سرنوشت لبنان در دستان مصطفی ادیب؛ از اصلاحات تا وابستگی خارجی

کدخبر: 2360703

اظهارات شتاب زده مصطفی ادیب مبنی بر انجام اصلاحات سریع برای توافق با صندوق بین المللی پول که از شروط دادن وام به لبنان مهار حزب الله بوده، احتمالا معادلات و تحولات بعدی لبنان را دستخوش اعتراضات و حاشیه های جدید خواهد کرد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: لبنان طی سال های گذشته دستخوش تحولات و بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی متعدد بوده که نقش بازیگران خارجی در این ناآرامی ها کاملا روشن و بدون پرده است.

سال گذشته و پس از اعتراضات مردمی به وضعیت بد معیشتی لبنان، سعد حریری نخست وزیر وقت لبنان مجبور به استعفا شد تا مدیریت امور اجرایی لبنان تا مدتها در حاله ای از ابهام قرار بگیرد. پس از او، حسن دیاب نخست وزیر شد که البته مخالفت های بعضی طرف های خارجی را نیز در پی داشت. تا اینکه حسن دیاب نیز پس از حادثه انفجار بیروت و اعتراضات پس از آن مجبور به استعفا شد و تا تشکیل کابینه جدید میشل عون او را رئیس دولت پیشبرد امور منصوب کرد.

امروز و در حالیکه پایان ضرب الاجل امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به جریان های سیاسی لبنان جهت اصلاحات اساسی در لبنان برای تغییرات مالی، بانکی و ایجاد شرایط مورد نظر صندوق بین المللی پول برای دریافت وام بود، بطور رسمی اعلام شد «مصطفی ادیب» مامور تشکیل کابینه جدید در لبنان شده است تا در یکسال لبنان سه نخست وزیر را به چشم ببیند.

مصطفی ادیب در رایزنی های پارلمانی امروز لبنان 90 رای کسب کرد و پس از جلسات امروز رسما توسط میشل عون رئیس جمهور لبنان مامور تشکیل کابینه گردید. ماموریت او تشکیل دولت «تکنوکرات-سیاسی» با سه هدف است: غلبه بر مشکلات اقتصادی، تدوین قانون انتخابات جدید، نظارت بر انتخابات زودهنگام.

فراکسیون حزب الله و فراکسیون المستقبل به رهبری سعد الحریری از جمله جریان هایی بودند که امروز مصطفی ادیب را به عنوان گزینه نخست وزیری معرفی کرده بودند. جریان امل و جریان ملی آزاد نیز با انتخاب او مخالفتی نکردند.

مصطفی ادیب مورد اجماع جلسه مشترک چهار نخست وزیر قبلی یعنی «نجیب میقاتی»، «فواد سنیوره»، «تمام سلام» و «سعد حریری» قرار گرفت. مصطفی ادیب که اکنون سفیر لبنان در آلمان می باشد، فارغ التحصیل دکترای حقوق و علوم سیاسی و استاد حقوق بین الملل عمومی، قانون اساسی، ژئوپلیتیک و روابط بین الملل در دانشگاه‌‌های مختلف لبنان و فرانسه است .

مصطفی ادیب در سال 1972 در طرابلس به دنیا آمد و دکترای حقوق و علوم سیاسی دارد. او در سال ۲۰۰۰ ، تدریس در کالج جنگ بیروت را آغاز کرد و به عنوان یک استاد تمام وقت در دانشگاه لبنان مشغول به کار شد .

رئیس انجمن حقوق بین الملل لبنان و انجمن علوم سیاسی لبنان و عضو انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه فرانسه ، انجمن عربی علوم سیاسی ، انجمن بین المللی قانون اساسی از دیگر سوابق مامور تشکیل کابینه جدید لبنان است .

ادیب از ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳ ، سفیر لبنان در آلمان را بر عهده داشت و از سال ۲۰۰۰ تا زمان انتصاب وی به عنوان سفیر ، مشاور نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان بود .

ادیب در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ ، وقتی که میقاتی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد در کمیته ویژه، مسئول تهیه قانون جدید انتخابات لبنان شد .

روزنامه «النهار» درباره وی نوشت، ادیب نزدیک به «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر اسبق لبنان است اما وابستگی سیاسی به حزب خاصی ندارد اگرچه از جریان سُنی در لبنان و نخست‌وزیران سابق این کشور دور نیست .

این روزنامه در ادامه مصطفی ادیب را فردی شایسته و متخصص خواند که تعامل با وی آسان است و تقریبا همه طرف‌ها می‌تواند این تعامل را با او داشته باشند .

مصطفی ادیب در اولین اظهار نظر پس از تصدی پست نخست وزیری گفت: « این زمان، وقت حرف و وعده و وعید نیست و برای انتخاب تیمی همسو متشکل از متخصصان برای تشکیل دولت تلاش خواهیم کرد. همه تلاش خود را برای تشکیل دولت در سریع‌ترین زمان ممکن به کار می‌بندیم و اصلاحات را برای توافق با صندوق بین‌المللی پول آغاز خواهیم کرد.»

این اظهارات شتاب زده مصطفی ادیب مبنی بر انجام اصلاحات سریع برای توافق با صندوق بین المللی پول که از شروط دادن وام به لبنان مهار حزب الله بوده، احتمالا معادلات و تحولات بعدی لبنان را دستخوش اعتراضات و حاشیه های جدید خواهد کرد. مردم منتظر اصلاحات اساسی در کلیت ساختار اقتصادی و سیاسی لبنان هستند، حال باید دید این اصلاحات به نفع مردم رقم خواهد خورد یا استقلال لبنان دستخوش عوامل بیرونی می شود و بیش از گذشته لبنان کشوری مقروض و وابسته خواهد شد. باید صبر کرد و منتظر ماند که کابینه جدید چگونه شکل می گیرد و نقش بازیگران خارجی چون فرانسه چقدر تثبت خواهد شد و در مقابل جریان مقاومت در لبنان چگونه اقدام خواهد کرد.

ارسال نظر: