دولت تدبیر و امید رکورددار رشد منفی اقتصادی

کدخبر: 2360914

دولت روحانی با وجود ادعاهای فراوان، همه رکوردهای منفی اقتصادی را از آن خود کرده است.

دولت روحانی با وجود ادعاهای فراوان، همه رکوردهای منفی اقتصادی را از آن خود کرده است.

طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد. در دولت دوازدهم، اقتصاد کشور به مدت ۸ فصل متوالی با رشد منفی مواجه شد.

برخلاف سخنانی که اخیرا مقامات ارشد دولت درباره وضعیت مناسب رشد اقتصادی بیان می‌کنند، آمارهایی که توسط نهادهای رسمی ‌دولتی منتشرشده، گویای آن است که اقتصاد کشور در دولت دوازدهم، بدترین دوران خود را ‌گذرانده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دولت دوازدهم، اقتصاد کشور به مدت ۸ فصل متوالی با رشد منفی مواجه شده که این برای اولین بار است که در سه دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به وقوع پیوسته است.

پیش از این در دولت دهم و دولت یازدهم، شاهد وقوع رشد منفی اقتصادی برای ۴ فصل متوالی بودیم اما دولت دوازدهم، بدترین رکورد را در این زمینه به جای گذاشته است. بر این اساس، دولت روحانی از لحاظ رشد اقتصادی فاجعه‌بارترین عملکرد را داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، از ابتدای دهه هفتاد شمسی تاکنون، کشورمان در ۳۰ فصل با رشد اقتصادی منفی همراه شده است که ۱۲ فصل آن در دولت روحانی (۴ فصل در دولت یازدهم و ۸ فصل در دولت دوازدهم) رخ داده است. ضمن آنکه هنوز یک سال به پایان این دولت باقی است و انتظار نمی‌رود که در فصول آتی هم رشد اقتصادی کشور احیا شود، بنابراین کارنامه منفی دولت روحانی، منفی‌تر هم خواهد شد.

از لحاظ منفی‌ترین رقم رشد اقتصادی کشور در یک فصل هم دولت روحانی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در فصل پاییز سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی کشور منفی ۱۱ درصد اعلام شد که پایین‌ترین رشد اقتصادی سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

به ‌نظر نمی‌رسد که در دهه‌های آینده هم رکورد دولت روحانی در رشد اقتصادی منفی شکسته شود. با این عملکرد فاجعه‌بار، توصیه می‌شود مقامات دولت دوازدهم در اظهارنظرهای خود خطاب به منتقدان، دقت بیشتری کنند. ضمن آنکه با این کارنامه منفی، توصیه آقای روحانی برای مقایسه عملکرد دولتش با دولت قبل هم قطعا به ضرر وی تمام خواهد شد.

«روزنامه کیهان»

ارسال نظر: