درخواست پمپئو از کشورهای عربی؛ با قطر مصالحه کنید

کدخبر: 2361505

وزیر خارجه آمریکا بر تمایل دولت متبوعش برای خاتمه بحران میان قطر و چهار کشور عربی تاکید کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مصالحه کشور‌های عربی با قطر و خاتمه یافتن مناقشه چندین ساله میان اعراب خلیج فارس را خواستار شد.

مایک پمپئو اعلام کرد کشورش مایل به حل و فصل اختلافات میان قطر و کشور‌های عربی است. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد وقت دستیابی به راه حلی برای حل اختلاف میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس فرا رسیده است.

عربستان، بحرین، مصر و امارات از پنج ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند. دوحه با رد این اتهامات، همسایگان عرب خود را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرده است.

با وجود گذشت چند سال از شروع بحران خلیج فارس، سران عربستان و امارات نتوانسته‌اند حتی به رغم تمامی تلاش‌هایشان، قطر را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های خود کنند.

دوحه توانست در عوض آن‌ها را به چالش بکشد، موفقیت‌های اقتصادی کسب کند و این موارد در کنار زوال وجهه بین‌المللی سعودی‌ها و اماراتی‌ها، فرصت‌های بیشتری برای فزونی یافتن اهمیت منطقه‌ای دوحه فراهم کرده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: