ظریف:

برای مقابله با کرونا باید به چندجانبه‌گرایی روی آوریم

کدخبر: 2362106

وزیر خارجه با اشاره به ضرورت مقابله با کووید -۱۹، گفت: همه ما باید در مقابله با چنین چالش بزرگ جهانی به چندجانبه‌گرایی روی آورده و یک‌جانبه‌گرایی را رد کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی وزرای امور خارجه کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) با اشاره به ضرورت مقابله با کووید -۱۹، اظهار داشت: همه ما باید در مقابله با چنین چالش بزرگ جهانی یعنی مسأله ای که تمام تقسیمات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی - اجتماعی را به چالش کشیده است، اول و مهم‌تر از هر چیزی، به چندجانبه‌گرایی روی آورده و یک‌جانبه‌گرایی را رد کنیم.

متن سخنان وزیرر خارجه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

اجازه دهید در ابتدا از شما برای برگزاری این رویداد مهم تشکر و قدردانی و بهترین‌ها را برای دبیرکل جدید آرزو نمایم.

همکاران محترم،

ما برای پاسخ‌گویی به چالش‌های خاص زمان حاضر، به یکپارچه نمودن همکاری‌های خود در چارچوب سیکا نیازمندیم و لازم است نقش محوری سازمان را در پیشبرد چندجانبه‌گرایی و تضمین همکاری فراگیر حفظ نمائیم. بدون تردید، بسیج منابع با هدف مقابله مشترک با چالش بزرگی مانند کووید -۱۹ از ضرورت برخوردار است.

همه ما باید در مقابله با چنین چالش بزرگ جهانی یعنی مسأله ای که تمام تقسیمات جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی - اجتماعی را به چالش کشیده است، اول و مهم‌تر از هر چیزی، به چندجانبه‌گرایی روی آورده و یک‌جانبه‌گرایی را رد کنیم.

ما به عنوان اعضای سیکا باید با تقویت همکاری‌های خود در چارچوب سازمان - در هماهنگی با سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی - در جهت تضمین دسترسی کامل، آزادانه و منصفانه به خدمات بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی برای مردم خود از هیچ تلاشی فروگذار ننماییم. همچنین باید به گونه‌ای عمل کنیم تا اطمینان حاصل نمائیم که هیچ کس نمی‌تواند به طور خودسرانه سازمان‌های بین‌المللی حرفه‌ای را به چالش بکشد.

ضرورت دارد به صورت دسته جمعی بر نیاز به یاری کشورهای صنعتی به کشورهای در حال توسعه در انتقال فن‌آوری و تجهیزات پزشکی تأکید کنیم. همچنین باید از نهادهای اقتصادی بین‌المللی - و همچنین کشورهای ثروتمند - بخواهیم تا کمک‌های مالی لازم را به منظور مقابله با بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ در اختیار دیگر ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مربوطه قرار دهند.

ما به عنوان میراث‌دار تمدن‌های بزرگ آسیایی باید همواره رویکرد اول مردم را تشویق کنیم، نجات جان انسان‌ها و کرامت انسانی را برتر از هر چیز دیگری بدانیم و هرگونه عمل منتج به سیاسی نمودن بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ را رد نمائیم.

باید به طور مشترک با تأثیر مخرب اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه بر کوشش‌های مربوط به مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ مقابله کنیم. چنین اقداماتی چیزی جز تروریسم اقتصادی و پزشکی نیستند و ما در تلاش جمعی خود برای مقابله با این آفت مشترک بشریت باید از تبعیت از این اقدامات غیرقانونی خودداری نمائیم.

دوستان عزیز،

تنها راه غلبه بر چالش‌های مشترک که سلامت و امنیت ملت‌های ما را تهدید می‌کند، همکاری برای یافتن راه‌حل‌های مشترک است که به طور مؤثر و قاطع توجه بر (مقابله با) منابع تهدید معطوف می‌باشند. کشور من آماده پیوستن به دوستان و همسایگان خود در سیکا و تبادل دانش و تخصص در این رسالت جمعی است.

ما برای مقابله با این دشمن میکروسکوپی که قدرت‌های بزرگ را فارغ از قدرت نظامی، ثروت اقتصادی و ماشین‌های تبلیغاتی آن‌ها به زانو در آورده است، به فروتنی و همکاری چند جانبه نیاز داریم.

متشکرم.

ارسال نظر: