از اولین دور نشست فتح و حماس در استانبول چه خبر؟

کدخبر: 2362042

در اولین دور نشست جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در ترکیه بر روی انتخابات و نظام ویژه برگزاری آن تمرکز شد.

سه‌شنبه (دیروز) دیدار جنبش‌های فتح و حماس در استانبول برگزار شد؛ «جبریل الرجوب» و «روحی فتوح» از طرف فتح و «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، معاون وی «صالح العاروری» و «باسم بدران» عضو دفتر سیاسی این جنبش از طرف حماس در این نشست حضور داشتند.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت: دو جنبش در این نشست درباره پایان اختلافات از طریق انتخابات فراگیر رایزنی کردند. حماس خواستار انتخابات فراگیر و همزمان شورای قانونگذاری و شورای ملی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» شد اما فتح اعلام کرد باید ابتدا انتخابات شورای قانونگذاری برگزار شود، پس از آن انتخابات ریاستی (ریاست تشکیلات خودگردان) و در وهله سوم انتخابات شورای ملی ساف.

در ادامه این گزارش آمده، اختلاف دیگری که در این نشست دیده شد اصرار فتح بر برگزار شدن انتخابات بر اساس نظام تناسبی بود اما حماس نظام مختلط را پیشنهاد کرد، همان روشی که انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ بر اساس آن برگزار شد.

در نظام تناسبی انتخابات بین احزاب است و هر حزبی بنا به آرایی که به دست آورده مقدار مشخصی از کرسی‌ها را از آن خود می‌کند اما نظام مختلط که ترکیبی از نظام تناسبی و اکثریت است تعدادی از نامزدها از طریق رأی مستقیم مردم (اکثریت) و تعداد دیگری از طریق رأی مردم به احزاب انتخابات می‌شوند.

الاخبار افزود، دو طرف در نشست‌های اخیر خود توافق کردند که جدول دیدارهای آینده شامل راه‌حل‌ برای برگزاری انتخابات باشد.

این روزنامه افزود، دیدار فتح و حماس در ترکیه منجر به خشم مقامات مصری شده بویژه آنکه برای اولین بار بدون مداخله مصر برگزار می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: