بایدن: مادورو قدرتمندتر شده است

کدخبر: 2361120

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یک مصاحبه ضمن تاختن به مواضع رئیس‌جمهور این کشور در قبال کوبا و ونزوئلا گفت، دونالد ترامپ در قبال این دو کشور شکستی تحقیرآمیز خورده است.

«جو بایدن» رقیب دموکرات دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (۱۳ آبان) در مصاحبه با یک رسانه محلی در ایالت فلوریدا اظهار داشت، سیاست‌های ترامپ در قبال این دو کشور آمریکای لاتین متحمل یک «شکست تحقیر آمیز» شده است.

بنا بر گزارش شبکه «ان‌بی‌سی نیوز»، در حالی که رقابت‌ها و تحرکات انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده، بایدن به منظور جلب آرای ایالت فلوریدا که یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده در نتیجه نهایی انتخابات است، با یک رسانه محلی این ایالت مصاحبه کرده و به مواضع ترامپ در قبال مسائل کشورهای امریکای لاتین تاخته است.

بنا بر گزارش این شبکه، ترامپ به منظور پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در آبان‌ماه برگزار می‌شود، باید در ایالت فلوریدا برنده شود.

فلوریدا دارای جمعیت قابل توجهی از ونزوئلایی‌ و کوبایی‌تبارها است و کارزار ترامپ به منظور جلب آرای رای‌دهندگان این ایالت به مواضع سرسختانه دولت او در قبال کوبا و ونزوئلا و فشارهای شدید آمریکا به آنها اشاره کرده است.

جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات اما در مصاحبه با شبکه محلی «میامی» وابسته به ان‌بی‌سی نیوز اعلام کرد که مواضع و سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال کوبا و ونزوئلا متحمل شکست تحقیر آمیز شده است.

نفر دوم دولت آمریکا در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در این مصاحبه گفت: «(در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری) من تلاش خواهم کرد که سیاست‌های شکست خورده ترامپ را معکوس کنم، سیاست‌هایی که به کوبایی‌ها و خانواده‌های آنها آسیب زده است و او هیچ کاری برای تقویت دموکراسی و حقوق بشر نکرده است».

معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آمریکایی‌های کوبایی‌تبار را «بهترین سفرا برای آزادی در کوبا» توصیف و اعلام کرد، در صورت پیروزی در انتخابات، محدودیت‌های سفر از آمریکا به کوبا را کاهش خواهد داد؛ محدودیت‌هایی که از زمان روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور به شدت تشدید شده است.

وی به کوبایی‌تبارهای ایالت فلوریدا وعده داد، در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به سیاست دوره اوباما مبنی بر «تعامل بیشتر با کوبا» باز خواهد گشت.

بایدن البته ادعا کرد، «سرکوب کوبایی‌ها توسط رژیم (دولت این کشور) در دوره ترامپ بدتر شده و بهتر نشده است. من همانند کاری که در مقام معاونت ریاست جمهوری انجام دادم، خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی (در کوبا) خواهم شد و همچنان حامی حقوق بشر خواهم بود».

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این مصاحبه خواستار آزادی «خوزه فرر» یکی از مخالفان دولت کوبا شد.

طبق گزارش ان‌بی‌سی نیوز، خوزه فرر یکی از منتقدان و مخالفان برجسته دولت کوبا است که در ابتدا ۶ ماه زندانی شد و پس از آن به جرم آدم ربایی به چهار سال و نیم سال حبس خانگی محکوم شد.

بایدن با ابراز نگرانی شدید از نحوه رفتار دولت کوبا با خوزه فرر و سوء رفتار با او، این فرد را «صدایی برای تغییر در کوبا» خواند.

رقیب دموکرات ترامپ همچنین دولت کوبا را به ایفای نقش در زمینه «بن بست سیاسی» موجود در ونزوئلا متهم کرد و همچنین ادعا کرد که روسیه و چین هم در این موضوع دست داشته‌‎اند.

وی سپس به مواضع دونالد ترامپ در قبال ونزوئلا تاخت و اعلام کرد که سیاست‌های او شکست تحقیر آمیز خورده است.

بایدن گفت: «رئیس‌جمهور دارد چه کاری (در قبال ونزوئلا) انجام می‌دهد؟ ...(نیکلاس) مادورو (رئیس‌جمهور ونزوئلا) قوی‌تر شده است».

وی افزود: «وضعیت مردم ونزوئلا بدتر شده است و آنها تحت یکی از بدترین بحران‌های وضعیت انسان دوستانه در جهان زندگی می‌کنند و این کشور به برگزاری یک انتخابات آزاد هیچ نزدیک نشده است و رویکرد نامنسجم ترامپ دارد شرکای بین‌المللی‌مان را از ما دور می‌کند».

این سیاستمدار دموکرات ۷۷ ساله در این مصاحبه توضیحی درباره موضع و سیاست خاص خود در قبال ونزوئلا نداد اما پیشتر و در ماه مارس در پاسخ به سوالی درباره ونزوئلا گفته بود آمریکا «نباید در کار تغییر رژیم مشغول باشد و هدف (آمریکا) در ونزوئلا باید فشار برای یک نتیجه دموکراتیک از راه انتخابات آزاد و منصفانه باشد».

اظهارات جو بایدن درباره کوبا و ونزوئلا در حالی مطرح شده که به دنبال روی کار آمدن دونالد ترامپ در مقام ریاست جمهوری آمریکا، دولت این کشور ضمن بر هم زدن مواضع دولت اوباما در قبال تعامل با کوبا، فشارهای همه جانبه‌ای به ونزوئلا آورده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اولین مقام خارجی بوده که از سوم بهمن ماه ۱۳۹۷ به فاصله نیم ساعت بعد از اقدام «خوان گوایدو» در اعلام خود به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، بلافاصله او را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا» به رسمیت شناخت.

دولت آمریکا از آن زمان تا کنون به منظور کنار زدن نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا دست به انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی، محاصره و تحریم‌های شدید زده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: