معرفی کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن

کدخبر: 2361544

کیف پول ارز دیجیتال یکی از ابزارهای بسیار مهم در معاملات و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که کیف پول‌های دیجیتالی چگونه کار می‌کنند؟ و انواع این کیف پول‌ها چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با تیم تحریریه همتا پی همراه باشید.

نسیم آنلاین : کیف پول ارز دیجیتال یکی از ابزارهای بسیار مهم در معاملات و سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟ و انواع این کیف پول‌ها کدام است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با تیم تحریریه همتاپی همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال که به آن والت (wallet) نیز گفته می‌شود یک برنامه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری می‌باشد که در آن کلیدهای خصوصی و عمومی و تاریخچه تراکنش‌ها نگهداری می‌شود. کاربران با استفاده از این کلید‌های خصوصی (private key) و عمومی (public key) می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را دریافت و یا ارسال کنند. در یک کیف پول ارز دیجیتال کلید عمومی همانند حساب بانکی و کلید خصوصی همچون رمز مورد نیاز برای دسترسی به موجودی حساب بانکی می‌باشد.

کیف پول‌ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

در دنیای ارزهای دیجیتال هنگامی که شخصی برای شما بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و یا هر ارز دیجیتال دیگری را ارسال می‌کند، در حقیقت با انتقال کوین‌ها به آدرس والت شما مالکیت آنها را به کیف پول شما به عنوان گیرنده انتقال می‌دهد. برای آنکه گیرنده بتواند ارز دیجیتال خود را خرج کند لازم است کلید خصوصی ذخیره شده در کیف پول با آدرس عمومی که ارز دیجیتال به آن ارسال شده است هم‌خوانی داشته باشد. چیزی که مشخص است هیچ یک از این نقل و انتقالات شکل فیزیکی ندارند و تراکنش‌ها به صورت یک گزارش در بلاکچین ثبت می‌شوند و شما می‌توانید تغییرات ایجاد شده در مانده حساب کیف پول خود را مشاهده کنید.

دسته‌بندی کیف پول های ارز دیجیتال

کیف پول‌های ارز دیجیتال به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 کیف پول های سرد (Cold Wallet) این نوع از کیف پول ها بصورت آفلاین می‌باشند و ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به اینترنت و اتصال به آن انجام می‌دهند. این کیف پول‌ها برای سرمایه‌گذارانی که مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی نگهداری می‌کنند مناسب می‌باشد و به دلیل همین ویژگی آفلاین بودن، ذخیره‌سازی این کیف پول‌ها از امنیت بالایی برخوردار است.

 کیف پول های گرم (Hot Wallet) دسته دیگر، کیف پول‌های گرم می‌باشند که برای دسترسی به آنها اتصال به اینترنت الزامی می‌باشد و ذخیره سازی توسط این کیف پول‌های دیجیتال بصورت آنلاین انجام می‌شود. کلید خصوصی این کیف پول ها تنها در صورت اتصال به اینترنت کار خواهند کرد. این ویژگی تا حدی امنیت این کیف پول‌ها را کم می‌کند.

کیف پول‌های سرد و گرم هر دو دارای مزایا و معایبی هستند. انتخاب کیف پول مناسب به نیاز‌های هر فرد و اهدافی که دنبال می‌کند بستگی دارد. کیف پول های دیجیتالی مختلف خصوصیات متنوعی مانند امنیت بیشتر، رابط کاربری ساده و … را به کاربران خود ارائه می‌دهند.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

 کیف پول دسکتاپ: این نوع از کیف پول‌ها بسیار پرطرفدارمی‌باشند و بر روی صفحه لپتاپ و کامپیوترهای شخصی نصب می‌شوند. این نوع از والت‌ها تنها از طریق سیستمی که بر روی آن نصب شده‌اند قابل دسترسی می‌باشند و از امنیت خوبی برخوردار هستند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر یک هکر بتواند سیستم شما را هک کند و به آن نفوذ کند می‌تواند به راحتی به کیف پول دسکتاپ شما نیز دسترسی داشته باشد.

 کیف پول‌ موبایلی: برنامه این نوع از کیف پول های دیجیتالی را می‌توان به راحتی دانلود کرده و بر روی گوشی موبایل خود نصب کنید و به آسانی به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. استفاده از این والت‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای دیجیتال خود را به آسانی بر روی گوشی موبایل ذخیره کنند و با استفاده از کد QR از این ارزها برای پرداخت‌های روزانه استفاده نمایند.

 کیف پول تحت وب: این نوع از کیف پول های دیجیتالی دسترسی بسیار آسانی دارند و کاربران می‌توانند با استفاده از هر دستگاه یا مرورگر اینترنتی به کیف پول خود دسترسی داشته باشند. اگرچه این ویژگی انتقال ارز دیجیتال را برای کاربران آسان می‌کند، اما سطح امنیت را نیز به شدت کاهش می‌دهد. این کیف پول های دیجیتالی توسط ارائه‌دهندگان کنترل می‌شوند و ارزهای دیجیتال مبادله شده بر روی سرور مرکزی ذخیره می‌شوند. واضح است که اگر سرور مرکزی توسط هکرها هک شود موجودی کیف پول شما نیز از دست خواهد رفت. بنابراین، توصیه می‌شود مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال خود را در این کیف پول‌ها ذخیره نکنید.

 کیف پول کاغذی:  در این کیف پول‌های دیجیتالی کلید عمومی و خصوصی بر روی یک کاغذ چاپ یا پرینت می‌شوند. به همین دلیل به آنها کیف پول کاغذی گفته می‌شود. در این کیف پول‌های ارز دیجیتال کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند و تنها راه دسترسی به آنها در اختیار داشتن کاغذی است که کلید خصوصی بر روی آن چاپ شده است. بنابراین، این کیف پول‌ها از امن ترین گزینه‌ها برای نگهداری ارزهای دیجیتال می‌باشند.

 کیف پول سخت افزاری بهترین و امن ترین والت‌ها، کیف پول های سخت افزاری می‌باشند. این کیف پول‌ها دستگاه‌هایی هستند که کلید خصوصی و عمومی را در خود ذخیره می‌کنند و تنها برای انتقال ارز دیجیتال می‌بایست به اینترنت متصل شوند. در این کیف پول ها، ارزهای دیجیتال بصورت آفلاین ذخیره می‌شوند و همین ویژگی امنیت آنها را تا حد بسیار زیادی بالا برده است. معروف ترین آنها کیف پول لجر نانو اس و لجر نانو ایکس می باشد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد هر کاربر باید با توجه به نیازهای خود کیف پول ارز دیجیتال مناسب خود را انتخاب کند. لازم به ذکر است که هر فرد می‌تواند بیش از یک کیف پول داشته باشد. فراموش نکنید که این کیف پول ها برای نگهداری دارایی شما استفاده می‌شوند، پس در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال خود دقت کنید.

تولید محتوا توسط تیم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

 

 

ارسال نظر: