ترکیه گفتگو با یونان را پذیرفت

کدخبر: 2360556

وزیر خارجه آلمان پس از نشست‌هایی در ترکیه و یونان گفت، دو طرف آماده گفت‌وگو برای کاهش تنش در بدترین مناقشه بر سر منابع انرژی در آب‌های دریای مدیترانه هستند.

ترکیه و یونان مدت‌هاست که بر سر منابع انرژی در دریای مدیترانه شرقی و سواحل قبرس با یکدیگر تنش و مناقشه دارند. آنها حتی اتحادیه اروپا و کشورهای همجوار را وارد این مناقشه کردند.

روز سه‌شنبه، وزرای خارجه یونان و ترکیه گفتند که می‌خواهند از طریق گفت‌وگو و در پی مذاکرات با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان مناقشه مذکور را حل و فصل کنند اما هر کدام هم هشدار دادند که به دفاع از حقوق خود در منطقه ادامه می‌دهند.

تنش‌ها بین دو کشور پس از آن شدت گرفت که آنکارا یک کشتی اکتشافی را به منطقه اعزام کرد؛ اقدامی که دولت آتن آن را غیرقانونی نامید.

وزیر خارجه آلمان پس از گفت‌وگوها در آتن و آنکارا به دو کشور تاکید کرد تا به مذاکرات برگردند و افزود: آلمان و اتحادیه اروپا در کنار یونان می‌ایستند. در دو کشور هر دو به این اتفاق نظر رسیدند که تنها راه دستیابی به تفاهم آغاز مذاکرات است و دو کشور باید در آن دیدگاه‌های متفاوت خود را عنوان کنند.

وی در کنار مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در آنکارا گفت: هیچکس به دنبال حل و فصل این مناقشه از طریق نظامی نیست چون این یک دیوانگی محض است.

یونان و ترکیه همچنین در مدیترانه مانورهای نظامی برگزار کردند که وزیر خارجه آلمان آن را بازی با آتش دانسته و هشدار داد، هرگونه تنش کوچکی می‌تواند به فاجعه‌ای منجر شود.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: