گرانی میوه از کجا آب می‌خورد؟

کدخبر: 2361442

بازار میوه نیز همانند برخی کالاها با افزایش قیمت همراه بوده که این افزایش قیمت‌ها ناکارآمدی مدیریتی را گوش زد می‌کند.

در روزهای اخیر هر روز گرانی یک کالای خاص خبرساز می‌شود. میوه، اما با توجه به تنوع فراوانی که دارد، هر کدام از محصولاتش دستخوش تغییر قیمت‌های متفاوتی شده است. گزارش‌های میدانی نیز این موضوع را تایید می‌کند. در این میان افزایش ۱۶۶ درصدی قیمت کاهو و ۶۰ درصدی قیمت خیار در فصل فراوانی آن، بیشتر از همه موجبات غافلگیری خانواده‌ها را فراهم کرده است.

افزایش روزانه قیمت کالاهای متفاوت در مدت اخیر، فشار اقتصادی زیادی را به خانواده‌ها وارد کرده است. با توجه به اقلیم چهار فصل کشور و توانایی کشت انواع میوه در آن، گرانی‌های پی‌درپی در بازار میوه ناشی از ناکارآمدی مدیریتی است. مقایسه قیمت روز انواع میوه‌ها با قیمت‌های یک ماه پیش آن‌ها نشان می‌دهد قیمت سیب درختی از ۱۴۱۰۰ به ۱۹۵۰۰ تومان، موز از ۱۹۳۰۰ به ۲۵۰۰۰ تومان، کاهو از ۳۰۰۰ به ۸۰۰۰ تومان، هلو از ۱۲۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ تومان، خیار از ۴۹۷۴ به ۸۰۰۰ تومان، بادمجان از ۴۵۰۰ به ۷۰۰۰ تومان، پیاز سفید از ۳۴۰۰ به ۴۵۰۰ تومان، سیب زمینی از ۴۲۰۰ به ۴۹۰۰ و گوجه از ۴۱۰۰ به ۴۹۰۰ تومان رسیده است.

افزایش قیمت کود و سم

با حذف ارز ترجیحی کود و سم توسط دولت، قیمت آن‌ها ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش یافت و از آنجا که کشاورزان جهت تهیه این اقلام برای کشت آینده مجبورند هزینه‌های گزافی بپردازند، ناگزیرند قیمت‌های امروز میوه را بالا ببرند تا بتوانند سم و کودهای مصرف شده را با قیمت‌های جدید جایگزین کنند و همچنان به کشاورزی ادامه دهند. در صورتی که این افزایش قیمت‌های جدید، در قیمت‌های روز میوه لحاظ نشود، بیشتر درآمد کشاورزان صرف خرید کود و سم می‌شود و عملا دیگر توانایی ادامه دادن کشاورزی را در وسعت گذشته نخواهند داشت که همین امر موجب کاهش تولید محصول سال آینده و افزایش بیشتر قیمت آن خواهد شد.

افزایش دستمزد کارگر

با توجه به نرخ‌های بالای تورم در مدت اخیر، هزینه‌ها و دستمزدهای بخش خدمات و کارگران اگرچه متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، اما نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده است. هزینه دستمزد روزانه هر کارگر برای چیدن میوه به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و این افزایش دستمزد موجب افزایش هزینه‌های تمام‌شده میوه شده است. علاوه بر نیاز به کارگر در چیدن میوه، بارگیری محصولات به منظور حمل آن تا بازار هدف نیز به کارگر نیاز دارد.

افزایش هزینه حمل‌ونقل

یکی از فاکتورهای اساسی در تامین قیمت نهایی هر محصول، هزینه‌های حمل‌ونقل آن محصول از محل تولید تا محل مصرف است. این مورد در افزایش قیمت میوه هم نقش خود را ایفا کرده است. یکی از مهم‌ترین مسائل در افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تغییر فصل و تغییر میوه‌های هر فصل است. به همین خاطر میزان تقاضا برای ماشین‌های باری افزایش می‌یابد که همین امر موجب افزایش هزینه حمل‌ونقل می‌شود. گزارش‌های میدانی از افزایش ۳ برابری هزینه‌های حمل‌ونقل در این فصل حکایت می‌کند.

با افزایش قیمت پلاستیک، قیمت سبدهای میوه و گونی‌های پلاستیکی نیز افزایش یافته است. همچنین کارتن‌های میوه نیز از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه خرید سبد میوه از ۲۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۰۰ تومان در حال حاضر رسیده که این افزایش قیمت، تاثیر خود را در افزایش قیمت نهایی میوه نشان می‌دهد. همچنین قیمت کارتن موز نیز از ۷۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان رسیده است. متاسفانه سود این افزایش قیمت‌ها، عمدتا به جیب کشاورز نمی‌رود و دلال‌های میوه بیشترین سود را از این افزایش قیمت می‌برند.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: