وانگ یی: چین در ردیف اول از سرگیری تولید در پساکرونا

کدخبر: 2361317

وزیر خارجه چین اظهار کرد: چین و کشورهای «آسه آن» در ردیف اول مقابله جهانی با شیوع کرونا و از سرگیری کار و تولید در دوران پساکرونا هستند.

«وانگ یی» روز پنجشنبه در نشست ویدیویی وزرای خارجه چین و «آ سه آن» (۱۰ +۱) که با ریاست ویتنام در حال برگزاری است تصریح کرد: چین الگوی پیشرفت جدیدی را با چرخه های داخلی و بین المللی به عنوان بدنه اصلی و ارتقای متقابل چرخه های داخلی و بین المللی ایجاد خواهد کرد و قویا بر سیاست اصلاحات و درهای باز پایبند است که این امر ابتدا به نفع کشورهای منطقه از جمله کشورهای آسه آن است.

«آسه‌آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه‌ اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند.

این انجمن در ۸ آگوست سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

آسه‌آن علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه گفت: چین تمایل دارد همراه با کشورهای «آ سه آن» فعالانه تبادلات و همکاری ها در دوران پساکرونا را تقویت بخشد.

به گزارش رادیو بین المللی چین، وزرای خارجه ۱۰ کشور آسه آن حاضر در نشست فوق نیز خاطر نشان کردند که چین نخستین شریکی است که در مورد همکاری مقابله با شیوع کرونا با آسه آن مشورت کرده است.

گزارش حاکی است «آسه آن» از رهبری و نقش سازنده چین در راستای مقابله مشترک با شیوع کرونا قدردانی می کند و مایل است راهبرد توسعه آسه آن و پیشنهاد کمربند و جاده چین و هماهنگی و سیاستگذاری ها را تقویت بخشیده و به تعمیق همکاری ها ادامه دهد.

«آسه آن» از پیشرفت مثبت رایزنی «اصول رفتار طرف ها در دریای جنوبی» استقبال می کند و با تسریع روند رایزنی موافقت کرده و آماده است به طور مشترک از صلح، ثبات و امنیت دریای جنوبی حفاظت کند تا توسعه و رونق منطقه را ارتقا بخشد.

ویتنام ریاست این نشست را برعهده دارد. فام بین مین، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه این کشور شامگاه چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این نشست گفت که صلح و امنیت این منطقه که شامل دریای چین جنوبی می شود همیشه با چالش هایی روبرو بوده است.

تلویزیون ژاپن هم گزارش کرد بدون مشخص کردن هیچ طرفی، او یاد آور شد که برخی از کشورها مشغول سیاست زورگویی، خودخواهی و عدم رابطه منطقی هستند.

تعدادی از کشورها از جمله چین و برخی از کشورهای عضو آسه آن بر دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارند.

دولت چین بر اکثر بخش های دریای چین جنوبی ادعای دریانوردی دارد، در حالی که آمریکا این ادعا را «به طور کامل غیرقانونی» می داند.

فعالیت های نظامی آمریکا و چین در این آب های مورد مناقشه تشدید یافته است.

در پیش نویس بیانیه مشترکی که به دست تلویزیون ژاپن رسیده است به نگرانی های کشورهای عضو آسه آن نسبت به مسائلی از قبیل بازپس گیری زمین از دریا اشاره شده که باعث از بین رفتن اعتماد و اطمینان و افزایش تنش ها شده است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: