جان هزاران انسان در مقابل بورس و بازارهای آمریکا

دروغ بزرگ آمریکا به جهان در مورد کرونا

کدخبر: 2361468

روز چهارشنبه، کتاب جدید «باب وودوارد» گزارشگر ارشد واشنگتن‌پست، دو مکالمه‌ صوتی با دونالد ترامپ را افشاء کرد که نشان می‌داد کاخ سفید به رغم آگاهی از شرایط شیوع کرونا به شکل عمدی سعی در کم‌خطر جلوه دادن تهدید کرونا بوده و سیاستی اتخاذ کرده که به مرگ بیش از 200 هزار نفر انجامیده است. اما هدف ترامپ از این پنهانکاری و دروغگویی چه بود؟

نسیم‌آنلاین : در دوره حساس ژانویه تا مارس که اقدامات به‌موقع و حیاتی می‌توانست جان هزاران نفر را در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان نجات دهد، کاخ سفید تصمیم گرفت دروغ بگوید تا جنایتی بی‌سابقه رخ دهد. هفتم فوریه ترامپ در یک مکالمه صوتی گفته است در گفتگو با رئیس جمهور چین از او شنیده است که کرونا به مراتب مرگبارتر از آنفلوآنزایی که هر سال در زمستان جان چند ده هزار آمریکایی را می‌گیرد. در همان زمان، ترامپ مقابل دوربین‌ها تلفات کرونا را با جان‌باختگان آنفلوآنزای فصلی برابر می‌دانست و مرتباً اعلام می‌کرد که شدت و وخامت کرونا رو به کاهش است. در این مکالمه صوتی، ترامپ همچنین گفته است ویروس از طریق هوا هم منتقل می‌شود و این شیوه انتقال، بیشتر از انتقال از طریق تماس فیزیکی است. این موضوع نشان می‌دهد ترامپ ارزیابی‌های کنونی جامعه علمی در مورد شیوه‌های انتقال به ویژه از طریق هوا را می‌دانسته و درک صحیحی از گسترش بیماری داشته است.

جایگاه ویژه باب وودوارد در روزنامه‌نگاری و رسانه آمریکا باعث شده این افشاگری او به شدت مورد توجه قرار گیرد و از هم‌اکنون کتاب جدید او که ده روز دیگر وارد بازار نشر می‌شود، پیش‌فروش شود. وودوارد همان روزنامه‌نگاری است که همراه با یک روزنامه‌نگار دیگر نقش اصلی را در افشای واترگیت داشتند. رسوایی واترگیت که به موضوع شنود فعالیت‌های انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا در هتلی به نام واترگیت مربوط می‌شود، ابتدا به استیضاح و در ادامه به استعفای نیکسون، رئیس جمهور محافظه‌کار آمریکا انجامید. انتشار مکالمه‌های صوتی وودوارد و ترامپ، آن هم بعد از 6 ماه پنهانکاری و در آستانه انتخابات نوامبر آمریکا نشان می‌دهد اختلافات و تنش‌های جامعه و دولت آمریکا تا چه اندازه بالا و تکان‌دهنده است. اما این تصور که مقصران این پنهانکاری و دروغ‌گویی، تنها ترامپ و جریان سیاسی منتسب به او هستند، اشتباه است.

ترامپ و اعضای کابینه او تنها کسانی نبودند که در مورد میزان خطر و شدت تهدید کرونا آگاهی داشتند. اعضای کنگره، سناتورهای بلندپایه و حتی مقامات ارشد رسانه‌ای آمریکا و به ویژه رؤسای جمهور سابق ایالات متحده مرتباً گزارش‌های تحلیلی محرمانه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دریافت می‌کنند. علاوه بر این، منطقی نیست وودوارد با در اختیار داشتن این مکالمه‌های صوتی به شدت حساس که از امکان مرگ ده‌ها هزار نفر خبر می‌دهد، آنها را از همکاران خود پنهان کرده باشد. به عبارت دیگر، ترامپ تنها از میزان تهدید کرونا برای آمریکا و جهان مطلع نبوده است و این نوارهای صوتی نشان می‌دهد رسانه‌ها از مرگبار بودن این ویروس اطلاع کامل داشتند.

از همه اینها گذشته، ترامپ در گفتگو با وودوارد می‌گوید من نمی‌خواهم وحشت ایجاد کنم: «من می‌خواهم این ویروس را کم‌خطر نشان بدهم». وحشت در نظر ترامپ چه بود؟ او مشخصاً از سقوط سهام شرکت‌ها و کارخانجات آمریکا وحشت داشت. ترامپ از اعتراض کارگران و کارمندان که در یک نمونه به تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی انجامید، می‌ترسید. دولت آمریکا به جای آگاه‌سازی مردم و در پیش گرفتن اقدامات مراقبتی، در واقع جان شرکت‌ها و نفع سهامداران را نجات داد. دولت آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا از ابتدای سال 2020 می‌دانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، اما عامدانه تلاش کردند اطلاعات در این باره را سرکوب کنند. در واقع، الیگارشی سرمایه‌دار از این می‌ترسید که اعتراف صریح به خطرات و پیامدهای کرونا به وحشت مالی منجر شده و سقوط شدید بازارها را به دنبال خواهد داشت.

در سمت مقابل، حتی دموکرات‌ها به این وضعیت راضی بودند. رسانه‌های آنان به هیچ عنوان به خطراتی که در جریان بودند، اشاره نکردند. «دیان فاینشتاین» سناتور دموکرات ترجیح داد بعد از شرکت در جلسه کمیته اطلاعات سنا در بیست و چهارم ژانویه سهام شرکتش را بفروشد اما مردم را آگاه نکند. نیویورک تایمز به اتکای «منابع ناشناس» خود احتمالاً از این اطلاعات خبر داشت اما ترجیح داد چیزی نگویند و دائماً از خستگی مردم بر اثر قرنطینه گزارش تهیه کنند. وقتی دولت ترامپ، بازگشایی ادارات و مدارس را به خود ایالت‌ها واگذار کرد، برخی رؤسای ایالت‌ها که دموکرات بودند، حتی حداقل‌های ستاد ملّی مبارزه با کرونا و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت آمریکا را نیز رعایت نکردند.

اتحاد دولت و الیگارشی سرمایه‌داری جان انسان‌ها را فدای سود اقتصادی کرد. ترامپ شریک مرگ 200 هزار انسان است، اما او در این جنایت، تنها نیست و باید انگشت اتهام را به سوی تمام نظام سرمایه‌داری گرفت.

ارسال نظر: