سکوت نگران‌کننده زندانیان در بند زندان‌های عربستان

کدخبر: 2360590

مقامات عربستانی مانع تماس‌ها و ارتباط زندانیان معروف این کشور با خانواده‌هایشان می‌شوند. عربستان سرکوب مخالفانی را که به تنش در روابط میان عربستان و کشورهای غربی تهدید کنند، افزایش داده است.

لجین الهذلول، فعال حقوق زنان که رسانه‌های جهان خبر بازداشت او را منتشر کرده‌اند از نهم ژوئن تماسی با خانواده‌اش نداشته است. شاهزاده بسمه دختر سعود که همراه دخترش زندانی است از آوریل با هیچ کدام از نزدیکانش صحبت نکرده است.

سلمان العوده، مبلغ عربستانی که از ۲۰۱۷ بازداشت شده از ۱۲ مه هیچ‌گونه مکالمه‌ای نداشته است. قبلا و هر هفته به بیشتر زندانیان اجازه تماس با خانواده‌هایشان داده می‌شد اما اکنون سکوت کرده‌اند.

فیفیان نیریم، نویسنده این مقاله به نقل از عبدالله العوده، پسر سلمان العوده گفت: من بسیار نگرانم. بقیه خانواده‌ها هم همین‌طور. اگر کسی از زندانیان به کرونا مبتلا شده چرا دولت کتمان می‌کند.

عربستان به اقدامات خود درباره محاکمه گروهی از نویسندگان و روشنفکران از جمله صلاح الحیدر و بدر الابراهیم که هر دو دارای تابعیت عربستانی-آمریکایی هستند، ادامه می‌دهد.

دفتر دولتی تماس‌های بین‌المللی که مسؤول درخواست‌های رسانه‌های خارجی است به سوالات بلومبرگ جواب نداد. نویسنده این مقاله نیز هیچ پاسخی از اداره روابط عمومی در مدیریت کل زندان‌ها دریافت نکرد.

نیریم می‌گوید سکوت زنان و مردان زندانی برای خانواده‌هایشان یک اقدام غیرمنتظره در راستای سرکوب منتقدین محلی توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است. ده‌ها تاجر، مبلغ، شخصیت دانشگاهی و فعال طی سال‌های اخیر بازداشت شده‌اند. این درحالی است که محمد بن سلمان به دلیل بهبود اقتصاد و کاهش محدودیت‌های اجتماعی زنان به حمایت دست یافته است.

این نویسنده می‌گوید، افزایش سرکوب نسل جدیدی از مخالفان را ایجاد کرده و باعث شده کمپین‌هایی برای دفاع از زندانیان در خارج شکل بگیرد و همین مساله عربستان را در تنگنا قرار داده است. تعدادی از سعودی‌ها در خارج شرکت‌هایی را اجاره کرده و وکلایی را برای حل این مشکل گرفته‌اند.

محمد بن سلمان روابط قوی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دامادش جارد کوشنر دارد و بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به حمایت علنی آن‌ها دست یافت.

سیاست خارجه و سرکوبگری محمد بن سلمان باعث شده برخی نمایندگان کنگره اقدامات او را محکوم کنند و او به شخصیت منفوری در آمریکا تبدیل شود.

لجین الهذلول و دیگر فعالان به درخواست برای تغییر سیاسی و "توهین" به عربستان و ارتباط با دیپلمات‌ها و روزنامه‌نگاران خارجی متهم شده‌اند اما محاکمه وی از چند ماه پیش به حالت تعلیق درآمده است.

معاون دادستانی کل عربستان خواهان صدور حکم اعدام سلمان العوده به اتهامات مربوط به امور امنیتی و انتشار مطالبی در اینترنت است.

اریج السدحان، خواهر عبدالرحمان السدحان که یکی از زندانیان سیاسی است، گفت: آرزو می‌کنم هیچ کسی به این وضعیت دچار نشود. از زمان بازداشت برادرم در مارس ۲۰۱۸ تنها یک تماس تلفنی با او داشتیم. در ماه فوریه نیز مکالمه‌ای کمتر از یک دقیقه با او داشتیم.

نویسنده این مقاله می‌گوید قطع تماس میان زندانیان و خانواده‌هایشان یک مساله غیرعادی در زندان‌های عربستان است.

به عالیه الهذلول خواهر لجین یک بار گفته شد قطع دیدارها و تماس‌ها یک مساله مربوط به امور تنظیمات ناشی از شیوع کرونا است.

خانواده‌های زندانیان به ویژه بعد از مرگ دو زندانی معروف به نام عبدالله الحامد و صالح الشیحی در نگرانی مستمر به سر می‌برند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: