا درباره انتشار جزئیات این مکالمه تلفنی اظهار نظر کند. درپاسخ به این سوال، وزارت خارجه فرانسه گفت: «افشاگری درباره مسائل داخلی امری غیرقابل قبول است؛ از همین رو ما در این‌باره نظری نمی‌دهیم. تحقیقات درباره این موضوع ادامه دارد. مکرون نیز در تلاش است تا تمامی مسائل مرتبط با روسیه و به طور خاص موضوعات امنیتی کشورمان را از راه گفت‌وگو حل‌وفصل کند».

مطبوعات روسیه نیز به تازگی اعلام کردند که تحقیقات درباره روزنامه لوموند آغاز شده است. الکساندر ناوالنی ماه گذشته در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت؛ او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. طبق اظهارات پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی است.

مسکو اتهام‌زنی اروپا درباره نقش روسیه در مسمومیت ناوالنی را شدیدا رد کرده است. هفته گذشته نیز «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه موسوم به (SVR)، اعلام کرد الکسی ناوالنی هنگام خروج از روسیه به مقصد آلمان، هیچ سمی در بدن خود نداشته است. به تازگی خبر رسیده که تحقیقات کشور روسیه درباره پرونده این منتقد دولت آغاز شده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: