آغاز تحقیقات روسیه درباره پرونده مسمومیت ناوالنی

کدخبر: 2361825

به دنبال بازخورد‌های مختلف درباره مسمومیت ادعایی مخالف مسکو، روسیه تحقیقات خود درباره این موضوع را آغاز کرد.

الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف رئیس جمهور روسیه، ماه گذشته در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت؛ او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد.

پس از گذشت چندروز، ناوالنی دیروز تصویری از خود را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: در حال حاضر به دستگاه ونتیلاتور متصل نیست و می‌تواند به تنهایی نفس بکشد. در تصویر منتشر شده او در حال پایین آمدن از پله‌هاست.

طبق اظهارات پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی با یک عامل عصبی است؛ گفته می‌شود این آزمایش‌ها در سه کشور مختلف انجام شده است، از این رو دولت‌های غربی از روسیه خواسته‌اند تا در این باره توضیح دهند.

این در حالی است که کرملین مسئولیت بیماری ناوالنی را نپذیرفته و اعلام کرده است که مدارک کافی درباره مسمومیت او وجود ندارد، از این رو مقامات روس از آغاز تحقیقات رسمی در مورد پرونده ناوالنی امتناع ورزیده‌اند، اما یک رویه مقدماتی را آغاز کرده اند که در صورت نیاز به تحقیق باید نتیجه گیری شود.

مقامات قضایی روسیه همچنین دستور بازرسی هتلی را صادر کردند که ناوالنی پیش از سوار شدن به هواپیما در آن اقامت داشته است، مکانی که همراهان او مدعی شده‌اند که در آنجا آثاری از وجود ماده سمی نویچوک در یک بطری آب را یافته‌اند.

بر اساس گزارشی در وبسایت دفتر دادستانی عمومی روسیه که روز شنبه منتشر شد، این بازرسی چندین تخلف جزئی بهداشتی را در رستوران هتل پیدا کرد که به موجب آن کارکنان آن ۶۲۰۰۰ روبل (۸۲۰ دلار) جریمه می‌شوند.

از جمله تخلفات ذکر شده کرفس مورد استفاده در رستوران بدون برچسب‌های استاندارد، عدم وجود کیسه سطل آشغال و خشک کردن ظروف در قفسه‌های نامناسب بود.

نوربرت روتگن، رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان آلمان، در مصاحبه‌ای با یکی از نشریات تاکید کرد که باید تحقیقات بین‌المللی درباره شرایط بیماری ناوالنی انجام شود. او گفت: این می‌تواند در چارچوب سازمان ملل یا شورای اروپا انجام شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: