واکسن کرونای چینی‌ها برای افراد مسن ایمن است

کدخبر: 2361199

واکسن توسعه داده شده برای کرونا ویروس توسط شرکت داروسازی چینی "سینوواک"(Sinovac) برای افراد مسن ایمن اعلام شده است اما عملکرد آن بر روی این افراد کمی ضعیف‌تر است.

شرکت داروسازی "سینوواک بایوتک"(Sinovac Biotech) گفت که طبق نتایج آزمایش اولیه تا میانی به نظر می‌رسد واکسن کرونا ویروس آنها برای افراد مسن ایمن است و این در حالی است که پاسخ‌های ایمنی افراد مسنی که واکسن را دریافت کرده بودند نسبت به افراد جوانی که این واکسن به آنها تزریق شده بود ضعیف‌تر بود.

مقامات بهداشتی نگران این موضوع بوده‌اند که آیا واکسن‌های آزمایشی می‌توانند سبب ایجاد ایمنی در بدن افراد مسن که سیستم ایمنی بدن آنها واکنش کمتری نسبت به واکسن‌ها نشان می‌دهند شود و از آنها در برابر ویروسی که منجر به مرگ نزدیک ۸۹۰ هزار نفر در سراسر جهان شده است محافظت کنند یا خیر.

"لیو پیچنگ"(Liu Peicheng) ، نماینده سینوواک در گفتگو با رویترز گفت: واکسن کرونای ابداعی این شرکت موسوم به "کروناواک"(CoronaVac) در آزمایشات فاز ۱ و ۲ که در ماه مه با حضور ۴۲۱ شرکت کننده حداقل ۶۰ ساله انجام شد، عوارض جانبی جدی ایجاد نکرد.

نتایج کامل منتشر نشده و در دسترس رویترز قرار نگرفته است. چهار مورد از هشت واکسن جهان که در مرحله سوم آزمایشات هستند متعلق به کشور چین است.

بیش از ۹۰ درصد از سه گروه از شرکت کنندگان که به ترتیب دو دوز از کروناواک با دوز کم ، متوسط و زیاد را دریافت کرده‌اند، افزایش قابل توجهی در سطح آنتی بادی را تجربه کرده‌اند، در حالی که این افزایش سطح آنتی بادی در افراد مسن کمی کمتر از افراد جوان دریافت کننده این واکسن بوده است.

کروناواک در مرحله آخر آزمایشات انسانی در برزیل و اندونزی آزمایش می‌شود تا محققان ارزیابی کنند که آیا واکسن مذکور به اندازه کافی موثر و بی خطر است و می‌توانند تأییدیه‌های قانونی را برای استفاده انبوه آن به دست آورند یا خیر.

علاوه بر آن مدیرعامل شرکت داروسازی چینی "سینوواک"(Sinovac) گفت۹۰ درصد از خانواده‌های کارمندان این شرکت در چین، واکسن کووید-۱۹ ساخت این شرکت را دریافت کرده اند.

"یین ویدونگ" مدیرعامل شرکت "سینوواک" به رویترز گفته است که شرکت "سینوواک" که واکسن کرونای آن در مرحله سوم آزمایشات بالینی است و در طرح استفاده اضطراری نیز گنجانده شده است، این واکسن بالقوه را به حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کارمند و خانواده‌های آنها که داوطلب شده بودند، تزریق کرده است.

لیو در انتها افزود: این واکسن بالقوه می تواند تا سه سال در انبار باقی بماند، که این امر می‌تواند مزیت شرکت سینوواک در توزیع واکسن در مناطقی باشد که سردخانه ندارند.

این واکسن می‌تواند ۴۲ روز در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۷ درجه فارنهایت) ، ۲۸ روز در ۳۷ درجه سانتیگراد (۹۸.۶ درجه فارنهایت) و پنج ماه در دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد (۳۵.۶-۴۶.۴ درجه فارنهایت) بماند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: