دنا پلاس نوش جانتان اما...

۴ نکته درباره دنا سواری نمایندگان مجلس

کدخبر: 2362001

در حالی انتقادات معطوف به دریافت دنا توسط نمایندگان مجلس شده که مسئله اصلی که عملکرد نمایندگان در تصویب قوانین و نظارت برای حل مشکلات است مورد غفلت واقع شده و رسانه ها باید از نمایندگان بخواهند در این حوزه‌ها اقدامات خود را تاشریح کنند.

نسیم آنلاین: جعفربرزگر: انتشار خبری مبنی بر دریافت خودروی دنا پلاس با قیمت کارخانه و به صورت اقساطی توسط نمایندگان مجلس یازدهم در چند روز اخیر در فضای رسانه‌ای حاشیه ساز شده است.

نقادان از ابعاد مختلف این مسئله را نقد کرده‌اند؛ از جمله اینکه دریافت خودروی دنا پلاس توسط مجلسی با شعارهای انقلابی در صورتی که مردم به سختی امکان خرید آن را دارند و باید در صف های قرعه کشی منتظر باشند چندان شایسته نیست. یا اینکه این اقدام با وظیفه نظارتی نماینده مخالف است و باعث شکل گیری تعارض منافع می‌شود و بحث‌های مختلفی که در رسانه‌ها منتشر شده است. می توان این نقدها را ادامه داد و به نمایندگان تاخت اما نباید از مسیر اصلی خارج شده و درگیر حواشی شد. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره مردم و مسئولان را از درگیر شدن با حاشیه‌ها برحذر می دارند چرا که ابتدایی ترین نتیجه حاشیه غفلت از امور اصلی و اساسی است. در طیف مقابل این نقادان، عده ای از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و رسانه ای هم معتقد هستند که با توجه به هزینه های پرداختی برای خودرو نمایندگان و رفت آمدهای مستمر نمایندگان به نقاط مختلف، سرجمع مدل فعلی بهترین روشن است و کمترین هزینه را روی دست مجلس و بیت المال می گذارد. و از طرف دیگر در وزارت خانه ها و استانداری ها هم وضع به همین منوال است و هر وزیری چندین خودرو در اختیار دارد. پس اقدام مغایر با شعارهای انقلابی صورت نگرفته و نقدها به این اقدام صحیح نیست.

می توان در مورد هر کدام از این استدلال ها مناقشه کرد اما قصد این قلم پرداختن به این مناقشه های احتمالی نیست بلکه مدعا چیز دیگری است. ۱- در این مسئله که انتظارها از مجلس یازدهم فراتر از مجالس گذشته است و کشور در شرایط سختی از لحاظ اقتصادی قرار دارد تردیدی نیست و نگارنده هم با نقد ناقدان در این زمینه همدل هستم. این توجیه که در مجالس گذشته هم اینگونه بود و یا در فلان نهاد و وزارت خانه هم اینگونه است نمی تواند پاسخ دقیقی به نقدها باشد چرا که هر مجموعه و فردی را متناسب با شعارهایش می سنجند. بنابراین نباید نمایندگان مثلا خود را با مجلس دهم که حداقل کمتر از شعارهای انقلابی استفاده می کرد یکسان تلقی کنند و در توجیه اقدام خود استناد به رفتار آن مجلس یا وزارت خانه ای کنند که وزیر آن را از منظر فکری و عملکردی قبول ندارد. در این زمینه نگرانی هایی جدی هم وجود دارد که رئیس مجلس که در شهرداری تهران برخی اقدمات شائبه برانگیز را انجام داده این سبک مدیریتی خود را به مجلس هم منتقل کند که ضروری است دلسوزان در این زمینه مراقب‌های لازم را انجام دهند. ۲- اما نقد اساسی به مجلس و نمایندگان نباید معطوف به این مسائل شود و رسانه‌ها از مسائل اصلی غفلت کنند. اصلی‌ترین وظیفه مجلس نظارت و قانون گذاری است. از ۱۷ خرداد که مجلس یازدهم رسما آغاز به کار کرده نمایندگان در نطق ها و مصاحبه ها سخن از طرح های مختلفی برای کنترل گرانی و دیگر مشکلات مطرح کرده اند. در حال حاضر مطالبه باید پرسیدن از سر انجام این طرح ها و اقدامات باشد. به عنوان مثال طرح نمایندگان برای تنظیم بازار مسکن که در دو بعد اخذ مالیات از خانه های خالی و بحث تلاش برای افزایش ساخت و ساز در کشور بود به کجا رسید. این سوالات را در مورد حقوق کارگران، بازار خودر، طلا، تورم، بیکاری، ازدواج جوانان و... هم می توان ادامه داد. یا از سوی دیگر به مسئله تحول مجلس که از شعارهای عمده محمد باقر قالیباف بود پرداخت که این تحول در کجا خود را نشان داده و یا قرار است نشان دهد و الان در چه مرحله ای است و اگر قرار است مجلس تحول پیدا کند چرا هر نقدی با ارجاع به گذشته پاسخ داده می شود؟ آیا این با تحول خواهی همخوان است؟ ۳- فرصت به سرعت در حال سپری شدن است. با این که در آستانه چهار ماهه شدن مجلس یازدهم هستیم به نظر می رسد نمانیدگان این مجلس هنوز نتوانسته اند از اقدمات شکلی عبور کرده و به اقدامات اثر بخش برسند. حداقل بخشی از نمایندگان مجلس یازدهم هنوز درگیر شعارها و مسائل حاشیه ای در مورد حقوق، دفتر، خودرو و.. نمایندگان هستند. و یا نطق های خود از پشت تربیون مجلس را اختصاص به تئوری پردازی در مورد عدالت و گزاره‌های دیگر کرده اند. مواردی که هیچ کدام نمی تواند گرهی از مشکلات مردم باز کند. به نظر می رسد مجلس یازدهم تا از این فضای هیجانی دور نشود نمی تواند با عقلانیت دست به اقدام اثر بخش بزند. در این زمینه نمایندگانی که سابقه نمایندگی دارند و هیات رئیسه مجلس باید نقش خود را ایفا کرده و مجلس را در مسیر واقعی خود قرار دهند.

۴- چه آن هایی که به نمایندگان فعلی مجلس رای داده اند و چه آن هایی که رای نداده اند بیش از آن که دل نگران خودرویی باشند که نمایندگان از مجلس می‌گیرند دل نگران اقدامات آن ها هستند. مستاجران می خواهد بدانند با مالیات بر خانه های خالی آیا قیمت های مسکن سر تعظیم مقابل آنان فرو خواهد آورد یا خیر، وگرنه اگر نماینده به جای دنا، پیکان هم تحویل بگیرد جه آورده ای بر آن کارگری دارد که تورم حقوق ثابت ماهیانه اش را می بلعد. از طرف دیگر موافقان و منتقدان تفکر انقلاب اسلامی منتظر هستند ببیند که مجلسی با شعارهای انقلابی چه دستاوردی خواهد داشت. بعد از چهار سال هم کسی از ماشین نمایندگان سوال نخواهد کرد بلکه خواهند پرسید قوانینی که این مجلس تصویب کرد رانت و فساد را کاهش داد یا بستر رانت های جدید را فراهم آورد. از الان باید به فکر پاسخ سوالاتی از این دست بود.

ارسال نظر: