مردم باید عدالت و امنیت را عملا مشاهده کنند

کدخبر: 2362133

رئیس قوه قضائیه گفت: فعالیت دستگاه قضا باید به گونه‌ای باشد که مردم عدالت و امنیت را عملا مشاهده کنند.

سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان اردبیل با بیان اینکه اظهار کرد: دستگاه قضا نیازمند افراد و نیروی انسانی با حوصله و صبور است تا هنگامی که مردم برای رفع مشکل به آن مراجعه می‌کنند مشکل دیگری به آن مشکل اضافه نشود و حل مشکلت مردم در اسرع وقت صورت گیرد.

وی آسیب شناسی در بحث قضائی را از اولویت‌های مهم در این حیطه عنوان کرد و افزود: برای ارتقای بهره وری و کیفیت عملکرد کارکنان باید آسیب شناسی دقیقی در این حوزه صورت گیرد تا کاستی‌ها رفع شده و عوامل مؤثر در بهره وری تقویت شود.

رئیس قوه قضائیه، عدل در حق خواهی و عدالت را امری الهی و مربوط به وجدان و درون انسان‌ها دانست و افزود: در امر قضا، هر یک از طرفین در خلوت خود با خدا، می‌داند که حق با چه کسی است، لذا قاضی باید طبق آرا درست در خصوص مسائل مربوطه تصمیم گیری و تبیین کند تا مبادا حقی از جانب کسی اجحاف شود.

صندوق رفاه دادگستری راه اندازی می‌شود

رئیسی در ادامه به موافقت در خصوص راه اندازی صندوق رفاه دادگستری اشاره کرد و افزود: استارت این طرح از استان اردبیل شروع می‌شود و در کل کشور اجرایی می‌شود و این خود کمک مالی مناسبی برای شوراهای حل اختلاف خواهد بود تا کمبودهای احتمالی رفع شود.

وی از بهبود وضعیت کارمندان دستگاه قضا خبر داد و گفت: در صدد بهبود و ارتقا بخشی به وضعیت اداری و سازمان کارکنان دستگاه قضا در استان‌های کشور هستیم و علاوه بر آن، در شورای حل اخلاف نیز کارکنان اداری و سازمانی و نیز نیروهای افتخاری را مورد توجه قرار داده ایم و طبق لایحه تنظیم شده در خصوص شورای حل اختلاف، مسائل و موارد مهم به کمسیون لوایح ارسال می‌شود.

کار قضاوت از قداست بسیار بالایی برخوردار است

رئیس قوه قضائیه، در بخش دیگری از سخنانش از عوامل اجرایی به عنوان مهم‌ترین رمز قدسیت بخشی به نظام یاد کرد و گفت: مجریان در نظام باید قدسی بیاندیشند و قدسی عمل کنند؛ در غیر این صورت چه نماینده، چه قاضی و چه مدیر یا کارمند قدسی عمل نکند، مانند کسی هستند که به بیان پیامبر اسلام به دلیل آنکه برای خدا کار نمی‌کنند، نمره قابل قبولی نخواهند داشت.

رئیسی با تأکید بر اینکه قاضی در جایگاه ممتازی می‌نشیند که متعلق به انبیا و اولیا است، خطاب به قضات گفت: قاضی نباید به کار به عنوان یک شغل اداری صرف نگاه کند بلکه باید وحیانی بیاندیشد، وحیانی تصمیم بگیرد و وحیانی عمل کند و تصمیم گیری بر خلاف شرع و دستورات الهی با جایگاه خطیر قضاوت سازگاری ندارد.

دفاع مقدس الگوی بارز روحیه جهادی برای مسئولین نظام

رئیس قوه قضائیه از دفاع مقدس به عنوان نسخه و تابلوی روشن و نورانی پیش روی همکاران دستگاه قضا یاد کرد و گفت: روحیه جهادی و ایثارگرانه رزمندگان اسلام برای ما الگویی است که اگر می‌خواهیم بر مشکلات فائق آییم باید جهادی عمل کنیم و کمبودها و موانع نباید ما را از انجام مسئولیت بازدارد.

احیای «پلیس قضائی» برای قوه قضائیه یک ضرورت است

رئیسی بار دیگر بر لزوم احیای «پلیس قضائی» تأکید کرد و با اشاره به نقش این پلیس در حسن انجام مأموریت‌های دستگاه قضا، تأکید کرد: تشکیل پلیس قضائی برای قوه قضائیه یک ضرورت است اما اگر امکان احیای آن وجود ندارد، نیروی انتظامی با تربیت پلیس تخصصی در حوزه حقوقی و قضائی می‌تواند نیازهای قوه قضائیه در این حوزه را برطرف کند.

وی، در پایان با تأکید بر همکاری و تعامل بخش‌های قضائی با نظام اجرایی در استان اردبیل تأکید کرد: امیدواریم با قلم توانایی همکاران ما مردم در عمل احساس امنیت و عدالت کنند و قدسیت دستگاه قضائی به دلیل اتصال به نظام مقدس ولایی متصل به جایگاه امامت است، همواره مد نظر همکاران مان باشد و اجازه ندهیم اعتبار این مجموعه قدسی خدشه ببیند.

خدمت در دستگاه قضا باید در راستای احقاق حقوق مردم باشد رئیس قوه قضائیه با اشاره آثار خیر گره کشایی از کار مظلوم در زندگی شخصی قضات و کارکنان دستگاه قضا، تصریح کرد: هر که در دستگاه قضائی خدمت می‌کند، باید خود را صاحبخانه بداند و نسبت به مشکلات درون سیستم حساس باشد و برای رفع آنها تلاش کند و اگر کسی را دیدید که مظلوم واقع شده اما دستش به جایی نمی‌رسد، او را مسئولانه در احقاق حق یاری دهید.

رئیسی، اجرایی شدن طرح کاداستر و ثبت را برای کشور ضروری دانست و خاطر نشان کرد: تعیین حدود مالکیت و صدور سند رسمی که در قوانین و برنامه‌های توسعه و برنامه‌های سنواتی مورد تأکید قرار گرفته، کاهش دهنده دعاوی حقوقی است و باید با جدیت دنبال شود.

رئیس دستگاه قضا بر لزوم نظارت مستمر بر نظام اداری نیز تأکید کرد و گفت: نظارت برای تداوم اعتماد به مدیران و اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور امری ضروری است که مدیران را در انجام بهتر مسئولیت هایشان و همچنین شناسایی و رفع موانع کار یاری می‌دهد و به معنای مچ گیری نیست.

گره گشایی از مردم توفیق بزرگی برای کارکنان دستگاه قضا

رئیسی، از تلاش شبانه روزی کارکنان دستگاه قضا برای گره گشایی از کار مردم تقدیر کرد و اظهار کرد: خدمت گذاری به مردم و تلاش برای تأمین آسایش و امنیت آنها در حقیقت توفیقی بزرگ برای همه کارگزاران نظام است و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: