اردوغان: دنیا بزرگتر از پنج کشور است

کدخبر: 2362006

اردوغان تاکید کرد: باید بازنگری در ساختار شورای امنیت سازمان ملل شروع شده و به سرعت اصلاحات جامع را آغاز کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی ضبط شده در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما به‌ عنوان جامعه جهانی نمی‌توانیم بدون اتخاذ یک نگرش اصولی واحد نسبت به همه سازمان‌های تروریستی، راه حل دائمی برای مساله سوریه پیدا کنیم.

او افزود: اوایل پاندمی با منظره‌ای مواجه شدیم که کشورها به حال خود رها شده بودند، به این ترتیب بار دیگر حقانیت نظریه «دنیا بزرگتر از پنج کشور است» که سال‌های سال است بر آن اصرار دارم، اثبات شد.

اردوغان گفت: برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن اعتبار سازمان‌های بین‌المللی، ابتدا باید در خصوص ذهنیت، نهادها و قوانین خود تجدیدنظر کنیم. مهم نیست که واکسن (کرونا) در کدام کشور تولید شود، مهم آن است که به نفع همه بشریت مورد استفاده قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: کشورهایی که برای افتتاح سفارتخانه در قدس اعلام آمادگی کرده‌اند، با این رفتارها تنها به پیچیده کردن هرچه بیشتر اختلافات دامن می‌زنند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه گفت: از جامعه جهانی و عراق توقع داریم برای ریشه‌کن کردن گروه تروریستی پ.ک.ک که در این کشور لانه کرده، همانند مساله داعش صمیمانه همکاری کنند. امروز فداکاری کشورهایی مانند ترکیه که میزبان بیشترین جمعیت پناهجویان جهان هستند، آبرو و اعتبار انسانیت را نجات داده است.

او افزود: پیشنهاد می‌دهیم یک کنفرانس منطقه‌ای با مشارکت تُرک‌های قبرس با توجه به مطالبات مردم کشورهای منطقه برگزار شود. اقدامات بیهوده برای طرد کشورمان از مدیترانه شرقی به هیچ ‌وجه شانس موفقیت ندارند.

اردوغان اظهار کرد: دلیل مشکلات امروز منطقه اقدامات یکجانبه یونان و بخش روم‌نشین قبرس است که از سال ۲۰۰۳ به دنبال مطالبات بیشتر بودند.

او اضافه کرد: در پشت ‌صحنه تنش در مدیترانه شرقی کشورهایی وجود دارند که با منطق «آنکه برنده شود٬ همه چیز را می‌برد» عمل می‌کنند.

به گفته اردوغان، تنها مانع راه‌حل (در قبرس) رویکرد آشتی‌ناپذیر و ناحق بخش روم‌نشین است. از هر راه‌حلی که امنیت مردم تُرک قبرس را تامین و حقوق تاریخی و سیاسی جزیره را به صورت پایدار تضمین کند، حمایت می‌کنیم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: