فرودگاه صنعاء از روز چهارشنبه تعطیل می‌شود

کدخبر: 2361171

وزیر حمل و نقل یمن اعلام کرد که فرودگاه صنعاء به دلیل ادامه توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی توسط ائتلاف سعودی و تامین نشدن سوخت مورد نیاز آنجا از روز چهارشنبه تعطیل می‌شود.

«زکریا الشامی» وزیر حمل و نقل یمن اعلام کرد که فرودگاه بین المللی صنعاء پایتخت یمن به دلیل اینکه سوخت مورد نیاز خود را تمام کرده از روز چهارشنبه روی پروازهای سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه بین المللی بسته است.

به گزارش شبکه الجزیره، الشامی گفت: «ائتلاف متجاوز به دنبال شکست نظامی در یمن به دنبال دستیابی به هر دستاوردی از جنگ است و ادامه توقیف کشتی‌ها و مشتفات نفتی و ممانعت از ورود آنها به بندر الحدیده موجب ایجاد فاجعه انسانی برای ملت یمن و به خصوص بیماران در بیمارستان ها و نوزادان می‌شود».

وزیر یمنی گفت: «بیش از ۵۴۰ هزار بیمار که برای ادامه درمان خود نیاز به سفر به خارج از کشور دارند با بسته شدن فرودگاه بین الملل صنعاء سرگردان خواهند بود و سرنوشت نامعلومی در انتظارشان است».

به گزارش رسانه‌های یمنی ده‌ها بیمارستان در یمن با کمبود شدید سوخت مواجه شده و در آستانه تعطیلی هستند.

اداره فرودگاه بین المللی صنعاء هفته گذشته نیز نسبت به عدم توانایی خود در ارائه خدمات ناوبری هوایی برای استقبال از هواپیماهای سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه و امدادی در روزهای آینده به دلیل در شرف پایان بودن ذخایر مشتقات نفتی آن هشدار داد.

در بیانیه صادر شده، آمده بود که با توجه به اقدامات خودسرانه اعمال شده توسط کشورهای ائتلاف متجاوز در جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی، ذخیره گازوئیل و نفت این فرودگاه در شرف اتمام است و مقادیر موجود فقط برای چند روز نیاز کاری را پوشش می‌دهد.

در این بیانیه تأکید شده بود، اداره فرودگاه قادر به کار با ژنراتورها، وسایل نقلیه اطفا حریق و بقیه دستگاه‌ها و تجهیزات برای ارائه خدمات به هواپیماهای سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه و امدادی نیست که روزانه وارد فرودگاه بین المللی صنعا می شوند یا آنجا را ترک می‌کنند.

با اینکه حدود پانزده کشتی حامل مشتقات نفتی مجوز سازمان ملل برای ورود به بندر «الحدیده» را دارند، ائتلاف سعودی به آنها اجازه ورود نمی‌دهد و همین موضوع منجر به بحران سوخت در یمن شده است.

ائتلاف عربی از آگوست ۲۰۱۶ تمام پروازها در فرودگاه بین‌المللی صنعاء را ممنوع کرده است به استثنای پروازهای انسانی ویژه سازمان ملل و برخی نهادهای بشردوستانه که گه‌گاه از این فرودگاه انجام می‌شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: