فیس‌بوک باز هم در انتخابات آمریکا دخالت می‌کند؟

حساب ویژه ترامپ روی کمک انتخاباتی فیس‌بوک

کدخبر: 2361258

فروش دیتای کاربران فیس‌بوک به شرکتی که با کمپین سیاسی ترامپ در انتخابات 2016 همکاری داشت، سبب شد به تعبیر هیلاری کلینتون یک «هک بزرگ» اتفاق بیفتد و دموکرات‌ها نتوانند به کاخ سفید راه یابند. اگرچه کنگره آمریکا بارها و بارها زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک را مورد مؤاخذه قرار داد، در نهایت این فیس‌بوک است که در آستانه انتخابات 2020 آمریکا، با سازوکارهای ویژه‌ای به دنبال انتشار تبلیغات سیاسی در این پلتفرم است.

نسیم آنلاین : فروش دیتای کاربران فیس‌بوک به شرکتی که با کمپین سیاسی ترامپ در انتخابات 2016 همکاری داشت، سبب شد به تعبیر هیلاری کلینتون یک «هک بزرگ» اتفاق بیفتد و دموکرات‌ها نتوانند به کاخ سفید راه یابند. اگرچه کنگره آمریکا بارها و بارها زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک را مورد مؤاخذه قرار داد، در نهایت این فیس‌بوک است که در آستانه انتخابات 2020 آمریکا، با سازوکارهای ویژه‌ای به دنبال انتشار تبلیغات سیاسی در این پلتفرم است.

انتخابات سوم نوامبر آمریکا به شکل ویژه‌ای تحت‌الشعاع همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود و هرج و مرج، آشفتگی و بی‌نظمی عجیبی خواهد داشت. فیس‌بوک اعلام کرده است 300 میلیون دلار صرف اصلاح زیرساخت‌های انتخاباتی آمریکا می‌کند. اما اینها همه تبلیغاتی است که شرکت فیس‌بوک انجام می‌دهد تا از مسؤولیتش در قبال انتشار روزانه و ساعتی دروغ‌ها و اطلاعات نادرستی که در شبکه اجتماعی فیس‌بوک فراوان به چشم می‌خورد، فرار کند.

سازوکار جدید تبلیغات سیاسی در فیس‌بوک که اعلام آن با سر و صدای فراوانی همراه بود، بدین شکل است که تبلیغات در مورد کاندیداها یک هفته پیش از برگزاری انتخابات ممنوع خواهد شد. اما آیا این ممنوعیت مانع انتشار دروغ‌ها و اخبار نادرست کاندیداها و مقامات سیاسی نیز خواهد شد؟ فیس‌بوک پیش از این اعلام کرده چنین کاری نخواهد کرد. فیس‌بوک همچنین در مقابل تحت تأثیر قرار دادن گروه‌ها یا اقلیت‌هایی از جامعه آمریکا توسط سیاسیون واکنشی نشان نخواهد داد. در نتیجه، ترامپ و طرفدارانش، خواهند توانست همچنان دروغ بگویند و روی این دروغ‌ها سوار شوند و تمامی درگاه‌های خبری پر از حقه‌ها و فریب‌هایشان کنند. تنها یک هفته پیش از انتخابات این روند متوقف خواهد شد.

با این نگاه، هیچ تحول مثبتی در زمینه محتواهایی که دو میلیارد کاربر فیس‌بوک منتشر می‌کنند، اتفاق نخواهد افتاد و هر کسی که قصد سوءاستفاده داشته باشد، از هکرهای خارجی تا بازیگران سیاسی داخل آمریکا از سازوکار کنونی فیس‌بوک برای فریب افکار عمومی استفاده می‌کند. اگرچه ترامپ در توئیتر هم فعال است، رئیس جمهور آمریکا به فیس‌بوک عشق می‌ورزد، چرا که از طریق آن هم می‌توان تبلیغات سیاسی خود را منتشر کند و هم اطلاعات گمراه‌کننده‌ای در مورد رقبا یا انتخابات با فالوئرهایش در میان بگذارد. چیزی که به مارکتینگ ارگانیک مشهور است و هیچ هزینه‌ای هم برای کمپین ترامپ ندارد.

اینفلوئنسرهای حامی ترامپ سال‌های سال است یک دستگاه رسانه‌ای عظیم ساخته‌اند که هر خبر مهمی را می‌بلعد و با سیل تفسیرها و تحلیل‌های ویروسی، هم فضای رسانه‌ای را از آن خود می‌کنند و هم رقبای خود را به حاشیه می‌رانند. و فیس‌بوک نمی‌تواند در مقابل این دستگاه قدرت‌نمایی کند، چون اساساً فیس‌بوک ساخته شده تا این دستگاه بهتر و آسان‌تر کار کند. در نتیجه فیس‌بوک نمی‌تواند ما را از دست فیس‌بوک نجات دهد. مگر آنکه موتور تولید محتوای کاربرمحوری که ممکن است هر چیزی در آن نشر یابد، تغییر کند که آن هم محال است.

ارسال نظر: