لاوروف: آمریکا ابزار قانونی برای تحریم ایران ندارد

کدخبر: 2361982

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا ابزار قانونی برای تحریم ایران ندارد و برابر قطعنامه شورای امنیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد واشنگتن هیچ ابزار قانونی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران ندارد.

سرگئی لاوروف روز سه شنبه در مصاحبه با شبکه العربیه با غیرقانونی خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد تحریم‌های سازمان ملل علیه تجارت تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد.

وزیر خارجه روسیه ادعای آمریکا برای توسل به مکانیسم ماشه را به یک مثل انگلیسی تشبیه کرد که می‌خواهد کیک بخورد و در عین حال آن را دست نخورده نگاه دارد. لاوروف یادآور شد آمریکا از برجام خارج شد. همانگونه که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متذکر می‌شود اعضای برجام می‌توانند برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران وارد عمل شوند. آمریکا عضو برجام نیست و حقی در این خصوص ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود ایالات متحده تلاش خواهد کرد تحریم‌ها علیه همه کشور‌ها را بازگرداند، اما در این امر موفق نخواهد شد. زیرا این کشور توافق مورد تائید شورای امنیت را زیر پا گذاشته و رسما از آن خارج شده است.

لاوروف تاکید کرد تلاش آمریکا برای تحریم ایران در هر صورت محکوم به شکست است. اما اقدامات آمریکا در عین حال می‌تواند به یک رسوایی بزرگ و شکاف در شورای امنیت بیانجامد که در نهایت اعتبار این نهاد را تضعیف می‌کند. وی افزود صحبت درباره یکی از کشورهایی است که تدوین قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کرد، قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شد، اما این کشور اعلام کرد به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد، اما از دیگران می‌خواهد که خواسته‌های آن را برآورده کنند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تصمیم ترامپ در مورد اعمال مجدد تحریم های ایران تأثیری در روابط سیاسی و اقتصادی ما با تهران نخواهد داشت. ما تدابیری اتخاذ خواهیم کرد که تحت تأثیر تحریم های احتمالی ایالات متحده در همکاری با ایران قرار نگیریم.

گفتنی است آمریکا در تلاش برای واقعی جلوه دادن ادعای فعال سازی مکانیسم ماشه، افراد و نهاد‌های مرتبط با برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای ایران از جمله وزارت دفاع جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: