آغاز عملیات امنیتی در بصره و بغداد برای مصادره سلاح‌های بدون مجوز

کدخبر: 2360980

بخش رسانه امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق صبح امروز (شنبه) از آغاز همزمان عملیات امنیتی در بغداد و بصره برای مصادره سلاح‌های بدون مجوز به دستور نخست‌وزیر این کشور خبر داد.

بخش رسانه امنیتی وابسته به وزارت دفاع عراق اعلام کرد عملیات گسترده‌ای با حضور یگان‌های ارتش و پلیس برای مصادره سلاح‌های بدون مجوز در استان بصره آغاز شده و قرار است که پنج روز ادامه یابد.

این دو هفته بعد از سفر نخست وزیر عراق به بصره است.

گروه اطلاع‌رسانی امنیتی در بیانیه خود آورده است، نیروهای ارتش، نیروهای پیاده نظام، نیروهای گارد، پلیس در عملیات بصره شرکت دارند.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی به نقل از یک افسر در فرماندهی اتاق عملیات بصره گزارش داد که این عملیات به دنبال پایان دادن به منازعات قبیله‌ای است؛ چراکه استان بصره اخیراً شاهد درگیری با استفاده از سلاح‌های سنگین بوده است.

اکرم صدام، فرمانده اتاق عملیات بصره نیز جمعه در این باره گفت که داشتن یک سلاح سبک (مسلسل) در هر خانه‌ای مجاز است.

عملیات مشابهی نیز همزمان با عملیات امنیتی بصره با حضور نیروهای نظامی و امنیتی در مناطق و محله‌های شرق بغداد آغاز شد.

قانون عراق به هر خانواده عراقی اجازه می‌دهد یک سلاح سبک را پس از ثبت آن در مراکز مربوطه نگهداری کنند اما طبق آداب و رسوم قبایل، عراقی‌ها مقدار زیادی اسلحه در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند.

این عملیات امنیتی پس از آن آغاز شد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق پنج‌شنبه به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد که به پدیده سلاح‌های بدون مجوز و غیرقانونی پایان دهند.

در این راستا یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اظهار کرد که ساعت پنج بامداد امروز به وقت محلی فرماندهی اتاق عملیات بصره عملیات بزرگی را آغاز کرد.

وی افزود: این عملیات منجر به دستگیری سه فرد به اتهام در اختیار داشتن سلاح‌های نیمه سنگین و خودروهای غیرقانونی و همچنین کشف و ضبط دو مسلسل، ۱۲۱ تفنگ، ۱۷ قبضه کُلت، ۸ نارنجک، سه گوشی موتورولا، تجهیزات مختلف و همچنین ۱۱ تلفن مورد استفاده برای منفجر کردن بمب شد.

یحیی رسول در ادامه گفت که نیروهای امنیتی مشترک عراق همچنین عملیات بازرسی گسترده‌ای را در منطقه حسینه بغداد آغاز کردند و این عملیات ساعت هفت صبح به وقت محلی به پایان رسید.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: