دژپسند: دنبال کسب درآمد نیستیم

کدخبر: 2360558

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: دولت در حمایت از بازار سرمایه اهتمام جدی دارد و طبق قراری که داده بودیم امروز صندوق دارای دوم عرضه شد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره بازار سرمایه‌ای و بورس اظهار داشت: بازار بورس می‌تواند یک مامن خوبی برای نگهداری پس‌اندازها و هم می‌تواند منبع خوبی برای تامین مالی بنگاه‌ها باشد.

وی افزود: بنگاه‌ها وقتی به اینجا مراجعه می‌کنند هم می‌توانند برای سرمایه‌گذاری ثابت و هم سرمایه در گردش تامین مالی کنند و برای این کار می‌توانند هم از طریق عرضه سهام این کار را صورت دهند و هم از طریق عرضه اوراق، صندوق پروژه و تشکیل شرکت‌های سهامی عام و پذیره نویسی.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: ‌ما هم از نظر روش در بازار سرمایه تنوع داریم و هم اینکه یک محیطی درست می‌کند که کم کم منابعی که در جامعه وجود دارد به سمت سرمایه‌گذاری و تولید هدایت شود. بنابراین این پول تبدیل به سرمایه‌گذاری شده تبدیل به تولید می‌شود سپس عرضه افزایش پیدا می‌کند و از طریق آن عرضه می‌تواند صادرات صورت گیرد و جایگاه ایران در اقتصاد بین‌الملل افزایش پیدا کند و از این طریق عرضه کالاها در داخل افزایش می‌یابد. نسبت به تقاضا فزونی بگیرد و قیمت‌ها مناسب شود بنابراین آثار اقتصادی بسیاری دارد.

دژپسند گفت: به همان دلایل مذکور از بازار سرمایه صیانت کند.

وی عنوان داشت: صیانت دولت از بازار سرمایه دارای معانی خاص خود است. یعنی این با معادل با تضمین گرفته نشود و شما هم سیاست‌های حمایتی دولت را می‌بینید و یک نمونه آن را امروز می‌بینید.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: همانگونه که قبلا اعلام شده بود امروز پذیره نویسی صندوق دارای دوم شروع شده است و این پذیره نویسی به این معناست که هر فرد اگر 5 میلیون تومان بخرد از 20 درصد تخفیف استفاده می‌کند. یعنی یک میلیون تومان از ثروت بهره‌مند می‌شود. به عبارتی توزیع ثروت صورت می‌گیرد.

دژپسند در پاسخ به این پرسش که آیا کسانی که دارای یکم خریداری کرده بودند به همان اندازه می‌توانند دارای دوم خریداری کنند؟ گفت: بله می‌توانند 5 میلیون تومانم خریداری کنند اما سقف تخفیف 5 میلیون تومان است. کسانی که در دارای یکم دو میلیون تومان خریداری کرده بودند در صندوق دارای دوم تا سه میلیون تومان می‌توانند با تخفیف خریداری کنند و می‌توانند دو میلیون تومان بدن تخفیف بخرند پس بنابراین برای همه آحاد یک تخفیف خاص ایجاد شده و همه به تناسب کارت ملی خریداری کنند. بنابراین اهتمام دولت را در این قضیه ببینید.

وی افزود: ‌اگر دولت به دنبال درآمد خود بود نباید این روش را دنبال می‌کرد چون اکنون 20 درصد تخفیف لحاظ کرده است. اگر بلوکه می‌فروختیم یعنی 15 درصد از سهام یکی از این پتروشیمی‌ها را به یک نفر می‌فروخت یک صندلی مدیریتی به آن می‌دادند اینگونه نه آن 20 درصد تخفیف را می‌داد و حتی می‌توانست اضافه بگیرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دولت برای اینکه یک کار فراگیر و توزیع ثروت صورت بگیرد و به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم و اصلاح نظام توزیع برود، این روش را انتخاب کرد، گفت: بر اساس قراری که داشتیم دارای دوم امروز عرضه شد و نشان داد دولت اهتمام جدی برای تقویت بازار سرمایه دارد.

دژپسند افزود:‌کسانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند حتما باید حوصله به خرج بدهند و نباید بگذارند دیگران از کم حوصلگی آنها سوء ‌استفاده کنند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: