رئیسی: فقه غنی ما پاسخگوی همه سئوالات می‌باشد

کدخبر: 2361254

رئیس قوه قضائیه گفت: انسان سالک اگر شناخت در حوزه‌های خداشناسی، دین شناسی، هستی شناسی و آسیب شناسی را پیشه کرد، یک انسان عالم و دانشمند است.

رییسی در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه تهران، اظهار کرد: انسان سالک اگر شناخت در حوزه‌های خداشناسی، دین شناسی، هستی شناسی و آسیب شناسی را پیشه کرد، یک انسان عالم و دانشمند است.

وی با اشاره به سخنان ائمه اطهار (ع) مبنی بر «الْعِلْمُ عِلْمانِ: عِلْمٌ مَطْبوعٌ وَ عِلْمٌ مَسْموعٌ»، گفت: فقیه به کسی گفته می‎شود که فقه در جان او نشسته باشد و سرشت او با فقه در هم آمیخته شود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: یادگرفتن فرمول و برخورداری از یک حافظه قوی و استعداد سرشار برای محفوظات و یادگیری فرمول‌ها انسان را در جایگاه فقاهت قرار نمی‌دهد؛ بلکه فقیه کسی است که فقه در سرشت او جای گرفته و تمام رفتار او جلوه فقه باشد.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: دلیل اینکه فقها جایگاه وارثان انبیاء در زعامت امور دین و دنیای مردم را دارند، آن است که فقه و آموزه‌های دینی در تمام وجود آن‌ها جای گرفته است.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امروز بر این باوریم که همه زوایای زندگی انسان معاصر می‌تواند بهره‌مند از فقه باشد، بیان داشت: پرچمی که امام بزرگوار برافراشت و امروز هم دست جانشین به حق ایشان، رهبری معظم انقلاب اسلامی است، این است که ما مدعی آن هستیم که در این عالم مدنیتی به نام دین می‌خواهد شکل گیرد و این تمدن می‌تواند پاسخگوی نیازهای بشر باشد و مجموعه‌ای است که می‌تواند همه نیازها را پاسخ دهد.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: چنین مطرح می‌شد که طی سال‌های قبل دوازده هزار سئوال فقهی از ناحیه قضات برای فقها مطرح شده بود که البته به بخش قابل توجهی از آن‌ها پاسخ داده شده است و بخش‌های دیگری از این سئوالات نیز در حال پاسخگویی است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه فقه غنی ما پاسخگوی همه سئوالات می‌باشد و هیچ بن بستی در این رابطه وجود ندارد، گفت: پژوهش‌های حوزه‌های علمیه باید مبتنی بر این گرایش باشد که به سئوالات فقهی مرتبط با موضوعات قضایی، قانونگذاری و اجرایی پاسخ دهند.

وی با اشاره به ضرورت کادرسازی قضایی در حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم کادرسازی برای قوه قضاییه، حوزه‌های علمیه و از جمله حوزه علمیه تهران است. ما به قضات عالم و عادل و متخلق به اخلاق نیاز داریم و حوزه‌های علمیه در این زمینه می‌توانند بسیار راهگشا باشند.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: