روزنامه آمریکایی: پمپئو منفورترین وزیر خارجه تاریخ آمریکا است

کدخبر: 2360668

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تمامی ناکامی‌های «مایک پمپئو» در عرصه سیاست‌ خارجی به ویژه شکست در پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی و سؤ مدیریت در اداره وزارت خارجه آمریکا، وی را بعنوان بدترین وزیر خارجه آمریکا توصیف کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی ضمن اشاره به شکست‌های واشنگتن در زمینه سیاست‌ خارجی در دوران ریاست‌ «ماپک پمپئو» در وزارت خارجه آمریکا به ویژه شکست‌های اخیر وی علیه ایران در شورای امنیت، وی را به عنوان بدترین وزیر خارجه تاریخ این کشور توصیف کرد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه ضعف عملکرد پمپئو در حال سوق دادن واشنگتن به سمت انزوا در جامعه بین‌المللی است، توضیح داد که پمپئو، ریاست شکست مذاکرات واشنگتن با کره شمالی، شکست کارزار فشار حداکثری به ایران و اقدام ناکام آمریکا در خلع «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا از قدرت را برعهده داشته است.

واشنگتن‌پست در ادامه به سوء‌مدیریت پمپئو در اداره وزارت خارجه آمریکا اشاره کرد و نوشت که پمپئو موفق به پُر کردن بسیاری از پُست‌های مهم وزارت خارجه نشده است و صدها تن از دیپلمات‌های وزارت خارجه ایالات متحده در جریان فرایند پاکسازی سیاسی مجبور به استعفا و یا اینکه اخراج شده‌اند.

طبق این گزارش، روحیه کارکنان وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست پمپئو به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ رسیده است و در یک بررسی از کارکنان این وزارت‌ خارجه، در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، تعداد افرادی که به این باور رسیده‌اند که مقام‌های ارشد وزارت خارجه فاقد سطح بالایی از صداقت و درستی هستند، با افزایش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

واشنگتن‌پست در خصوص عدم صداقت و درستی مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا از جمله پمپئو توضیح داد که خود پمپئو ناقض موازین حقوقی و قانونی کنگره بوده است و محدودیت‌های قانونی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را دور زده و نادیده گرفته است و کارکنان وزارت خارجه را موظف به انجام امور شخصی خود و همسرش کرده و بازرس کل وزارت خارجه که در حال تحقیق درباره تخطی وی از قوانین بوده را اخراج کرده است.

طبق این گزارش، هفته گذشته، پمپئو در سخنرانی خود در مجمع ملی جمهوری‌خواهان بار دیگر پا را از خطوط اخلاقی فراتر گذاشت و بدین ترتیب، رهنمودهای صریح حقوقی وزارت خارجه را در خصوص نوع ظاهر شدن و اظهارنظرات مقام‌های عالیرتبه این وزارتخانه در مکان‌های عمومی زیرپا گذاشت.

این روزنامه آمریکایی، سخنرانی پمپئو در مجمع ملی جمهوری‌خواهان را ضعیف و فراوان از ادعاهای دروغین و کاملاً مضحک توصیف کرد و نوشت که یکی از موارد مضحک سخنرانی پمپئو، اشاره وی به توافق دیپلماتیک اخیر میان رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده بود که پمپئو از آن بعنوان «معامله‌ای که نوادگان ما درباره آن در کتاب تاریخ خواهند خواند» یاد کرد.

طبق این گزارش، با توجه به جاه‌طلبی‌های پمپئو برای کسب نامزدی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، قطعاً وی امیدوار است که اکثر فجایع دیپلماتیک در آمریکا در نهایت به گردن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیافتد اما این نماینده سابق کنگره از کانزاس نباید بتواند به این سادگی از زیر بار مسئولیت خود بیرون برود و خود را مبرا سازد.

این گزارش ادامه داد، وضعیت فعلی آمریکا نتیجه سیاست خارجی ترامپ است اما بسیاری از اقدامات و فرمان‌های پمپئو بوده است که به برخی از بدترین آسیب‌های دیپلماتیکی منجر شده که ایالات متحده طی چندین دهه به ویژه در زمینه رابطه با نزدیک‌ترین متحدان خود، متحمل شده است.

این گزارش به نقش وزیر خارجه آمریکا در کارزار فشار به ایران اشاره کرد و نوشت ترامپ ۱۳ روز بعد از انتصاب پمپئو بعنوان وزیر خارجه آمریکا در آوریل ۲۰۱۸، خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد و گفت که قصد مذاکره درباره یک توافق دیگر را با ایران دارد اما پمپئو به سرعت مانع آن شد و شرایط بسیار دور از دسترسی را برای تهران تعیین کرد و تغییر نظام در ایران را بعنوان هدف شناخته شده خود قرار داد.

این روزنامه سپس به شکست سیاست های پمپئو در قبال ایران اشاره کرد و نوشت که قطعاٌ هدف پمپئو در تغییر نظام ایران محقق نشد و علیرغم افزایش تحریم‌های آمریکا و اقدام واشنگتن در به شهادت رساندن سپهبد حاح «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، هیچ تغییری در نظام ایران صورت نگرفته است و ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده و از زمان آغاز اقدامات ضدایرانی پمپئو تا تابستان امسال، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران پنج برابر شده است.

واشنگتن پست سپس در ادامه تأکید کرد که اقدامات پمپئو علیه ایران بود که واشنگتن را به نبرد در شورای امنیت کشاند و پمپئو تلاش کرد با به زور محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را که ماه اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهرماه) منقضی می‌شود، تمدید کند اما همپیمانان آمریکا در شورای امنیت معتقدند که تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران موجب از بین رفتن باقیمانده برجام می‌شود و ایران را وادار به اخراج بازرسان آژانس می‌کند که در حال حاضر بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نظارت دارند و بنابراین به نیت واقعی پمپئو پی بردند و نتیجه آن، یک رأی تحقیرآمیز علیه قطعنامه آمریکا در شورای امنیت بود و بریتانیا و آلمان و فرانسه از حمایت از آن امتناع ورزیدند.

طبق این گزارش، یک هفته بعد، پمپئو باز هم فراتر رفت و به شورای امنیت اطلاعیه داد که ایالات متحده به دنبال استناد به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است و این در حالی بود که واشنگتن دیگر عضو برجام نیست و این اقدام پمپئو صحنه را برای یک نبرد سخت‌تر برای آمریکا فراهم آورده است.

واشنگتن‌پست در این خصوص توضیح داد، هفته گذشته، رئیس شورای امنیت اعلام کرد که تمامی اعضای شورای امنیت به جز یک عضو این اقدام آمریکا در فعالسازی مکانیسم ماشه را غیرقانونی می‌دانند و آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای، نزدیک‌ترین همپیمانان خود را «به ایستادن در جبهه تروریست‌ها» متهم کرد.

آنطور که «دنیل فراید» رئیس سابق دپارتمان اروپا در وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه روابط اروپا و آمریکا به بدترین حد خود رسیده است، گفت که پمپئو «ظاهراً علاقه وافری به تفرقه» دارد.

این روزنامه آمریکایی در پایان گزارش خود با اشاره به اقدامات ضدایرانی آمریکا برای ایستادگی مقابل جامعه بین‌المللی و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به هرنحوی، نتیجه‌گیری کرد، زمانیکه بازه ۳۰ روزه از زمان آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در اواخر ماه سپتامبر به پایان برسد، احتمالاً دولت ترامپ اصرار داشته باشد که تحریم‌های جهانی علیه ایران مجدداً به اجرا درآمده است و اگر چنین کاری کند، احتمالاً اکثر جهان از جمله دموکراسی‌های پیشتاز چنین حکم آمریکا را نادیده بگیرند و ایالات متحده کاملاً‌ منزوی خواهد بود و دوران تصدی پمپئو بعنوان بدترین وزیر خارجه تاریخ به نقطه اوج خود خواهد رسید.

وزیر خارجه آمریکا اخیراً در پیامی در صفحه توییتر خود مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ احیا خواهند شد.

ادعای پمپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده برای آغاز شدن روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: