چرا کسی مسئولیت دلار ۴۲۰۰را گردن نمی‌گیرد؟

کدخبر: 2360534

آقای رئیس جمهور درحالی از مخالفت با دلار ۴۲۰۰ تومانی سخن می‌گوید که روایت رئیس کل وقت بانک مرکزی از جلسه رونمایی دلار ۴۲۰۰ بیانگر موضوع دیگری است؛ البته طبیعی است که این روزها شمار مخالفان دلار جهانگیری در دولت زیاد شود.

دلار 4200 تومانی یا دلارِ جهانگیری از همان ابتدا با انتقادهای فراوانی همراه بود و بعد از گذشت چند سال از شب معروف رونماییِ دلار جهانگیری هنوز هم دولتی ها سعی دارند از زیر بار مسئولیت و پذیرش تبعات آن شانه خالی کنند.

تقریباً اکثر افرادی که در آن جلسه حضور داشتند بعداً در مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند که مخالف دلار 4200 تومانی بودند ولی در جلسه تصمیم جمع به تصویب نهایی رسیده است.

دیروز اما آقای روحانی روایت جدیدی از جلسه معروف تصمیم گیری برای دلار 4200 تومانی مطرح و اعلام کرد که مخالف تعیین دلار 4200 تومانی بوده ولی چون تمام اعضای جلسه موافق بودند در نهایت مصوب شد.

رئیس جمهور گفته است: دولت تقریبا موافق بود و من با این نظر تک نرخی کردن ارز مخالف بودم. جلسات متعددی را معاون اول در این زمینه گذاشت و بعد به من گفتند ما به جمع بندی رسیدیم. جلسه‌ای برگزار شد و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت در جلسه حضور داشتند؛ من آنجا گفتم اگر اجماع دارید ارز تک نرخی باشد، من با وجودی که مخالفم، اما می‌پذیرم؛ که در آنجا همه آنها یکپارچه گفتند ما موافق ارز تک نرخی هستیم.

این اظهارات آقای روحانی درحالی مطرح می شود که چندی قبل ولی الله سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی روایتی دیگر از جلسه تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی مطرح کرده و گفته بود: (در آن مقطع جمع بندی اینگونه بود که نرخ ارز باید یک نرخ باشد و از آن طرف تقاضای ارز کنترل شود. این بهترین راه است و حساسیت به نرخ ارز هم به تدریج کاهش می‌یابد. به‌تدریج این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفت و جمع‌بندی انجام شد و بر این اساس برای نهایی کردن تصمیم با آقای رئیس جمهور جلسه‌ای گذاشتند. گفتیم جمع‌بندی این است که یک نرخ باید داشته باشیم؛ آقای رئیس جمهور گفت: باشد، 3800 تومان.

خبرنگار از سیف سوال کرده بود که 3800 تومان برای نرخ ارز از کجا آمد؟ و رئیس کل وقت بانک مرکزی در جواب گفته بود: همین‌طوری. سیف همچنین در مرور خاطرات جلسه تولد دلار 4200 تومانی گفته بود: نرخ 3800 تومان نمی‌توانست مناسب باشد ولی آقای رئیس جمهور اصرار داشتند. بانک مرکزی و بعضی از اعضای جلسه توضیحاتی در مورد نامناسب بودن نرخ 3800 تومان دادند و بیان شد همین الآن نرخ در بازار نزدیک 5000 تومان است با 3800 تومان قطعا به تعادل مورد نظر نمی‌رسیم. البته 4800 تومان پیشنهادی ما به شدت با مخالفت روبرو شد و یکی دو نفر از اعضای دولت سعی کردند از 4200 تومان نرخ را بالاتر ببرند که آقای رئیس جمهور گفت دیگر حرفش را نزنید، تمام شد.)

با این حال اما اظهارات دیروز آقای روحانی نشاندهنده آن بود که ایشان احتمالاً سعی داشته مسئولیت را از دوش خودش بردارد و این موضوع را تا حدی به جهانگیری و سیف نسبت دهد.

روحانی البته توضیح نداده که آنچه نهایتاً مصوب شد دقیقاً همان جمع بندی بود یا تفاوت‌هایی داشت اما تأکید دارد که اگر مراقبت لازم را درباره ارز 4200 تومانی کرده بودیم تخلف و سوءاستفاده نمی شد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: