بلومبرگ: آمریگا و متحدانش در بن‌بست مکانیسم ماشه

کدخبر: 2361834

در حالیکه دولت آمریکا بی وقفه بر طبل بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌کوبد، دیگر طرف‌های برجام در اتفاق نظری بی سابقه این ادعا را رد می‌کنند.

در حالیکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته با تکرار ادعا‌های نخ نمای خود از قریب الوقوع بودن بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران خبر داد، جامعه جهانی در اجماع نظری بی نظیر و کم سابقه با قاطعیت در مقابل این مدعا ایستاده است.

تارنمای آمریکایی بلومبرگ در مطلبی یادآور می‌شود دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای ایران، کارت کشورش برای توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران را سوزاند. بنا به نوشته بلومبرگ، آمریکا در حالی اعلام کرده تحریم‌های ایران را بازمی گرداند که بیشتر کشور‌های جهان معتقدند دولت ترامپ با خروج از برجام، حق قانونی برای از سرگیری تحریم‌های ایران را از دست داده است.

این نشریه آمریکایی یادآور می‌شود دولت ترامپ از ماه می ۲۰۱۸ تلاش کرد تا توافق هسته‌ای ایران را تضعیف کرده و برای تحقق این هدف هم تحریم‌های ایران را تشدید و هم متحدانش را تهدید کرد.

بلومبرگ تاکید دارد که اقدامات دولت ترامپ برای نابودی برجام و ضربه زدن به این توافق بین المللی ظاهرا دستاوردی جز سوق دادن متحدان اروپایی واشنگتن به سوی رقبای دیرینه آن یعنی روسیه و چین نداشته است. این نشریه آمریکایی در ادامه ماجرای انزوای واشنگتن در شورای امنیت را پیش می‌کشد و می‌گوید حمایت این کشور‌ها از برجام سبب منزوی شدن آمریکا در شورای امنیت شد. همه کشور‌ها متفق القول می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و حقی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران ندارد.

دولت آمریکا مدعی بازگرداندن تمامی قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت در ساعت ۸ بعدازظهر به وقت نیویورک است.

پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با تکرار گزافه‌گویی‌های خود علیه کشورمان، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه خواند و مدعی شد: امروز، آمریکا از بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از جمله تحریم‌های تسلیحاتی، که پیش‌تر لغو شده بودند، استقبال می‌کند.

او مدعی شد: تحریم‌ها متعاقب فرآیند اسنپ‌بک (سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها موسوم به مکانیسم ماشه) ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم اوت، آمریکا در اقدامی مداخله‌جویانه درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش به رئیس شورای امنیت اطلاع داده بود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: