آمریکا عامل ترور و هرج و مرج در بصره

کدخبر: 2360443

یک عضو پارلمان عراق گفت: سازمان جاسوسی آمریکا در پشت ترورهای جنوب عراق است که توسط مزدوران آن اجرا می‌شود.

یک عضو پارلمان عراق روز دوشنبه هرج و مرج امنیتی، حمله به نهادهای دولتی و عملیات‌های ترور در استان‌های جنوبی عراق را مشابه حوادث استان «الانبار» قبل از حمله داعش خواند و گفت که سازمان جاسوسی آمریکا در پشت ترورهای جنوب عراق است که توسط مزدوران آن اجرا می‌شود.

«محمد البلداوی» در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه عراق گفت: «خشونت‌ها و خرابکاری علیه نهادهای دولتی در الناصریه و بصره مشابه حوادث استان الانبار بود.»

وی سازمان جاسوسی آمریکا را در پشت پرده اتفاقات بصره و ناصریه دانست و گفت:« این سرویس جاسوسی آمریکاست که ترورها را طراحی و توسط مزدورانش اجرا کرده تا معادلات را بر هم بزنند».

البلداوی از طرف‌های امنیتی خواست، نفوذی‌ها و مزدوران بیگانگان در تظاهرات‌های جنوب عراق را تحت پیگرد قرار داده و سفارت و کنسولگری آمریکا در بصره را زیر نظر داشته باشند.

بصره از جمعه شب گذشته در اعتراض به ترور چند فعال اجتماعی در این شهر شاهد ناآرامی گسترده است و معترضان چند ساختمان و مرکز دولتی را به آتش کشیدند.

«رهام یعقوب»، یک پزشک زن که از فعالان اجتماعی و رهبران اعتراضات در شهر بصره بود، چهارشنبه شب هفته گذشته در خودرو شخصی خود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و کشته شد.

پیش از آن هم، افراد مسلح ناشناس، «تحسین اسامه» یکی دیگر از رهبران اعتراضات استان بصره را با شلیک ۲۰ گلوله ترور کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق شامگاه شنبه بلافاصله پس از بازگشت از سفرش به آمریکا به همراه وزیر کشور و تعدادی از مقامات امنیتی به منظور اطلاع از تحولات اوضاع در بصره که طی روزهای اخیر شاهد بروز ناامنی‌ و چند عملیات مشکوک ترور فعالانی مدنی بوده است، به این شهر سفر کرد.

نخست وزیر عراق در بصره طی نشستی با فرماندهان امنیتی بر ضرورت بازگشت ثبات به استان‌های جنوبی و مقابله با گروه‌های غیرقانونی که قصد ایجاد هرج و مرج در این مناطق با سوء استفاده از اعتراضات را دارند، تاکید کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: