چین اقتدارش را به آمریکا نشان داد

کدخبر: 2360641

سخنگوی ارتش چین اعلام کرد یک کشتی جنگی آمریکایی را که وارد آب‌های این کشور در دریای جنوبی چین شده بود، بیرون کرده است.

نیروی دریایی چین، یک ناو آمریکایی متجاوز را از آب‌های این کشور بیرون راند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، «لی هوامین» سخنگوی ارتش چین روز پنجشنبه اعلام کرد یک کشتی جنگی آمریکایی وارد آب‌های تحت حاکمیت چین در مجاورت جزایر «پاراسل» شده بود که توسط نیروی دریایی و هوایی چین از این منطقه بیرون رانده شد.

هوامین به آمریکا هشدار داد: «چنین اقداماتی حق حاکمیت و منافع امنیتی چین و نظم بین‌المللی ناوبری در دریای جنوبی چین را به طور جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از ایالات متحده می‌خواهیم فوراً به این اقدامات تحریک‌آمیز خاتمه دهد و مراقب رفتارهای نیروهای دریایی و هوایی خود باشد تا از هرگونه حادثه جلوگیری شود».

صبح چهارشنبه منابعی آگاه گفته بودند که ارتش چین به نشانه هشدار به آمریکا دو موشک برد متوسط در دریای چین جنوبی شلیک کرد.

این اتفاق یک روز بعد از آن رخ داد که یک فروند هواپیمای جاسوسی «یو-2» آمریکا وارد حریم هوایی پرواز ممنوع چین شد. به گفته منابع مطلع، یک از این موشک‌ها از نوع «دانگ فنگ-26» بود که از استان گینگ‌گای در شمال غربی چین پرتاب شد و دیگری نیز «دانگ فنگ-21 » از استان ژجیانگ در شرق چین شلیک شد. هر دو این موشک‌ها به سمت مناطق جنوب شرقی چین پرتاب شدند.

چین، ویتنام و تایوان بر سر حاکمیت جزایر پارسل که در دریای جنوبی چین واقع هستند، اختلاف دارند.

پیش از این نیز دولت چین بارها در خصوص تردد ناوهای آمریکایی در دریای جنوبی چین که تحت ادعای «آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی» صورت می‌گیرد، هشدار داده است.

ارتش چین در حال حاضر در حال برگزاری رزمایش در چهار منطقه دریایی است. مقامات نیروی دریایی چین اعلام کردند که این رزمایش‌ها در چهار منطقه از جمله «دریای چین جنوبی» و «دریای زرد» در حال برگزاری است. کارشناسان امور نظامی این اقدام چین را نمایش میزان آمادگی به آمریکا و تایوان در صورت مواجهه محتمل برشمردند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: