اردوغان خطاب به مرکل؛ اروپا موضع عادلانه‌ای درباره مدیترانه داشته باشد

کدخبر: 2361658

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با صدراعظم آلمان ضمن تاکید بر تداوم فعالیت‌های این کشور در شرق مدیترانه، از اروپا خواست موضع منصفانه‌ای درخصوص تنش‌های این منطقه داشته باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) به صورت ویدئوکنفرانسی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان دیدار و رایزنی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان و مرکل در این دیدار آنلاین درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تنش‌های اخیر در حوزه شرق دریای مدیترانه صحبت کردند.

بر این اساس، اردوغان در این نشست به مرکل گفت که کشورهای اروپایی باید موضع عادلانه و ثابتی درباره مسئله شرق مدیترانه داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد که اختلافات و تنش‌ها را تا زمانی که رویکرد عادلانه‌ای در حوزه شرق مدیترانه وجود داشته باشد، می‌توان از طریق مذاکرات حل و فصل کرد.

به نوشته آناتولی، رئیس‌جمهور ترکیه به صدراعظم آلمان گفت که کشورش به اجرای سیاست فعال درخصوص حقوق خود از جمله حفاری‌های اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه ادامه می‌دهد.

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه اقدامات اتحادیه اروپا نمی‌تواند عزم آنها برای حضور در شرق مدیترانه را کاهش دهد، احتمال اعمال تحریم‌های سخت از سوی این سازمان بر ترکیه را رد کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: