ورود ۲۱ هزار معلم جدید به مدارس از مهر ۹۹

کدخبر: 2360837

رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد که ۲۱ هزار نیروی جدید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر امسال وارد مدارس خواهند شد و بالای ۴۰ هزار نفر نیز مهرسال آینده وارد آموزش و پرورش می شوند.

حسین خنیفر درروز دوم از سی و چهارمین اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار می شود با اشاره به فرمایشات رهبری در روز گذشته و تاکید بر اینکه مبنای ورود نیرو از معبر دو دانشگاه فرهنگیان و رجایی است گفت: در عصر جهش در تنش هستیم، شماری کشورها غافلگیر و برخی سازگار شدند.

وی افزود: دنیای مجازی رونق گرفت و دانش آموزان و معلمان به سمت فضای مجازی کوچ کردند و سرعت به روز شدن و انطباق با شرایط ما بالا بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه کرونا تهدید قدری برای اقتصاد و سیاست است اما تعطیلی آموزش را نتوانست رقم بزند گفت: باید تلاش کنیم آموزش مجازی هیچ وقت جایگزین آموزش حضوری نشود و نگاه ما به آن ابزار مکمل باشد.

وی افزود: جهان در تصمیم گیری مدارس و دانشگاه‌ها به سختی افتاد. آمریکا از کشورهایی بود که در این زمینه دست و پاچلفتی عمل کرد، اما از آن‌سو آلمان ها بسیار خوب وضعیت را کنترل کردند. سوئد هرگز مدارسش را تعطیل نکرد. اسکاتلندی ها هم مدارس را تعطیل نکردند. برخورد فرانسه مانند آمریکا آشفته بود. چینی ها با تدابیر سخت مدارس را باز کردند.

خنیفر به برخی نگرانی های جهانی چون انفصال از تحصیل و تبدیل شدن ترک مدرسه به یک عادت، چاقی و غارنشینی مدرن اشاره کرد و گفت: ایران کشور بزرگی است و جزو ۱۸ کشور پرجمعیت دنیاست. ما خودمان را زود جمع کردیم و اوضاع را به دست گرفتیم. بالای ۱۰ و نیم میلیون در همان ابتدای راه اندازی شبکه شاد به این اپ پیوستند.

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان زیرساخت خاصی برای آموزش مجازی نداشت. از سوی دیگر ۹۸ پردیس دارد و مراکز پراکنده اند. امسال داریم ۷۷ هزار دانشجو و مهارت آموز جذب می کنیم که باید تحت آموزش مجازی بروند. مقدمات فراهم شده و پهنای باند ارتقای ۲۲ برابری پیدا کرده و صحبت کرده ایم به شبکه شاد هم وصل شویم. ۱۰ سامانه ال ام اس منطقه ای راه اندازی کرده ایم و سرورها در حال تکمیل هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه هدف و قصد ما برگزاری به موقع کلاس ها برای ورودی های جدید است اظهار کرد: حتی اگر قرار باشد آبان یا حتی بهمن ورودی جدید داشته باشیم آمادگی داریم و در تابستان جبران می کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد که ۲۱ هزار نیروی جدید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهر امسال وارد مدارس خواهند شد و بالای ۴۰ هزار نفر نیز مهرسال آینده وارد آموزش و پرورش می شوند.

خنیفر همچنین گفت که تمام کلاس ها مجازی- حضوری است. امتحانات هم در موعد مقرر تمام می شود.

وی ادامه داد: دومین پودمان مهارت آموزان فعلی هم ۱۵ شهریور تمام می شود، اما پودمان سوم حضوری است و تا آخر آذر ترکیبی از ارزشیابی آنلاین و حضوری از طریق سامانه انجام می دهیم. کارورزی و تدریس را باید چک کنیم.

خنیفر با اشاره به طرح راه اندازی موزه های تعلیم و تربیت گفت: امروز استان همدان اولین موزه تربیت معلم را افتتاح می کند. استان های دیگر هم مشغول راه اندازی هستند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی نیز در این اجلاس با بیان اینکه پدیده کرونا در کشورهای مختلف به وقوع پیوست گفت: یک بررسی روی ۱۰ تا ۱۱ کشور انجام و برمبنای آن مشخص شد که همه کشورها به سیاست آموزش از راه دور رسیدند.

وی افزود: زیرساخت های فناوری برای آموزش از راه دور مهم است. وضعیت کشور ما در این زمینه خیلی دور از سایر کشورها نیست. بر اساس آمار اعلامی، درصد استفاده از اینترنت در ایران ۶۴.۴ درصد و نزدیک به ترکیه است در حالی که در کشورهای پیشرفته از نظر آموزش مانند آلمان، سنگاپور، فنلاند و آمریکا درصد استفاده از اینترنت به ۱۰۰ نمی‌رسد.

رئیس دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه همچنین میزان دسترسی خانواده‌ها به کامپیوتر در ایران ۷۴ درصد است، در حالی که در کشوری مانند فنلاند ۸۸ درصد است گفت: بنابراین این تصور که در کشورهای برخوردار وضعیت بهتر است، صحیح نیست و فاصله ما با آنها زیاد نیست. کشورهای دیگر نیز از ظرفیت آموزش تلویزیونی و پلتفرم‌های آموزشی استفاده کردند و ما در کشورمان از سامانه «شاد» استفاده می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهید رجایی افزود: طبیعی است باید از همه امکانات استفاده کنیم. آموزش حضوری لازم است و آموزش مجازی تکمیلی است و جای آموزش حضوری را نمی گیرد اما باید از تهدیدها فرصت ساخت. در دانشگاه شهید رجایی معلمان فنی تربیت می‌شوند و بزرگترین ضربه را در دوره کرونا، آموزش‌های مهارتی دیدند.

عظمتی افزود: بر همین اساس مصمم شدیم در این شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش‌های مهارتی را متوقف نکنیم. درس آموزش های تلفیقی برای دانشجومعلمان پیش بینی کردیم تا در شرایط بحران، آمادگی را کسب کنند و از ابتدای سال جاری اجرا می کنیم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: