پیوستن بیش از ۶۰ کشور جهان به برنامه توزیع واکسن کرونا

کدخبر: 2361998

چندین کشور متمول در جهان به برنامه سازمان جهانی بهداشت برای توزیع واکسن کرونا ملحق شدند.

بیش از ۶۰ کشور متمولِ جهان به طرح سازمان جهانی بهداشت در توزیع واکسن ویروس جدید کرونا ملحق شدند تا این واکسن را به کشور‌های فقیر نیز برسانند.

سازمان جهانی بهداشت با همکاری گروهی از ائتلاف جهانی واکسن موسوم به «گاوی» و ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه گیری (CEPI)، طرحی را ارائه کرد تا درباره توزیع عادلانه واکسن کرونا اطمینان حاصل کند.

این مکانیسم که با نام «کواکس» شناخته می‌شود طرحی است که به وسیله آن از رسیدن واکسن ویروس کووید-۱۹ به ۹۲ کشور کم‌درآمد در جهان اطمینان حاصل می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر به ترغیب کشور‌های متمول می‌پردازد تا سهم خود را در راستای این هدف افزایش دهند. بنا به اعلام این نهاد بین‌المللی، کمیسیون اروپا به نمایندگی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به همراهی نروژ و ایسلند شامل این کشور‌ها می‌شوند.

البته در میان این کشور‌ها نامی از آمریکا مشاهده نمی‌شود، کشوری که رئیس جمهور آن (دونالد ترامپ) پیشتر با انتقاد از نحوه مدیریت کرونا از سوی سازمان جهانی بهداشت از آن خارج شده است.

همچنین در این فهرست نام کشور چین نیز به چشم نمی‌خورد.

«ست برکلی» رئیس ائتلاف جهانی واکسن با اشاره به عدم مشارکت چین در این طرح، گفته است: «هدف از طرح کواکس، همکاری با همه کشور‌ها در سراسر جهان است.»

این مقام بهداشتی همچنین با اشاره به اینکه با تمامی کشور‌ها در این زمینه گفت‌وگو خواهند داشت، افزود: «مذاکرات با کشور‌های تولیدکننده واکسن در مورد تولید موفق واکسن و نحوه دسترسی سایر کشور‌ها در سراسر جهان جریان دارد.»

هدف برنامه کواکس تامین دو میلیارد دُز واکسن ایمن و موثر کرونا تا پایان سال ۲۰۲۱ عنوان شده است که اکنون با کمبود بودجه مالی روبه‌رو است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت این نهاد برای اجرای برنامه‌هایش که شامل طرح کواکس نیز می‌شود، نیازمند ۳۸ میلیارد دلار وجه مالی است که تاکنون تنها به ۳ میلیارد آن دست یافته است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: