کرملین: نیازی به اعزام نیروی نظامی به بلاروس نیست

کدخبر: 2360693

سخنگوی کاخ کرملین با اعلام آمادگی برای کمک به بلاروس جهت اصلاح قانون اساسی این کشور، گفت وضعیت اعتراضات در بلاروس تحت کنترل دولت و نیروهای امنیتی است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) گفت اوضاع در بلاروس تحت کنترل است و نیازی به اعزام نیروی نظامی به این کشور نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد که دولت و نیروهای امنیتی بلاروس به شیوه‌ای بسیار مطمئن وضعیت اعتراضات را تحت کنترل دارند.

وی همچنین افزود که مسکو آماده است تا در صورت درخواست، به اصلاح قانون اساسی بلاروس کمک کند.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هفته پیش گفته بود مسکو نیروی پلیس ویژه‌ای ایجاد کرده تا در صورت درخواست «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس برای حمایت از وی به این کشور اعزام کند.

به نوشته رویترز، البته پوتین گفته بود در صورتی که وضعیت اعتراضات در بلاروس از کنترل خارج شود، این نیروی نظامی اعزام نخواهد شد.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس و اعلام رسمی پیروزی دوباره لوکاشنکو، موجی از اعتراضات در شهر‌های مختلف از جمله مینسک، پایتخت این کشور به راه افتاد.

اکثر این اعتراضات به درخواست «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و رهبران مخالفان فعلی بلاروس برپا شده‌اند، اعتراضاتی که به خشونت هم کشیده شد و ۳ کشته بر جا گذاشت.

تاکنون بسیاری از کشور‌های غربی تلاش کرده‌اند با دخالت در امور داخلی بلاروس، دولت این کشور را به عدم رعایت حقوق بشر متهم کنند.

این در حالی است که لوکاشنکو، آمریکا را عامل پشت پرده ناآرامی‌های کشورش دانسته و ضمن رد پیشنهاد همتای فرانسوی برای میانجیگری جهت مذاکره بین دولت و مخالفان به او توصیه کرد با جنبش «جلیقه زردها» گفت‌و‌گو کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: