آمریکا بخواهد کاری کند، با پاسخ قاطع مواجه می شود

کدخبر: 2361847

رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و در مقام عمل اقدامی انجام دهد، حتماً با پاسخ قاطع مواجه می‌شود.

حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز (یکشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به شکست آمریکا در بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران، اظهار داشت: امروز ۳۰ شهریور سال ۱۳۹۹ یک روز به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور ما خواهد بود. آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان از دو سال و نیم قبل تلاش سرسختانه‌ای را برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ملت ایران آغاز کرد.

روحانی افزود: مخصوصاً روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماهه گذشته دنبال می‌کرد و امروز در واقع به نقطه شکست خود رسید. آمریکایی‌ها در طول این دو سال و نیم تلاش کردند یک بار دیگر یک ائتلاف جامعه جهانی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود بیاورند. از روزی که از توافق هسته‌ای و برجام خارج شدند، فکر می‌کردند که در زمان کوتاهی می‌توانند اتحادیه اروپا را هم به سمت خودشان بکشانند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنها حتی فکر می‌کردند با تحریکاتی که انجام می‌دهند، جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را انجام خواهد داد تا آنها بتوانند بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند. خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در طول این مدت مواجه با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی حتی متحدان سنتی خودش شد.

وی گفت: آمریکا نتوانست ائتلافی علیه ما به وجود بیاورد و در طول یک ماه گذشته تلاشی که انجام داد تا جلوی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بایستد و نگذارد که در یک ماه آینده تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود، در این زمینه هم دچار شکست شده است. ما امروز می‌توانیم بگوییم که فشار حداکثری آمریکا علیه ملت ایران در بخش سیاسی و در بخش حقوقی تبدیل به انزوای حداکثری آمریکا شده است.

روحانی اظهار کرد: امروز در جهان دیپلماسی همه شاهدند که در یک ماه گذشته، آمریکا سه بار پیاپی دچار شکست در شورای امنیت سازمان ملل شد، یعنی همان جایی که آمریکایی‌ها همیشه فکر می‌کردند به دلایل تاریخی و دوستان سنتی که دارند، نقطه قوت آنهاست.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند حداقل در شورای امنیت سازمان ملل شکست نمی‌خورند البته در مجمع عمومی سازمان ملل شکست زیاد خورده‌اند. ما شاهد این بودیم که در شورای امنیت، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو در برابر آمریکا ایستادند و از برجام حمایت کردند و نظر آمریکا را نپذیرفتند و قبول نکردند.

آمریکا در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد، حتماً با پاسخ قاطع مواجه می‌شود

رئیس‌جمهور گفت: کاری که اخیراً آمریکا از یک ماه پیش در زمینه استفاده از مکانیزم ماشه شروع کرده بود، یک حرف نامعقولی بود که برای هیچکس در دنیا قابل پذیرش نبود، کسی که از یک جمعی به طور رسمی خارج شده و گفته من در این جمع نیستم دو مرتبه بگوید که من می‌خواهم از حقوق عضویت در این جمع استفاده کنم. کسی که عضویت در آن جمع را به عنوان یک حادثه تاریخی بسیار بد علیه دولت قبلی سخن گفته است، حالا می‌خواهد برگردد به این جمع و از حقوق آن استفاده کند مثل آدمی که از تابعیت یک کشور خارج شده است و حالا در یک روز بخواهد برگردد و از حقوق تابعیت آن کشور استفاده کند.

روحانی گفت: کاملاً روشن بود که آمریکا در این زمینه دچار شکست حتمی خواهد شد اما در عین حال شیوه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کرد، یک شیوه بسیار ارزشمندی بود یعنی شیوه بی‌اعتنایی به تقاضای آمریکا، شیوه بی اعتنایی به نامه آمریکا و اینکه شورای امنیت هیچ جلسه‌ای برای درخواست آمریکا تشکیل نداد. این بهترین شیوه‌ای بود که شورای امنیت سازمان ملل در برابر آمریکا اتخاذ کرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما همواره گفته‌ایم که در برابر ملت ما یک راه بیشتر وجود ندارد و آن احترام به حقوق ملت ایران و با زبان تکریم سخن گفتن است، هرکسی بخواهد با قلدری با مردم ایران مواجه شود، پایان آن راه قطعاً شکست خواهد بود و پاسخی نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: من در اینجا لازم می‌دانم به عنوان رئیس جمهور ایران اعلام کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید «من توانستم قطعنامه‌ها را برگردانم» که هیچکس هم این حرف را قبول ندارد و در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد، حتماً با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود.

روحانی تصریح کرد: کاملاً روشن است که ایران زیر بار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد. وقتی آمریکا یک درخواست غیر حقوقی مطرح کرده و اکثریت قاطع شورای امنیت سازمان ملل آن را رد کرده است، دیگر از این به بعد حرف زدن آمریکا چیزی جز یاغی‌گری معنای دیگری نخواهد داشت و کسی زیر بار این حرف نخواهد رفت و عواقب این حرف‌ها نیز به خود آمریکا برمی‌گردد.

ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده است

رئیس جمهور گفت: لازم میدانم از اعضای شورای امنیت که در برابر درخواست غیرقانونی و غیر منطقی آمریکا در این یک ماه ایستادگی کردند، تشکر کنم. از رئیس شورای امنیت قبلی یعنی اندونزی، از رئیس شورای امنیت فعلی یعنی نماینده نیجر تشکر و قدردانی کنم به خاطر ایستادگی در برابر حرکت‌های غیرقانونی آمریکا و همچنین از روسیه و چین که با استحکام و با قدرت در برابر بی منطقی آمریکا هم در مقاطع قبلی و هم در این مقطع ایستادگی کردند تشکر کنم به عنوان کشورهای دوست؛ همچنین از سایر اعضای شورای امنیت، کشورهای اروپایی و سایر کشورها و همه ۱۲و ۱۳ کشوری که از ایران حمایت کردند و در برابر آمریکا ایستادند باید قدردانی کنم.

وی افزود: یک بار دیگر به ۱+۴ اعلام کنم که ما در صورتی که ۵ کشوری که امروز در توافق هسته‌ای باقی ماندند به همه توافق و اصولی که در این توافق متعهد شدیم آنها عمل کنند ما هم به طور کامل به تعهد خود باز می‌گردیم؛ اینکه ما تعهدات برجامی را کاهش دادیم و کنار گذاشتیم بخاطر این بود یکسال صبر کردیم و ۱+۴ پاسخ مثبت در زمینه اقتصادی نداد اگرچه مواضع خوبی از لحاظ سیاسی و حقوقی اتخاذ کردند؛ اما چون در زمینه اقتصادی نتوانستند یا نخواستند به طور کامل عمل کنند ما هم از تعهدات برجامی خودمان کنار رفتیم اما هر زمانی که ۵ کشور آمادگی داشته باشند و به همه تعهدات برجامی خودشان برگردند ما هم به تعهدات برجامی خودمان باز می‌گردیم.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده اما هیچ زمانی حاضر نبوده در یک توافقی که توازن آن به هم می‌خورد بار آن توافق را یکجانبه بر عهده بگیرد. همه موفقیت‌هایی که تا امروز در این دو سال و نیم ما داشتیم مرهون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است. آنها فکر می‌کردند با فشار بر مردم، مردم در برابر زورگویی‌های آنها تسلیم می‌شوند.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: موفقیت‌هایی که ما به دست آوردیم علیرغم فشاری که بر روی مردم و زندگی مردم بود ایستادگی و مقاومت مردم بود؛ امروز هم موفقیتی که از لحاظ دیپلماسی به دست آوردیم و دیپلمات‌های ما توانستند در صحنه بین‌المللی این موفقیت ارزشمند را کسب کنند در سایه مقاومت ملت و هدایت مقام معظم رهبری بوده و تا زمانی که این هدایت و مقاومت مردمی هست ما می‌توانیم بخوبی در برابر سخنان غیر منطقی و اقدامات غیرمنطقی آمریکا ایستادگی کنیم. بی تردید پیروزی نهایی از آن ملتی است که با استواری برای حقوق خود ایستادگی کرده و ایستادگی خواهد کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: