نماینده «پلاس» در مجلس یازدهم!

کدخبر: 2361923

این ماجرا خود مصداق روشنی از توزیع و دریافت رانت میان نمایندگان مدعی انقلابی گری است. ابتدا باید هیات رئیسه مجلس بصورت شفاف و فورا اعلام کند بر چه اساسی این اقدام صورت گرفته و کدام نمایندگان از این رانت استفاده کرده اند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: در حالی که مجلس یازدهم با شعارهای انقلابی روی کارآمده و طی این مدت با سرکشی به مناطق محروم چون غیزانیه و چابهار و امثالهم حداقل در ظاهر سعی کرده خود را طرفدار مستضعفین و محرومین نشان دهد اما تا کنون هیچگونه اقدام عملی چون قانون گذاری در جهت رفع محرومیت و تبعیض انجام نداده است.

از سویی همزمان که عکس های نمایندگان مجلس یازدهم در مناطق محروم منتشر می شود، خبری درز می کند که در چند روز گذشته تعدادی خودرو دنا پلاس با شرایط ویژه به برخی نمایندگان متقاضی تحویل داده شده است. روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ماجرا را اینگونه شرح می دهد: «در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شده تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه های دفتری ماهانه حذف می شود.

٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود. (قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.) »

در ادامه هم ایزدخواه اعلام کرد علی رغم درخواست اولیه، از تحویل خودرو انصراف می دهد.

اما این ماجرا خود مصداق روشنی از توزیع و دریافت رانت میان نمایندگان مدعی انقلابی گری است. ابتدا باید هیات رئیسه مجلس بصورت شفاف و فورا اعلام کند بر چه اساسی این اقدام صورت گرفته و کدام نمایندگان از این رانت استفاده کرده اند.

سپس با لغو طرح مذکور، نمایندگان نه بصورت یک مصداق چون رسانه ای شده است، بلکه بصورت ساختاری با ایجاد شفافیت اساسا جلو روندهای تولید فساد و توزیع رانت های به اصطلاح قانونی را بگیرند.

نمایندگان مجلس یازدهم که ادعای انقلابی گری دارند آیا این فرمایش حضرت امیرالمومنین(ع) را نشنیدید که فرمودند: «ائمه حق و حاکمان درحکومت اسلامی و روحانیون وعلمای دین وحاکمان دین باید سطح زندگیشان از سطح متوسط مردم به پایین باشد تا بتوانند دین را درست تبلیغ و درست اجرا کنند.» سطح متوسط زندگی مردم را همه دارند میبیند، دیگر نیازی به اعداد و ارقام نیست، آیا از روی مردم مستضعف که بر اثر بی تدبیری های دولتمردان تحت فشارند شرم نمی کنید؟ چگونه در چنین شرایط وخیم اقتصادی این چنین میان خود رانت توزیع می کنید و با سکوت رد می شوید و نام خود را انقلابی هم می گذارید؟

اکنون بهتر می توان فهمید چرا از مجلس شورای اسلامی ما صدای دادخواهی از محرومین، پابرهنگان و طبقه مستضعف جامعه، آنچنان که علی(ع)می گفت: «الله الله فی الطبقه السفلی...خدا را خدا را درخصوص طبقات پایین ومحروم جامعه که هیچ چاره ای ندارند.» بلند نمی شود. چون درصورتی می توانی فریاد بزنی که خودت به منفعتی بسته نباشی و اگر پیرو علی فریاد دادخواهی سر دادی مجبوری همانطور که علی می گفت زندگی کنی.

حضرت امیر(ع) که تا لحظه شهادتشان مدام داد ازطبقات محروم وستمدیده می زد برای این بود که دنیا را سه طلاقه کرده بود وبه فرموده خودش «درحالی که می توانست از عسل پاک و مغز گندم و بافته های ابریشم برای خودش غذا و لباس فراهم آورد» تسلیم هوای نفس نشد و از دنیا به دو جامه فرسوده و دوقرص نان رضایت داد. بله شما نخواهید توانست مانند مولای عدالت باشید، اما به قدر ذره ای نه در شعار، بلکه در عمل پیرو آن امام باشید.

نمایندگان و اعوان و انصارشان که بدون هیچگونه پشتوانه استدلالی تا دیروز هر منتقد لیست کذایی وحدت را برچسب باران می کردند و انگ ضدولایت بر پیشانی اشان می چسباندند نسبت خود را با این فرمایشات صریح مقام معظم رهبری روشن کند تا در عمل عیان شود چه کسانی ولایتمدار هستند.

«آن وقتى که جوان حزب‌اللهى ما به جهاد یا به سپاه یا به فلان وزارتخانه مى‌رفت و به او مى‌گفتند که چه‌قدر حقوق مى‌خواهى، مى‌گفت این حرفها چیست، مگر من براى حقوق آمده‌ام؟ اصرار مى‌کردند که بالاخره زندگى خودت و زن و بچه‌ات باید بگردد؛ یک چیزى بگیر. به نظر شما اینها افسانه است؟ به نظرم اگر شما بروید در دنیا این را نقل کنید، چنانچه کسى وضع چند سال قبل ما را ندیده باشد، خواهد گفت که افسانه است؛ ولى این واقعیت است. این رویداد، در همین ایران و در همین تهران و در همین وزارتخانه‌هاى ما اتفاق افتاد؛ یکى، دو مورد هم نبود. نماینده‌ى مجلس وقتى اول بار به او حقوق دادند، خجالت کشید حقوق را بگیرد! بعضى از دوستان ما در دوره‌ى اول نمایندگى مجلس، شرمشان آمد و ننگشان کرد که حقوق بگیرند! گفتند ما حقوق بگیریم؟

برادران! من و شما داریم از آن ذخیره مى‌خوریم؛ فراموش نکنید، آن را مردم دیدند. نمى‌شود ما در زندگى مادّى مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بخواهیم مردم به ما به شکل یک اسوه نگاه کنند؛ مردمى که خیلیشان از اولیات زندگى محرومند. در این راه، از خیلى چیزها باید گذشت. نه فقط از شهوات حرام، از شهوات حلال نیز باید گذشت.

اگر ما دنبال مسائل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم - مگر حدی که دردسر قضایی درست بکند! - و هر چه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی می‌ماند؟ مگر مردم کورند؟

من الان اعلام مى‌کنم و قبلاً هم نوشتم و این را گفتم که آن وقتى که آقایان امکانات شخصى دارند، حق ندارند از امکانات دولتى استفاده بکنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل کارتان بیایید؛ ماشین دولتى یعنى چه؟ واللَّه اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمى‌گرفتم که مرتب ملاحظه‌ى جهات امنیتى را توصیه مى‌کنند، بنده با ماشین پیکان بیرون مى‌آمدم.» (23/5/70)

ارسال نظر: