کره داخلی در مسیر سفره ایرانی ها

کدخبر: 2361681

فعالان صنایع لبنی معتقدند امکان افزایش تولید کره در کشور وجود دارد اما باید ابتدا زیرساخت های لازم آن فراهم شود.

با وجود تولید سالیانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور، بخشی از کره مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود بنابراین نوسانات نرخ ارز بر قیمت این محصول لبنی تاثیر مستقیمی دارد.

طی روزهای اخیر افزایش قیمت کره و کمبود آن در فروشگاه‌ها سرو صدای زیادی به پا کرد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.بسیاری از فعالان صنعت لبنیات بر این باورند که اتمام ذخایر کره دولتی دلیل اصلی این گرانی هاست.

با وجود پتانسیل بالای تولید در داخل، حمایت دولت در شرایط فعلی تحریم می‌تواند زمینه را برای شکوفایی فرصت‌های مغفول مانده فراهم کند تا با تامین صد درصدی کره مورد نیاز در داخل، دیگر شاهد خروج ارز از کشور نباشیم.

علی رغم آنکه اختلاف نظرات متعددی پیرامون خوداتکایی کره در داخل وجود دارد، اما رئیس انجمن صنفی گاوداران معتقد است که هم اکنون در تولید کره خودکفا هستیم و تنها برای استمرار این وضعیت به حمایت دولت نیاز است تا مافیای واردات با توطئه و برنامه ریزی قبلی نتوانند دولت را بار دیگر وادار به واردات کره با نرخ ارز دولتی کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات مصرف سالیانه کره و راهکارهای خوداتکایی در تولید این محصول به منظور کاهش قیمت با خبر شویم:

مشکلی در خودکفایی کره نداریم/ مصرف سالیانه ۱۲۰ هزار تن کره در داخل

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی در واکنش به اظهارات مطرح شده پیرامون چربی کمتر گاوهای ایرانی اظهار کرد: برخی افراد که سودشان در واردات است، با بیان اظهاراتی مبنی بر چربی پایین گاوهای ایرانی به دنبال تخصیص مجدد ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کره هستند.

وی با اشاره به اینکه توانمندی تولید ۱۰۰ درصدی کره در داخل وجود دارد، افزود: بنابر آمار گاوهایی که شیر بیشتری می‌دهند، چربی کمتری دارند. به عنوان مثال یک گاو روزانه ۱۵ کیلو و گاو دیگر ۳۵ کیلو شیر می‌دهد، اما چربی این ۲ قابل قیاس نیست.

مقدسی مصرف سالیانه کره چربی حیوانی را حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سالیانه ۳۲ تا ۳۳ هزار تن کره مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود، درحالیکه با حمایت دولت و پرداخت معادل واردات کره با ارز نیما به تولیدکنندگان توانمندی تولید صد درصدی در داخل وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه در تولید کره مورد نیاز خودکفا هستیم، بیان کرد: علی رغم آنکه قیمت کره داخل نسبت به وارداتی ارزانتر است، اما متاسفانه این امر خوشایند واردات چی‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه مافیای واردات از عدم واردات کره با ارز نیما گلایه‌مند هستند، گفت: با تک نرخی شدن ارز در شرایط فعلی تحریم علاوه بر تامین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور در داخل به یک صادرکننده بزرگ تبدیل خواهیم شد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به دلایل کمبود کره در فروشگاه‌های بزرگ افزود: مافیای واردات با برنامه قبلی و ایجاد بازار سیاه به دنبال آن هستند تا دولت را در فشار بگذارند که کره وارد کنند، درحالیکه با واقعی شدن نرخ دلار امکان تولید در داخل و پر کردن انبارها به منظور جلوگیری از ایجاد کمبود در بازار وجود دارد.

چربی روزانه شیرخام به بالای ۷۰ تن می‌رسد/ تامین کره مورد نیاز در داخل شدنی است

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه خوداتکایی کره در داخل کشور دست یافتنی است، اظهار کرد: کارخانه‌های شیرخشک روزانه ۵ هزار تن و سالیانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن شیرخام را خریداری و تبدیل به شیرخشک می‌کنند که چربی آن بیش از ۷۰ هزار تن است.

وی افزود: با توجه به واردات بی رویه کره با ارز دولتی و لطمه زدن به دامدار و تولید داخل، این امکان وجود دارد که چربی حاصل از تولید شیرخشک را به کره تبدیل کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا ۲ سال گذشته قیمت هر کیلو کره وارداتی ۳.۳ تا ۳.۸ دلار بوده است، گفت: این در حالی است که بنابر آمار به ازای هر کیلو کره وارداتی ۶ دلار پرداخت کرده اند که این موضوع جای تامل دارد چرا که محاسبه قیمت هر کیلو کره بر مبنای قیمت ۳.۳ دلار با نرخ ارز آزاد ۸۵ هزار تومان و ارز نیما ۶۹ تا ۷۰ هزار تومان است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران با تاکید بر جلوگیری از واردات بی رویه کره گفت: با وجود آنکه امکان عرضه کره داخلی کمتر از نرخ وارداتی در داخل وجود دارد، نیازی به خروج ارز از کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، گفت: اگر مبنای محاسبه چربی را ۳.۲ درصد در نظر بگیریم، امکان تامین کره مورد نیاز در داخل وجود دارد، ضمن آنکه درصد چربی دام‌های صنعتی با اصلاح تغذیه افزایش می‌یابد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: بنابر آمار، سرانه مصرف کره در داخل کشور ۴۰ تا ۴۵ هزار تن بیشتر نیست که متوسط واردات طی سال‌های اخیر به کمتر از ۴۰ هزار تن رسیده است.

خودکفایی کره مستلزم برنامه ۲ تا ۳ ساله است/ تاثیر سوء خودکفایی کره در کوتاه مدت بر بازار سایر محصولات لبنی

علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه امکان صد درصدی تولید کره مورد نیاز در داخل وجود دارد، اظهار کرد: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی سالیانه ۱۰ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۳۲۰ هزار تن چربی بدست می‌آید که در قالب محصولات لبنی مختلف به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کره وارد می‌شود، افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات و تبدیل آن به ارز نیما، واردات کره سخت شده است که همین امر موجب شده از ابتدای سال ۹۸ تا کنون واردات کره نداشته باشیم. هر چند در این مدت شرایط واردات برای تعدادی مهیا بود به طوریکه در این مدت توانستند ۴۵ تا ۵۰ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند.

ظفری ادامه داد: در شرایطی که واردات کره به انتها رسیده است، این افراد از عرضه امتناع کرده اند که همین امر منجر به ایجاد سر و صدا در بازار داخل شده است.

این مقام مسئول قیمت هر بسته ۱۰۰ گرمی کره برای مصرف کننده را ۸ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه امکان خوداتکایی کره ظرف مدت زمان ۲ تا ۳ سال در داخل وجود دارد، گفت: دستیابی به خودکفایی در داخل یک شبه امکان پذیر نیست و نیازمند بسترسازی لازم است، در غیر این صورت یک سری محصولات لبنی پرچرب را باید به سمت شیرخشک انتقال داد تا چربی آن‌ها گرفته شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه دستیابی به خودکفایی کره در مدت زمان کوتاه در تولید سایر محصولات لبنی تاثیر گذار است، تصریح کرد: این در حالی است که طی یک برنامه ۲ تا ۳ ساله مبنی بر تغییر ذائقه، ورود تکنولوژی و ... امکان تامین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کره مورد نیاز وجود دارد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: