آلمان به انگلیس درباره عواقب شکست مذاکرات پسا برگزیت هشدار داد

کدخبر: 2361338

معاون صدر اعظم آلمان با تاکید بر آمادگی خوب اتحادیه اروپا برای وقوع سناریوی برگزیت بدون توافق، در عین حال به انگلیس درباره عواقب شکست مذاکرات درباره توافق تجاری بین طرفین هشدار داد.

معاون صدر اعظم آلمان و وزیر دارایی این کشور در سخنانی به انگلیس درباره عواقب شکست مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری هشدار داد.

وی بعد از دیدار وزرای دارایی اتحادیه اروپا در برلین گفت: یک وضعیت نامنظم، پیامدهای بسیار دشواری برای اقتصاد ملی انگلیس به همراه خواهد داشت.

شولتز در مقابل تاکید کرد که با توجه به آمادگی خوب اتحادیه اروپا برای وقوع سناریوی برگزیت بدون توافق هیچ گونه عواقب سخت ویژه ای در انتظار این اتحادیه نخواهد بود.

اولاف شولتز در بخش دیگری از سخنانش همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با لندن به نتایج خوبی منجر شود. وی در عین حال گفت که اتحادیه اروپا در حال حاضر خود را برای وقوع سناریوی برگزیت بدون توافق به صورت فشرده و با دقت آماده می کند.

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا توانایی مقابله با عواقب این مسئله را دارد.

اخیرا مناقشات بین اتحادیه اروپا و انگلیس برای دستیابی به توافقی درباره مسائل تجاری در دوران گذار بالا گرفته و دولت انگلیس تصمیماتی برای اصلاح توافق برگزیت را در دستور کار قرار داده که این مسئله خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که مفاد لایحه اصلاح توافق برگزیت به ویژه با هدف «تضمین پویایی و امنیت بازار داخلی» این کشور تنظیم شده است.

جانسون در زمان معرفی این لایحه در مجلس عوام گفت: «وظیفه من حفظ تمامیت ارضی پادشاهی متحد و همچنین دفاع از روند صلح ایرلند شمالی و توافق جمعه نیک است. برای انجام این [وظیفه] ما به یک امنیت حقوقی شفاف برای دفاع از کشورمان در برابر تفسیرهای تندروانه و غیرمنطقی از پروتکل [موافقت‌نامه برگزیت] نیاز داریم که می‌تواند به چالش مرزی در دریای ایرلند بیانجامد.»

لایحه بازنگری توافق برگزیت در حالی به مجلس عوام تقدیم شد که نمایندگان بریتانیا، دور هشتم مذاکرات «پسابرگزیت» برای تعریف چگونگی روند جدایی از اتحادیه اروپا را از سه‌شنبه آغاز کرده‌اند. دو طرف، رسما تا پایان دسامبر برای رسیدن به یک توافق داد و ستد آزاد مهلت دارند.

در پی تصمیمات لندن برای ایجاد تغییراتی در توافق برگزیت کمیسیون اتحادیه اروپا به لندن برای عقب نشینی از این تصمیم خود اولتیماتوم داده و از لندن درخواست کرده که لایحه اصلاح توافق برگزیت را هر چه سریع تر پس بگیرد.

کمیسیون اروپایی بر این عقیده است که لندن با این لایحه قانونی اعتماد بین اتحادیه اروپا و انگلیس را به صورت جدی خراب کرده است.

در همین حال بوریس جانسون در یادداشتی که در نشریه دیلی تلگراف منتشر شد مقامات اروپایی را تهدیدی علیه یکپارچگی بریتانیا دانست و از نمایندگان انگلیسی خواست تا از طرح او درباره برگزیت حمایت کنند.

بریتانیا در روز 31 ژانویه 2020 میلادی (11 بهمن 98) رسماً از اتحادیه اروپا خارج شده اما دوران گذار روابط تجاری لندن و بروکسل آخر سال جاری میلادی پایان می‌یابد و مذاکرات برای دستیابی به توافق تجاری در دوران پسابرگزیت هنوز در جریان است.

بریتانیا در حال حاضر انگشت خود را روی یکی از مهمترین حساسیت‌های اتحادیه اروپا گذاشته است. اتحادیه اروپا از آن می‌ترسد که بریتانیای پسابرگزیت بدل به کشوری با تحرک بیشتر شود و در غیاب تعهد به مقررات اقتصادی اروپا و نیز با حمایت دولتی گزینشی، به رقیبی اقتصادی برای اروپا بدل گردد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: