بورل: اتحادیه اروپا تمایل ندارد بلاروس مانند اوکراین شود

کدخبر: 2360381

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت که این اتحادیه تمایلی به تکرار سناریوی اوکراین در بلاروس ندارد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه اخیر خود با مجله اسپانیایی زبان «ال‌پائیس» با تاکید بر لزوم رفع بحران در بلاروس از عدم تمایل این اتحادیه به تبدیل شدن این کشور به اوکراینی دیگر سخن گفت.

بورل تاکید داشت بهتر است این بحران از طریق رایزنی و گفتگو با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، حل شود.

اعتراضات بلاروس از نهم اوت که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در آن اعلام و لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز این انتخابات شد، آغاز شده است. در روز‌های نخست این اعتراضات به خشونت کشیده شد و تعداد بسیاری از معترضان بازداشت شدند. آمریکا و اتحادیه اروپا در دخالتی آشکار اعلام کرده‌اند نتیجه این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند.

این اعتراضات همچنان ادامه دارد و روز گذشته نیز اخباری منتشر شد، مبنی بر آنکه ده‌ها هزار نفر در بلاروس بار دیگر با سردادن شعار آزادی، در اعتراض به انتخاب مجدد لوکاشنکو برای ششمین بار در انتخابات جنجالی اخیر به خیابان‌ها آمدند.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز نتایج انتخاباتِ اخیر بلاروس را رد کرده است.

اکنون جوزپ بورل با اشاره به تنش با روسیه گفته است: «اتحادیه اروپا تمایل به تبدیل شدن بلاروس به اوکراین دوم ندارد.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس افزود: «تبعات خشونت در اوکراین که به دلیل درگیری میان اروپا و روسیه شکل‌گرفت، همچنان در خاک این کشور مشاهده می‌شود. مردم اروپا امروز انتخاب میان روسیه و اروپا را در نظر ندارند بلکه آن‌ها آزادی و دموکراسی را فریاد می‌زنند.»

او همچنین به مقایسه لوکاشنکو و «نیکلاس مادورو»، همتای ونزوئلایی او، پرداخت و گفت: «مادورو و لوکاشنکو در وضعی مشابه هستند و ما انتخاب آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم، اما در هر حال آن‌ها کنترل کشور را در دست گرفته‌اند و باید به تعامل با آن‌ها بپردازیم.»

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: