بردگی کارگران در شرایط شیوع کرونا

گزارش تکان‌دهنده مرکز خیریه بین‌المللی آکسفام

کدخبر: 2361477

مرکز خیریه بین‌المللی آکسفام در گزارشی با استناد به آمارها و ترازهای مالی شرکت‌های مختلف از یک شیوه درآمدزایی کثیف سرمایه‌داران در میانه شیوع کرونا پرده برداشته است. شیوع کرونا در جهان، بسیاری از صنایع و مشاغل در جهان را تحت تأثیر قرار داده است اما بسیاری از شرکت‌ها و صنایع جهان برای آنکه بتوانند همچنان نظر مثبت سهامداران خود را جلب کنند، از سویی می‌کوشند حمایت‌های اقتصادی و مالی دولت‌ها را جلب کنند و از سوی دیگر، با تحت فشار قرار دادن کارگران و کارمندان خود و استفاده از اهرم تعدیل نیرو، دستمزد

نسیم‌آنلاین: اگر جف بزوس، مالک فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمازون بخواهد به همه 876 هزار کارگر و کارمند این شرکت عظیم، هر نفر جایزه 105 هزار دلاری هدیه دهد، مبلغ هنگفتی خواهد شد که تصور آن برای بسیاری محال خواهد شد. رقمی معادل 92 میلیون دلار. اما جالب است بدانید اگر بزوس این کار را انجام دهد، درآمدش تازه به میزان ثروت پیش از شیوع کرونا خواهد رسید. یعنی کرونا 92 میلیون دلار برای بزوس سود داشته است. آن هم در حالی که کارمندان او بارها و بارها نسبت به شرایط آلوده انبارها و دفاتر این شرکت اعتراض کرده‌اند. روی دیوارهای انبارها، این شعار آمازون نقش بسته: «سخت کار کن، تفریح کن و تاریخ را بساز».

«چما ورا» مدیر اجرایی خیریه بین‌المللی آکسفام می‌گوید کووید-19 برای همه مردم رنج‌آور است و بیش از نیم میلیارد نفر را در سراسر جهان فقیر خواهد کرد اما برای ثروتمندان فرصتی استثنائی فراهم کرده است. آنان با ارائه دستمزد حداقلی و پرداخت درآمدی اندک به کارگران، آنان را مجبور می‌کنند سخت کار کنند و سود میلیاردی سهامداران، مالکان و اعضای هیئت مدیره را بیشتر و بیشتر کنند. علاوه بر این، سرمایه‌داران گردن آنان را فشار می‌دهند تا شرایط کاری و حتی درآمدشان را به دروغ به گونه‌ای اعلام کنند که نهادهای حمایتی و بنیادهای قانونی از این شرایط رقت‌بار و تأسف‌برانگیز عبور کنند.

این گزارش 60 صفحه‌ای نشان می‌دهد یک نفر از نه نفر کارگر شاغل در صنایع بسته‌بندی گوشت در آمریکا، جمعیتی معادل 27 هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از 90 نفر جان خود را از دست داده‌اند. با این همه، بزرگترین شرکت بسته‌بندی گوشت آمریکا یعنی «تایسون فودز» همچنان و به رغم ابتلای 8500 نفر از کارگرانش به کووید-19 به هیچ عنوان کارخانه و مجموعه خود را تعطیل نکرد و حتی در برابر تعطیلی نامه نوشت و اقدام کرد. علاوه بر این، شرکت‌ها برای پرداخت سودهای هنگفت سال 2019، کارگران خود را تحت فشار گذاشته‌اند و برای نمونه، 2.2 میلیون کارگر شاغل در صنعت پوشاک در بنگلادش تحت تأثیر کرونا قرار گرفته‌اند. تعطیلی کارخانه‌ها صنعت پوشاک این کشور را با کاهش 3 میلیارد دلاری مواجه کرده است.

در هند، صدها کارگر زن شاغل در مزارع چای، ماه‌هاست بدون حقوق مانده‌اند اما بزرگترین شرکت‌های چای‌سازی همچنان روی سودند و با کاهش هزینه‌ها همچنان حاشیه سود خود را حفظ کرده‌اند. در پرو عملیات استخراج معادن همچنان ادامه دارد و شرکت آمریکایی شورون، بزرگترین تولیدکننده انرژی جهان، برای حفظ سود سهام خود حقوق 45 هزار نفر از کارمندان خود را به میزان 15 درصد کاهش داده است. بزرگترین شرکت سیمان نیجریه، بیش از سه هزار نفر از پرسنل خود را بدون اطلاع قبلی یا طی تشریفات قانونی اخراج کرده تا بتواند در سال 2020، 136 درصد سود به سهامداران خود پرداخت کند.

ارسال نظر: