حذف پیمانکاران ایرانی از فاز ۱۱ پارس جنوبی به خاطر توتال

کدخبر: 2361519

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در فاز ۱۱ پارس جنوبی پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس امروز (سه شنبه 25 شهریورماه) پس از گزارش وزیر نفت در صحن علنی مجلس با بیان اینکه در میادین مشترک شاهد توسعه نامتوازن به خصوص در میدان آزادگان جنوبی هستیم، اظهار داشت: متأسفانه علیرغم احداث بیش از ۲۰۰ حلقه چاه به ارزش هزینه هر حلقه ۸ میلیون دلار نتوانسته‌ایم تأسیسات مرکزی را به موقع راه‌اندازی کنیم و از این فرصت محروم شده‌ایم.

وی افزود:در میدان های نفتی آذر و چنگوله نیز این توضیح را دادند که چاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و امکان بهره‌برداری تا ۶۵ هزار بشکه طبق برنامه قبلی وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در فاز ۱۱ پارس جنوبی هم پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در طول ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت به همان تصمیم درست اولیه برگشتید و از پیمانکاران ایرانی استفاده کردید اما چرا از ابتدا این کار صورت نگرفت؟ توتال شریک رقیب ما در میدان یعنی قطر بود. اطلاعات کشور ما را جمع کرد و الان به ضرر ما استفاده می‌کند.

شریعتی اضافه کرد: در بحث صادرات گاز با عدم ذخیره‌سازی مناسب گاز و عدم تثبیت بازار در صادرات گاز با کشورهای همسایه مواجه هستیم. در قراردادهای مختلف همچون کرسنت، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان عملکرد خوبی نداشتیم. نمونه آن قرارداد با ترکمنستان است که بدون ملاحظه شرایط اقتصادی کشور و مبادلات با ترکمنستان به میزان سه تا ۶ میلیارد دلار یک طرفه با احتمال آنکه می‌توانیم در داوری پیروز شویم، ادعایی کردیم بعد از شکایت ترکمنستان با فرض اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار پیروز می‌شویم اما محکوم شدیم و ۷۵ درصد هزینه داوری را پرداخت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان اظهار کرد: در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی صورت نگرفته و این شامل برنامه ششم هم می‌شود. توضیح دهید که امروز درباره شدت مصرف انرژی در کجا قرار داریم؟ در موضوع گاز فلر توضیح دهید که می‌خواهید چه زمانی این کار را انجام دهید؟ مثل قضیه NGL خاک نشود که قرار بود ۱۸ ماه بعد از اعلام آن به بهره‌برداری برسد اما بعد از ۲۰ سال هنوز این اتفاق رخ نداده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: