تلاش پامپئو برای سازش سودان با تل‌آویو

کدخبر: 2362072

یک مقام کنگره آمریکا گفت وزیر امور خارجه این کشور به‌دنبال به نتیجه رساندن عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

یک مقام آمریکایی می‌گوید دولت این کشور قصد دارد عادی‌سازی روابط میان سودان و رژیم صهیونیستی را تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برساند.

به نوشته روزنامه «عاروتص شوع»، یک مقام کنگره آمریکا روز چهارشنبه گفت، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای به سناتورهای این کشور نوشته است: «ایالات متحده به فرصتی نادر دست یافته تا خسارات وارد شده به قربانیان حملات ۱۹۹۸ القاعده به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا جبران شوند».

در این نامه آمده است: «ما همچنین روزنه باریک و منحصر به فردی برای حمایت از دولت انتقالی غیرنظامی سودان داشته باشیم که سرانجام خود را از دست دیکتاتوری اسلامی که این کشور را رهبری می‌کرد خلاص کرده است».

پامپئو می‌نویسد، «به احتمال بسیار زیاد»، تا پایان ماه اکتبر بتوان به توافقی برای خروج سودان از لیست کشورهای حامی تروریست دست یافت.

این در حالی است که سناتورهای دموکرات با انتقاد از برنامه دولت می‌گویند بخش عمده‌ای از این جبران خسارات به شهروندان آمریکایی رسیده و آفریقایی‌های زیان دیده از آن بی‌نصیب می‌مانند.

این سناتورها همچنین معتقدند درخصوص دیگر حملات شبکه تروریستی القاعده نیز باید جبران خسارت صورت گیرد.

از سوی دیگر یک مسئول برجسته دولت سودان با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط بین خارطوم و تل‌آویو تقریبا قطعی است، گفته اقدامات مربوط به این امر در حال حاضر به این دلیل شتاب گرفته تا مفید واقع شود.

همچنین شبکه خبری المیادین به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر داد که تماس‌ها میان تل‌آویو و سودان برای مهیا کردن مسیر عادی‌سازی روابط با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

وبسایت عبری واللا و آکسیوس نیز نوشته‌اند که در صورت موافقت آمریکا با شروط سودان، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی بیانیه عادی‌سازی روابط میان سودان و اسرائیل صادر شود و به احتمال زیاد هم واشنگتن با شروط خارطوم موافقت خواهد کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: