فشارهای فرانسه و آمریکا بر لبنان؛ اختلاف اساسی بر سر حزب‌الله

کدخبر: 2360943

یک منبع خبری لبنانی در اشاره به تحرکات اخیر فرانسه در لبنان نوشت، واشنگتن با پاریس در موضوع اصلاحات، بحران اقتصادی، مالی و اداری و عملکرد دولت لبنان توافق دارد اما اختلاف اساسی آنها بر سر حزب‌الله است

پس از انفجار بیروت در چهارم آگوست «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اولین مقام رسمی بود که وارد این کشور شد و پس از آن یک بار دیگر نیز به لبنان سفر و بر انجام اصلاحات مورد نظر خود و تشکیل دولت اصرار کرد.

وبگاه خبری-تحلیلی «المدن» لبنان در گزارشی در همین باره، تحرکات ماکرون را به تحرکات «نیکولا ساکوزی» رئیس جمهور پیشین فرانسه برای لبنان و کنفرانس «سان-کلو» در همین زمینه تشبیه کرد و نوشت، فرانسه امروز همان مسیر را با امانوئل ماکرون و در پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا تکرار می کند اما سرنوشت این تحرکات پاریس را نتایج انتخابات آمریکا مشخص خواهد کرد. آمریکایی ها از نزدیکی میان خود و پاریس در پرونده لبنان سخن می گویند. المدن افزود، آمریکا با فرانسه در موضوع اصلاحات، بحران اقتصادی، مالی و اداری و عملکرد دولت و مأموریت آن همراه است اما اختلاف اساسی میان این دو درباره حزب الله و نقش آن است. این بدان معناست که شروط آمریکا همچنان پابرجاست به نحوی که «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در سفر به بیروت دیدارهای خود را تنها با نمایندگان جامعه مدنی و نه سیاستمداران لبنانی محدود می کند.

در ادامه این گزارش آمده، واشنگتن همچنین اشاره هایی مبنی بر عدم مشارکت در کنفرانسی بین المللی برای لبنان که از سوی پاریس اعلام شده، داشته و گفته، حتی در صورت مشارکت تا قبل از تحقق شروط سیاسی مورد نظر خود، کمکی نخواهد کرد. موضع آمریکا حتما با عربستان سعودی هماهنگ شده است.

المدن سپس نوشت، از نظر سیاسی شنکر بر عدم حضور حزب الله در دولت لبنان اصرار دارد و خواستار تغییر موازنه مدیریت سیاسی در این کشور است. واشنگتن با تعامل با حزب الله به عنوان یک حزب لبنانی بدون سلاح موافقت کرده است، این همان چیزی است که پاریس در این باره می گوید و از طرح پرونده موشک های نقطه زن، ترسیم مرزها، توقف «قاچاق اسلحه و کالا از گذرگاه های غیررسمی» دوری نکرده اما پیشنهاداتی در این خصوص نداده و منتظر پیشنهادات خود لبنانی هاست.

در پایان این گزارش آمده، اهتمام و توجه آمریکا در حال حاضر بر روی اتفاقات کشورهای حاشیه خلیج فارس و عادی سازی روابط آنها با رژیم صهیونیستی متمرکز است و حتما این همان چیزی است که واشنگتن قصد دارد از خلال اعمال فشار ، طی سال های آینده در لبنان اجرایی کند؛ به همین دلیل به نظر می رسد آمریکا اکنون توجهی به پرونده لبنان به جز بحث تحریم ها ندارد. زمانی که از «میشل عون» رئیس جمهور لبنان درباره آمادگی این کشور برای عادی سازی پرسیده شد، وی پاسخ داد، پرونده های مورد اختلاف زیادی هست که باید حل شود.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: